RASVETLJAVANJE KATASTROFE "SUPERGALEBA": Punim gasom u banatsku zemlju
Dubina kratera u zemlji koji je napravio vojni avion "SJupergaleb G-4" koji se u sredu srušio nedaleko od Kovačice ukazuje na izuzetno veliku brzinu kojom se letelica obrušila ka tlu.
Faktor brzine mogao bi da bude i ključno objašnjenje pogibije pilota majora Roberta Kalocija (48), koji je smrtno povređen prilikom katapultiranja iz letelice.
Brzina i visina leta, zadati manevar, kao i vreme i položaj aviona prilikom aktiviranja "katapulta" elementi su jednačine koju ovih dana rešavaju vojne komisije zadužene za utvrđivanje uzroka ove teške nesreće. Rasvetljavanje svih okolnosti u vezi s padom "Supergaleba" biće završeno posle ekspertize svih delova letelice, ali i uzimanja iskaza drugog pilota, Aleksandra Matića. Njegovo stanje je i dalje teško, ali se od povreda oporavlja na beogradskoj VMA.
Nesreća školsko-borbenog aviona po mnogo čemu podseća na prošlogodišnji udes istog tipa aviona u selu Slatina kod Šapca. Udes je i tada imao fatalne posledice - tom prilikom nastradali su potpukovnik Nenad Ćulibrk i major Dejan Pandurović. Obe posade bile su na trenažnim letovima (Kaloci i Matić bili su na obuci za opitne pilote) i ništa nije ukazivalo na neispravnost letelice, a život su izgubili ne uspevši da je napuste. Izveštaj vojnih komisija za rasvetljavanje vanrednog događaja kod Šapca, međutim, ni godinu dana kasnije nije objavljen.
"Supergaleb" koji se pre godinu dana srušio kod Šapca leteo je na znatno manjoj visini od aviona koji je u sredu pao kod Kovačice. Prema iskazima očevidaca, letelica kojom su upravljali piloti Ćulibrk i Pandurović napravila je široki zaokret i zatvorila krug na nebu. Pod nagibom, sa krilom prema tlu, punim gasom, avion se potom zario u zemlju.
Poznavaoci vazduhoplovstva ističu da dobro urađene istrage o uzrocima nesreća i postupanje po nalozima stručnih komisija sprečavaju buduće incidente i smanjuju šansu za njihovo ponavljanje.
- Moguće okolnosti koje dovode do nesreća grubo se svode na ljudski faktor ili defekt letelice - navode piloti. - To, međutim, nije sve. Pravi uzrok avionskih tragedija obično je skriven u širem kontekstu događaja. To podrazumeva složene procese održavanja vazduhoplova, nabavku delova, kontrolu i provere, utreniranosti letača, stepen lične odgovornosti... Tu se obično krije istinski uzrok nastanka pilotskih grešaka, odnosno mehaničkih defekata.
"Rols rojs vajper", motor "Supergaleba", smatra se pouzdanim pogonskim aparatom. Isto važi i za izbaciva sedišta "martin bejker", iako je lista povređenih katapultiranih pilota poduža. Prilikom korišćenja ovih sedišta piloti najčešće zadobijaju povrede leđa i udova.
Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama:
Facebook,
Instagram,
YouTube,
TikTok,
Telegram,
Vajber.
Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa
Google Play i
Apple AppStore.
Komentari (0)