Ko je "krivac" koji je izumeo tablice na automobilima?

Autor: 021.rs

Razonoda

09.01.2020

07:08

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Prve registarske oznake za automobile uveli su Francuzi 1893. a tek se 1957. godine dogovorila standardizacija izgleda registracijskih oznaka u svetu.

RepublikaFoto: pixabay.com

Tri su osnovne veličine, a u Evropi se najviše koriste dimenzija 52 x 11 cm.

Samo sedam godina je prošlo od izuma automobila do prve pojave registracijskih oznaka. Karl Benc je 1886. predstavio svoj Patent-Motorwagen, a 1893, tačnije 14. avgusta, Francuzi su počeli da koriste automobilsku tablicu. Tri godine kasnije isto su učinili i Nemci, dok su 1898. Nizozemci (Holanđani) prvi predstavili automobilske oznake na nacionalnom nivou, a nazvali su ih "vozačka dozvola".

Kada su Nizozemci 1906. odlučili da promene način numerisanja tablica, u državi je bio registrovan 2.001 automobil. Španci su s pričom krenuli 1900, ali u sledećih pet godina u celoj državi registrovano je samo 256 vozila. 

To samo pokazuje kako su u to vreme automobili bili retki i da su ih mogli imati samo bogataši. Amerikanci su kasnili za Evropom, tek 1901. uveli su tablice. U početku registaracijske oznake nisu izdavale države, nego su vlasnici sami morali da ih izrade. Masačusets je 1903. bila prva savezna država koja je izdavala tablice. Malo tih oznaka danas je ostalo sačuvano.

Foto: youtube.com/ Top Gear

Danas se one izrađuju od aluminijuma, ali one s kraja 19. veka koristile su manje izdržljive materijale poput kartona. Soja, koža, porcelan koji se pekao na gvozdenoj pločici ili keramika bili su prvi materijali od kojih su se izrađivale tablice. Bile su krhke i nepraktične, pa su se često lomile. 

Evropska unija propisuje žute ili bele tablice, ali Belgijancima je dozvoljeno da koriste stare, koje su i manjeg formata i imaju i crvena slova.
 
Tehnološki genijalac Stiv Džobs, osnivač Apple-a, imao je milijarde na računu, ali bio je u životu prilično skroman čovek. Imao je ne preterano raskošnu kuću u rezidencijalnom delu Palo Alta te se nikad nije razbacivao novcem. 

RepublikaFoto: twitter.com/echostories
Stiv Džobs

Osim kad su u pitanju automobili. Zapravo, jedan automobil - Mercedes SL55 AMG. U životu ih je kupio 10. Imao je neobičnu naviku parkiranja na mestima za osobe sa invaliditetom, a druga zanimljiva stvar je ta da na svom automobilu nikad nije imao registarske oznake.

 Džobs je, naime, pronašao rupu u zakonu države Kalifornije prema kojem svako ko je kupio novi auto ima šest meseci fore da na svoje vozilo postavi tablice. Stiv je to svesrdno iskorištavao. Šef Apple-a kupio je na lizing Mercedes SL55 AMG, a nakon šest meseci bi ga vratio i uzeo novi. Jednak prethodnom. I tako godinama.

Džobs je voleo svoju privatnost, pa nije želeo da neko može da prepozna njegov automobil po tablicama. Motocikl BMW R60/2 iz 1966. bio je Džobsovo najdraže prevozno sredstvo pre nego što je postao zaluđen Mercedesom. Nikad ga nije prodao.

 

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading