IZDVOJILI SMO 5 NAUČNIH OTKIRIĆA STIVENA HOKINGA

Autor:

15.03.2018

Naučnik Stiven Hoking je za života ostavio brojna otkrića, a mi smo izdvojili pet onih koja se zbog svog uticaja na čovečanstvo smatraju najznačajnijim.

RepublikaFoto: Tanjug/AP
Stiven Hoking je decenijama pobijao teorije fizike i stvarao nove

HOKINSOVO ZRAČENJE: CRNE RUPE NISU SKROZ CRNE

Sve do 1974. godine fizičari su bili uvereni da ništa ne može da pobegne iz crne rupe. Naravno, Stiven Hoking im je dokazao da to nije tačno.

Predvideo je kako crne rupe emitiraju zračenje koje može da se nastavi i kada rupe ostanu bez energije i ispare. Hokinsovo zračenje, kako je kasnije nazvano, najpre je bila kontroverzna zamisao. No, kasnija istraživanja pokazala su kako je reč o važnom otkriću na području teorijske fizike.

DUGOVEČNA "KRATKA ISTORIJA VREMENA"

Naučnik je 1988. godine objavio knjigu "Kratka istorija vremena" koja je postala jedna od najpopularnijih naučnih knjiga za sva vremena. Od kad je izdata prodata je u više od 20 miliona primeraka.

U knjizi, "Kratka istorija vremena", Hoking iznosi svoja lucidna otkrovenja o graničnim područjima fizike, astronomije, kosmologije i hrabrosti. Ovo je, takođe, i knjiga o Bogu... ili možda o odsustvu Boga. Hoking se otiskuje u traganje za odgovorom na Ajnštajnovo čuveno pitanje o tome da li je Bog imao ikakav izbor pri stvaranju Vaseljene.

On pokušava, kako to sam nedvosmisleno tvrdi, da dokuči Božji um. A to čini tim neočekivaniji zaključak do koga dolazi, bar za sada: Vaseljena je bez granica u prostoru, bez početka ili kraja u vremenu, i bez ičega što bi tvorac tu radio...

POTVRDA SVEMIRA KOJI SE ŠIRI

Teoriju prema kojoj se svemir širio eksponencijalno nakon Velikog praska, sve dok se nije primirio na sporijoj brzini, uveo je američki kozmolog Alan Gut 1980. godine.

Danas je teorija inflacijskog svemira široko prihvaćena, a Hoking je bio jedan od prvih koji su izračunali kvantne fluktuacije nastale tokom širenja svemira i tako pokazao da su mogle da podstaknu širenje galaksija svemirom.

GRAVITACIJSKI SINGULARITET

Gravitacijski singularitet je jednodimenzionalna tačka koja sadrži beskonačnu masu u beskonačno malom prostoru. U njoj gravitacija postaje beskonačna, prostor-vreme je beskonačno zakrivljeno, a zakoni fizike kakve poznajemo prestaju da važe.

Stiven Hokings je uspeo da dokaže postojanje tih tačaka i postavio teoriju da je svemir počeo da funkcioniše prvo kao singularitet.

RepublikaFoto: youtube.com/ED Documentary TV

ČETIRI ZAKONA CRNIH RUPA

Pokojni naučnik je otkrio četiri zakona mehanike crnih rupa koji opisuju njihova fizička svojstva. Veruje se kako su analogna zakonima termodinamike, čije je otkriće svojevremeno donelo veliku prekretnicu u napretku nauke i razumevanju sveta u kojem živimo.