TOŠIO NAKAMURA, ČUVENI GENERALNI SEKRETAR EXPO 2005 U JAPANSKOM AIČIJU, U INTERVJUU ZA SRPSKI TELEGRAF: Imaćete sigurno 4.000.000 gostiju!
IZVOR: Borislav KAŠANSKI - 12.10.2024 | 17:45
Ovde sam odmah uočio strast i entuzijazam, vidim da su pripreme odmakle, a posebno sam impresioniran lokacijom u blizini aerodroma, auto-puta i reke
Tošio Nakamura, Japanac koji je ove sedmice bio gost Beograda, ima dugogodišnje bogato iskustvo u organizaciji EXPO, bio je generalni sekretar EXPO 2005 u Aičiju, a od 2018. direktor je EXPO muzeja. Sledeće godine organizuje proslavu "20 godina od EXPO u Aičiju".
Boravak Nakamure u Beogradu, koji se ubrzano sprema za organizaciju Specijalizovane izložbe 2027, iskoristili smo da za naš list uradimo intervju s čovekom koji je u svojoj zemlji, ali i u svetskim razmerama, i te kako poznat i priznat.
- Bili ste organizator jedne veoma posećene i značajne manifestacije 2005. Mislim na World EXPO u Aičiju. Imali ste zapažen broj posetilaca. Na koji način ste ih privukli?
- Naš prvobitni cilj bio je da privučemo 15.000.000 posetilaca i bili smo uvereni da ćemo taj broj dostići zahvaljujući bogatom programu događaja i mnoštvu iznenađenja. Organizovali smo prezentacije novih tehnologija, poput magnetne tramvajske linije i hibridnog programa "Tojotinih" vozila, ali i izložbu ostataka mamuta očuvanog u zamrznutom stanju, koje su posetioci mogli da vide kroz staklo. S jedne strane, želeli smo da istaknemo tehnološke inovacije i budućnost, dok smo s druge želeli da odamo poštovanje prošlim dostignućima i svemu onome što je iza nas. Istovremeno, težili smo podizanju svesti o neposrednim opasnostima koje prete čovečanstvu, što je upravo i svrha EXPO događaja.
Benefiti od izložbe se najjasnije primete posle pet ili 10 godina
Kada se osete benefiti EXPO?
- EXPO garantuje samo pozitivne rezultate i to se najjasnije primećuje nakon pet ili 10 godina. Na vama je kako ćete iskoristiti ovu priliku. S obzirom na to da imate veliku podršku od zemalja članica Međunarodnog biroa za izložbe, uveren sam da ćete uspeti da izvučete maksimalnu korist za svoju zemlju.
- Koliko je posetilaca bilo na EXPO 2005?
- Kreirali smo sezonske karte da bismo podstakli ljude da se više puta vraćaju na EXPO. S obzirom na to da je to manifestacija koja traje dugo i da smo organizovali veliki broj događaja, posetioci su bili u mogućnosti da vide i dožive različite sadržaje svaki put kada dođu. Zahvaljujući prodaji 420.000 karata, pojedinačni posetioci su dolazili i po 11 puta, što je dovelo do toga da je kroz EXPO prošlo ukupno oko 22.000.000 ljudi. Najveći broj posetilaca u jednom danu bio je 280.000, dok je ispred kapija povremeno čekalo i do 18.000 ljudi da uđe.
Foto: Expo
- Šta je vaša preporuka za Beograd i EXPO 2027?
- Nastojte da tokom tri meseca izložbe ponudite izuzetno zanimljiv sadržaj jer će svaki posetilac EXPO podeliti svoje iskustvo, što će podstaći njihove prijatelje i rodbinu da se i sami zainteresuju i požele da dođu i vide o čemu se radi.
Ovo je mesto gde se otkriva budućnost
Kao ekspert, učestvujete u organizaciji svetskih izložbi od 2002. Malo ko ovde u Srbiji može da razume šta je EXPO i kakvo ga iskustvo očekuje. Kako biste vi to opisali?
- EXPO je mesto gde se otkrivaju budućnost, nove tehnologije, stiču nova iskustva i poznanstva.
- Da li je realno očekivanje da 4.000.000 ljudi poseti EXPO u Beogradu?
- Nemoguće je porediti, pre svega, zato što je različit broj stanovnika Srbije i Japana. U Japanu smo imali oko 65% posetilaca iz Aičija i okolnih regija, a izložba je trajala šest meseci, dok će vaša trajati tri. S druge strane, ovo je prvi put da se EXPO organizuje u ovom regionu, pa verujem da će i zemlje iz okruženja biti zainteresovane da posete ovako značajnu manifestaciju. Siguran sam da ćete bez problema dostići ovaj broj posetilaca.
Foto: Expo
- Šta se dešava kada se EXPO završi? Aiči je danas mesto gde porodice mogu da provode svoje slobodno vreme, ali koliko druge izložbe za sobom ostavljaju nasleđe na koje su građani ponosni, umesto da ih opterećuju osećajem nepotrebnog troška?
- Za stanovnike Aičija, EXPO je doneo ogroman osećaj ponosa i samopouzdanja, prvenstveno zbog toga što su i sami građani mogli da učestvuju u tako velikom događaju. S obzirom na to da organizaciju EXPO obično dobijaju velike zemlje, činjenica da je Srbija uspela da pobedi jake kandidate trebalo bi da ulije veliko samopouzdanje i ponos vašem narodu. To nikako nije mala stvar. Ne mogu da zamislim da bi ijedan stanovnik Aičija pomislio da je EXPO bio nepotreban trošak. Sva infrastruktura koja je izgrađena za EXPO, bilo da se radi o auto-putu ili proširenju aerodroma, ostala je na korist našim građanima i doprinela razvoju našeg grada.
Dolazim ovde 2027, to vam obećavam!
Da li ćete posetiti EXPO 2027 Beograd?
- Ne morate ni da pitate, to vam obećavam.
- Kolika je vrednost samog brenda EXPO za državu domaćina? Šta će Srbiji doneti EXPO 2027?
- Najvažnija prednost koju EXPO donosi zemlji domaćinu je izgradnja odlične reputacije i pozitivnog imidža. Učesnici će poneti sa sobom utiske koji će značajno oblikovati buduću saradnju s vašom zemljom. Ne treba zanemariti ni turiste, koji će biti motivisani da ponovo posete ovu destinaciju. Zato iskoristite ovu priliku koju EXPO pruža u potpunosti jer će to direktno uticati na međunarodni položaj Srbije, a time i na poboljšanje životnog standarda u zemlji.
- Održali ste sastanke s ministrom finansija Sinišom Malim i timom kompanije EXPO 2027, a bili ste i u poseti gradilištu EXPO u Surčinu. Kakve su vaše impresije, kako se Beograd priprema?
- Nakon razgovora s ministrom i članovima EXPO tima veoma sam optimističan u vezi s uspehom EXPO 2027. Njihovi strast i entuzijazam za projekat su odmah uočljivi. Vidim da su pripreme već daleko odmakle, a posebno sam impresioniran lokacijom koju ste izabrali, u blizini aerodroma, auto-puta i reke. Verujem da ćete taj prostor još više koristiti u narednim godinama.
BONUS VIDEO: