Kad nema snega, nema ni kazne zbog guma

Autor:

Vesti

29.10.2019

07:00

Pratite nas i putem Android ili iOS aplikacija

Android aplikacija ios aplikacija huawei aplikacija

Vozači u Srbiji od 1. novembra moraju da imaju zimske gume! Međutim, to ne znači da će saobraćajci već od petka automatski kažnjavati one koji i dalje voze sa letnjim gumama. Pravilnik propisuje da "od 1. novembra do 1. aprila vozila moraju biti opremljena zimskom opremom ako se na kolovozu nalazi sneg, led ili poledica". Dakle, ako na kolovozu nema snega, leda ili poledice, na vozilu mogu biti i letnje gume.

RepublikaFoto: e-stock/M. RAFAILOVIĆ
Foto: Ilustracija

Razlika između letnjeg i zimskog pneumatika nije samo u dubini šare, to jest gazećeg sloja, već i u samoj strukturi. Minimalna dubina gazećeg sloja guma u zimskim uslovima je četiri milimetra jer pomaže da bolje kopa kroz sneg i grebe po ledu.

Ostala svojstva pneumatika, kao što su trošenje, prijanjanje, buka koju proizvode, takođe su veoma važna za bezbednost, ali i za novčanik. Za sva navedena svojstva postoje oznake guma, pri čemu A predstavlja najbolji kvalitet, a za njom su B, C, D, E i F. Neki pneumatik će, recimo, imati više silikona, što određuje tvrdoću. Što je guma mekša, zimi, na nižoj temperaturi, bolje prijanja. Međutim, koliko je mekoća gume prednost zimi, toliko je mana leti.

Osim letnjih i zimskih guma, postoje i MS gume (mud + snow), ali ovu oznaku proizvođači guma mogu po sopstvenom nahođenju da stave na svoju gumu bez ikakve odgovornosti, provere i obaveze da ispune neki standard kako se ta guma ponaša na snegu ili pri niskoj temperaturi.

Jedino ako je pored ove oznake na pneumatiku i slika planinskog vrha sa pahuljicom, možete biti sigurni da je bezbedan za zimske uslove.

Prethodnih godina navikli smo na gužve u vulkanizerskim radnjama kako se bliži 1. novembar. Ove godine, međutim, bar prema onome što smo juče čuli od vulkanizera, mušterija je manje nego ranijih godina. Cena po pneumatiku zavisi od širine, veličine i proizvođača, a sa montažom kreće se od 3.300 do 39.000 dinara.

Zašto zimske gume nisu dobre kad su više temperature

RepublikaFoto: Nokian tyres

* Brzina trošenja - zimske gume su napravljene od mekše smese, koja se pri visokim temperaturama znatno brže troši

* Slabije koče - ozbiljno produžavaju put kočenja, što pri većim brzinama može da dovede do udesa

* Lošije ponašanje u krivinama i pri oštrim manevrima - slično kao kod kočenja, zbog specifične smese koja suviše omekša pri visokim temperaturama, jednostavno ne mogu da "drže" asfalt kao što to mogu letnje

* Ispeku se - visoke temperature trajno menjaju karakteristike materijala od kojeg su napravljene zimske gume. Kada dođe zima, one više neće imati odgovarajuće karakteristike

* Veća potrošnja goriva - zimske gume generalno imaju veći otpor kotrljanju, a kada se leti razmekšaju, to još više dolazi do izražaja

 

 

 

 

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Telegram, Vajber. Pridružite nam se i prvi saznajte najnovije i najvažnije informacije.
Naše aplikacije možete skinuti sa Google Play i Apple AppStore.

Komentari (0)

Loading