ZIMSKA KOLEKCIJA NE SME DA IMA NIŽU CENU: Na letnjem sniženju isključivo letnja roba!
IZVOR: Republika - 31.07.2024 | 01:00
Pusara kaže da se trgovci služe raznim prevarama i trikovima kao što je nalepljivanje cene tokom sezonskog sniženja koja je veća od regularne cene
Maja Pusara iz Udruženja potrošača Vojvodine izjavila je da trgovci tokom letnjeg sniženja smeju da prodaju samo letnju kolekciju po sniženim cenama i savetuje kupcima da svaku zloupotrebu sezonskih sniženja prijave nadležnim inspekcijama.
Kupcima se dešava, na primer, da uđu u prodavnice s namerom da kupe letnju garderobu po sniženoj ceni, a na kraju kupe zimski kaput jer je zapravo bila snižena samo cena artikala iz zimske kolekcije.
Pusara napominje da zimska i jesenja kolekcija, po zakonu, mogu da se prodaju u tom periodu, ali ne po sniženim cenama.
Kako je navela, na osnovu Zakona o trgovini, postoje dva sezonska sniženja, letnje, koje počinje od 15. jula i traje do 15. avgusta, i zimsko, koje traje od 15. decembra do 15. januara. Pored sniženja, Pusara kaže da postoji i rasprodaja koja se sprovodi kada se zatvara trgovinski objekat, kada trgovac prestaje da posluje ili kada prestaje s prodajom određene garderobe. Istakla je da za tu garderobu važi poseban režim i da u skladu sa zakonom trgovac nije u mogućnosti da unosi novu količinu garderobe dok traje rasprodaja.
Foto: Tanjug
Dodaje da postoje i akcijske cene, koje su najčešće trodnevne, i da popust koji stoji na rafovima mora da bude obračunat i na kasi.
- Svakom potrošaču savetujemo da se svim nadležnim potrošačkim organizacijama obrati. Mi ih korak po korak upućujemo kako bi se sprečili ti propusti i eventualne zloupotrebe od trgovaca koji se svakodnevno sprovode - poručila je ona.
Pusara kaže da se trgovci služe raznim prevarama i trikovima kao što je nalepljivanje cene tokom sezonskog sniženja koja je veća od regularne cene, napomenuvši da bi potrošači to trebalo da prijave nadležnim inspekcijama.
- Ukoliko jedan trgovac bude sankcionisan, svakako da će to biti opomena i ostalim da ne postupaju tako. Najčešće nam se obraćaju potrošači kad vide jednu cenu na rafu, a druga bude obračunata na kasi - objasnila je ona.
Na pitanje koliko su se prijave potrošača pokazale efikasnim, Pusara je rekla da u većini situacija potrošači budu obeštećeni i dodala da procedura same prijave ne traje dugo, već da odmah nakon prijave nadležne inspekcije izlaze na teren kako bi ispratili stanje na tržištu i sankcionisali trgovca koji postupa na nepropisan način.
Uzelac: Prodavci koriste trikove
Urednik portala Kamatica Dušan Uzelac je kazao da se prodavci koriste trikovima kao što su akcije ili popusti s brojkom u procentima da bi privukli potrošače, napomenuvši da je najčešća zabluda potrošača tokom sniženja ili akcija da mu nešto treba.
- Mi smo danas u situaciji da je funkcija otišla u drugi plan, da se kupuje estetika. Niko ne kupuje novi džemper jer nema prethodni, nego kupuje novi džemper zbog nove boje, da prati trend. Ako taj vid ponašanja ne prouzrokuje neki finansijski problem kasnije, onda to nije ništa pogrešno - naglasio je on.
Uzelac kaže da u Srbiji ne postoji zakonska regulativa koja dozvoljava rasprodaje kao što su u inostranstvu, odnosno da postoji odredba zakona koja kaže da se čaša ne može prodati jeftinije od nabavne cene, dok u inostranstvu postoji mogućnost da se tokom rasprodaje artikli prodaju ispod nabavne cene.