ČUVAJTE SE OVIH ZAMKI KADA KUPUJETE ELEKTRIČNE APARATE! Ovo su vaša potrošačka prava za koja vam NIKO NIJE REKAO


IZVOR: Republika/M. L. - 16.09.2024 | 13:46


Ovih 10 saveta će vam pomoći da bolje odaberete uređaj za sebe

Foto: pixabay.com
ČUVAJTE SE OVIH ZAMKI KADA KUPUJETE ELEKTRIČNE APARATE! Ovo su vaša potrošačka prava za koja vam NIKO NIJE REKAO

U Hrvatskoj su udruženja za zaštitu potrošača (HUZP) prilično skeptična prema primeni direktive, ističući da u Hrvatskoj često nedostaje rezervnih delova, a premalo je servisera. Ništa bolja situacija nije ni ovde.

 

Kupovina bilo kog uređaja - od mobilnih telefona i računara do televizora, frižidera ili mašina za pranje veša - zahteva više pažnje prilikom traženja odgovarajućih modela, upoređivanja cena i uslova kupovine.

 

Kada kupite uređaj, postoji mogućnost da se uskoro pokvari ili da ćete primetiti neki kvar na njemu.

Zakoni o zaštiti potrošača su uglavnom dobro napisani, nedavno je usvojena evropska direktiva koja olakšava popravku aparata za domaćinstvo i drugih sličnih proizvoda, ali često su u praksi svi ovi propisi mrtvo slovo na papiru.

Put do zamene ili popravke uređaja, ma koliko zakonski regulisan, može biti dug i iscrpljujući, a ne mora da znači da će na kraju biti zadovoljavajući za potrošača.

Nedostaju rezervni delovi i serviseri

Navedenu direktivu EU o zajedničkim pravilima za promociju popravke robe, koja bi potrošačima trebalo da omogući lakše popravku kućnih aparata i drugih proizvoda, Evropska potrošačka organizacija (BEUC) nazvala je "pobedom potrošača" tvrdeći da je "nova pravila će primorati proizvođače da proizvode visokokvalitetne proizvode koji se mogu popraviti" i ističući da potrošači mogu birati između popravke ili zamene pokvarenog proizvoda.

Foto: shutterstock

Sve je teže odabrati kvalitetnu belu tehniku

U Hrvatskoj su udruženja za zaštitu potrošača (HUZP) prilično skeptična prema primeni direktive, ističući da u Hrvatskoj često nedostaje rezervnih delova, a premalo je servisera.

Na šta treba obratiti posebnu pažnju?

Svake nedelje HUZP donosi korisne savete za kupovinu robe i usluga.

Iz mnoštva saveta, Poslovni dnevnik izdvojio je deset na šta tačno treba obratiti pažnju prilikom kupovine uređaja.

  • Videli ste da možete jeftino kupiti uređaj. Pažljivo raspitajte se koja je cena njegove ugradnje.
  • Zahtevajte produženje garantnog roka za onoliko dana koliko je uređaj bio u popravci.
  • Ako na popravku ponesete mobilni telefon, računar ili drugi uređaj koji je zaštićen od otvaranja, zamolite servisera da proveri da uređaj nije otvoren.
  • Kupili ste neku vrstu uređaja koji se pokvario u roku od tri meseca. Odmah, a najkasnije u roku od osam dana od dana kvara, obratite se prodavnici u kojoj je uređaj kupljen i zatražite zamenu. Morate ih kontaktirati pismom, preporučeno ako je moguće sa povratnicom i dati im rok da pogledaju uređaj. Ako ne zamene vaš uređaj, obratite se inspekciji.
  • Kupili ste neku vrstu uređaja. Garantni list, uputstvo za upotrebu i spisak servisera treba da dobijete od prodavca, sve na hrvatskom jeziku. Ako ga niste dobili, obratite se i inspekciji
  • Prodavac je dužan da neispravan uređaj odnese u servisni centar i vrati ga kupcu o svom trošku u garantnom roku.
  • Pazite koje uređaje kupujete. Potrošači kažu da poništavaju garanciju za neke marke mobilnih telefona jer su bili mokri ili su uvereni da su razgovarali u kupatilu ili na kiši. Ako uređaji propuštaju vlagu iz vazduha i to u garantnom roku, razmislite o kupovini!
  • Kupite neku vrstu uređaja ili alata. Prodavac vam mora dostaviti fakturu, listu pružalaca usluga i uputstva za upotrebu, koja moraju biti prevod originalnog uputstva bez skraćenja.
  • Pitajte kako da rešite problem ako se uređaj pokvari van garancije, a ne znate ko je majstor.
  • Ukoliko želite da kupite mali kućni aparat, obavezno se pre kupovine raspitajte o garanciji, ovlašćenim servisima i uputstvu za upotrebu. Nemojte pristati na kupovinu ako vam ne daju spisak dobavljača usluga, ali recite da će u slučaju kvara zameniti uređaj ili vam vratiti novac. Ko će popraviti vaš uređaj nakon garantnog roka?
  • (Blic Biznis)

    BONUS VIDEO: