KEC U RUKAVU SRPSKE PRIVREDE! U ovom sektoru NEBO JE GRANICA, a mladi se otimaju oko radnih mesta
IZVOR: Miodrag Stanković - 13.11.2024 | 16:20
Brojke sve govore - ovde je budućnost
Svako od nas poznaje barem jednu osobu koja je zaposlena u nekoj od kompanija čija se osnovna delatnost može klasifikovati u daleko širi pojam koji obuhvataju kreativne industrije. Ti ljudi rade u dinamičnim i brzorastućim sektorima gde je vreme novac, a inovativnost i jedinstven pristup nisu samo prednosti već i preduslovi za dalji napredak. Propuštene prilike se skupo plaćaju, a svaka mogućnost za razmenu ideja iz kojih proističu rešenja i sticanje značajnije uloge na tržištu su i više nego poželjni sa aspekta čitavog privrednog sistema.
Kreativne industrije su danas, po svemu sudeći, najmlađi i najambiciozniji pokretač ekonomskog i kulturnog razvoja – to je sektor u kojem se nove ideje i inovacije postojećih proizvoda i usluga spajaju u jednu celinu. Ove industrije obuhvataju oblasti kao što su izdavaštvo, film, muzika, televizija, dizajn, video igre, oglašavanje, arhitektura i umetničko stvaralaštvo. Uopšteno govoreći, svi sektori zajedno postavljaju temelje za ekonomiju budućnosti zasnovanu na znanju, kreativnosti i kulturnom identitetu i na taj način zajedno doprinose oblikovanju jedne nacije.
Foto: pixabay.com
Da Srbija nije nikakav izuzetak dovoljno govori u prilog činjenica da se pomenuti sektori nisu suočili sa izazovima koje je sa sobom donela globalizacija, širenje sredstava za komunikaciju i konstantne tehnološke inovacije. U našoj zemlji je, prema podacima iz 2021. godine, u segmentima koji spadaju u sektor kreativne industrije prema užoj definiciji bilo zaposleno više od 90.000 ljudi. Ukoliko se posmatra šira definicija (razlika je u kategorizaciji delatnosti koje pripadaju kreativnim industrijama) onda govorimo o više od 150.000 zaposlenih ljudi.
Zaposlenost u kreativnoj industriji (podaci RZS) |
||
Godina | Zaposlenost (uža definicija) | Zaposlenost (šira definicija) |
2019 | 77.212 | 135.986 |
2020 | 82.296 | 144.010 |
2021 | 90.218 | 155.138 |
Posebno treba istaći činjenicu da je za rast pojedinih segmenata pored privatnog zaslužan i javni sektor. Uzmimo primer proizvodnje i emitovanja televizijskog programa (šifra delatnosti 60.20) – sva partnerstva koja su sklopljena između nacionalne telekomunikacione kompanije Telekom Srbija sa nekoliko poznatih medijskih kompanija iz inostranstva su uticala na direktan priliv stranih direktnih investicija (SDI) i na taj način se doprinelo otvaranju novih radnih mesta i jačanju pomenutog sektora od 2021. do 2024. godine.
Broj registrovanih privrednih subjekata prema široj definiciji (Podaci APR-a) |
||||
Privredna društva | Preduzetnici | Javna preduzeća | Ukupno | |
2016 | 16.402 | 39.911 | 107 | 56.420 |
2019 | 13.672 | 36.464 | 117 | 50.253 |
2020 | 14.812 | 37.234 | 108 | 52.154 |
2021 | 15.740 | 39.919 | 96 | 55.755 |
Procena je da čitav sektor srpske privrede vredi oko dve milijarde evra i da se očekuje nastavak njegovog rasta u budućnosti. To se prvenstveno duguje činjenici da mladi u Srbiji vrlo često karijeru počinju u dinamičnim oblastima za koje su se prethodno školovali, ali ne odustaju od konstantnog unapređenja znanja i stručnog usavršavanja koje je preduslov za lidersku poziciju i jedini siguran put za uspešnost i konkurentnost ekonomije naše zemlje koja sve više postaje uporediva na međunarodnom nivou. Na sve izrečeno treba dodati i brojne podsticaje od strane države, a posebno treba istaći i nameru Vlade Republike Srbije da razvoj kreativnih industrija postane jedan od prioriteta u budućnosti.
Autorski tekst Miodraga Stankovića