NAPITAK ZA IZBEGAVANJE: Slika voća na ambalaži, ali ga unutra maltene nema! NA EKS borovnica, a borovnice 0,1%
IZVOR: Republika/D.Petrović - 12.12.2023 | 21:30
Paraćinska kompanija "Bahus" i sama upozorila da konzumiranje može "nepovoljno da utiče na aktivnost i pažnju kod dece"
Sokovi ili ono za šta mislimo da su sokovi, a prikriveno je drugim nazivima, mahom imaju zanemarljivu količinu voća (čast izuzecima). Kako je Potrošačka patrola više puta pisala, najveći broj ljudi ove napitke bira prema slici na ambalaži i tek retki okreću poleđinu pakovanja da bi na deklaracijama, ispisanim, naravno, sitnim slovima, videli šta će sve i u kojim količinama uneti u organizam.
S rafova nas mame slikama sočnih voćki, jagoda, malina, kupina, borovnica ili nekog egzotičnog voća, a glavni sastojak većine sokova je jabuka, čak i ako nose naziv, primera radi, tropski miks.
Objava jednog kupca napitka na eks borovnica na Tik-toku podigla je veliku prašinu na društvenim mrežama o tome šta nam prodaje kompanija "Bahus" iz Paraćina, čiji je glavni proizvod upravo napitak na eks, koji je svojevremeno reklamirao Nikola Kojo. U reklamnom spotu je bila angažovana čak i glumčeva žena.
Foto: Facebook
POČELI DA LETE
A evo šta stoji u pomenutoj objavi na Tik-toku...
- Žena je kupila deci neki sok od borovnice. Prvo sam mislio hemija najstrašnija, bez ikakvog sadržaja voća pošto ima neku neprirodnu boju i rekoh ajde da pogledam sastojke, ali moram da ih pohvalim. Evo, ovde vidite da nije sasvim napravljen bez voća, ima minimum 0,1% voćnog sadržaja. Pazite, to je minimum, što znači da može da ima i više, može da ide i do 100%, što je zaista odlično, složićete se. Verovatno nisu hteli da zvuče prepotentno, pa su stavili kao minimum 0,1%. Znači, na dve litre soka dobijate minimum dva mililitra čistog koncentrisanog voćnog soka. Više voćnog sadržaja bi nas verovatno razmazilo, a nismo ni navikli na ovim prostorima. I brinulo me je što su deca tri dana posle soka bila hiperaktivna, a mlađi je i svetleo u mraku. Ali nema razloga za brigu pošto piše ovde da može nepovoljno da utiče na aktivnost i pažnju kod dece - napisao je sarkastično (i duhovito) ovaj potrošač.
Kako je šaljivo objasnio, bahus sokove je počeo da kupuje i deli svojim radnicima:
- Sad sam počeo da kupujem to ovim mojim radnicima na gradilištu. Znaš kako rade? Lete na sve strane. Pre su se vukli kao zombiji po skelama. Razumem da su penzioneri i da su bedno plaćeni, ali zgrada neće sama da nikne. Uglavnom, odličan sok, svima ga preporučujem.
Foto: Facebook
Kako je za Potrošačku patrolu objasnila nutricionista Jovana Srejić, pomenuto upozorenje na uticaj ovog soka na ponašanje dece je, pre svega, zbog verovatno veće količine šećera.
- Sokovi nemaju nikakvu funkciju u ishrani, osim ukoliko ih ne napravite u blenderu ili sokovniku od svežeg voća. Tu ostanu i minerali i vitamini. Pasterizovano i prerađeno voće spakovano u industrijske sokove, koji uz to imaju i mnogobrojne veštačke dodatke, nikome se ne preporučuju, posebno ne deci. Svedoci smo da je sve više mališana gojazno, imaju mnogobrojne alergije, kao i probleme s digestivnim traktom, a uzročnik su veštački sastojci u hrani - objasnila je naša sagovornica.
PREPUN ŠEĆERA
Prema njenim rečima, kupovni sokovi su isti kao neki slatkiš bogat šećerom:
- Da li ste detetu dali čašu soka ili neki keks, razlika je minimalna. Svakodnevno konzumiranje ovakvih sokova je najgore jer su dodatna hemija i kalorije štetni za dete u razvoju. Šećeri iz sokova obaraju imunitet, a deca su ionako isuviše često bolesna. Zato je najbolje detetu ne davati nikakve industrijske sokove. D. PETROVIĆ
Nutricionista Jovana Srejić: Ovakve sokove nikom ne preporučujem, posebno ne deci
Alfirović (NOPS): Ljudi, čitajte deklaracije!
Paraćinska kompanija "Bahus" je, gledajući sa zakonske strane, ispoštovala ono što mora i na deklaraciji su pored sastojaka naveli neku vrstu upozorenja da njihov proizvod utiče na decu. A da li su ispoštovali moralne i etičke norme, već je druga priča.
Mladen Alfirović iz Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača (NOPS) objasnio je da je na samim potrošačima da vode računa da li će ovakav proizvod kupovati i davati deci.
- Ako je ono što se nalazi unutar flaše u skladu s deklaracijom, proizvod se može plasirati na tržište, a sama poruka na deklaraciji je zapravo upozorenje roditeljima da ne kupuju taj proizvod deci. Deklaracija je lična karta proizvoda i naša osnovna misija kao organizacije jeste podizanje svesti kod ljudi da obavezno čitaju etiketu pre kupovine - rekao je on.
Prema rečima Alfirovića, većina kupaca ne samo da ne čita deklaracije već i ne znaju šta znače oznake E na proizvodu niti da proizvodi s konzervansima tokom duže konzumacije mogu imati štetne posledice po zdravlje.
Sadrži dva potencijalno štetna konzervansa
Kako ističu stručnjaci, kalijum-sorbat, koji je naveden na deklaraciji napitka na eks borovnica, antibakterijski i antigljivični je konzervans koji se stavlja u slatkiše, sir, koncentrisane voćne sokove, margarin, pecivo, keks, bezalkoholna pića... Razlaganjem u crevnoj flori stvara pojačane gasove. Drugi navedeni sastojak natrijum-benzoat je antibakterijski i antigljivični konzervans u kiseloj sredini, često se koristi da prikrije ukus niskokvalitetne hrane. Primenjuje se kao konzervans u pivu, kafi, bezalkoholnim pićima, mesu, mleku i mlečnim prerađevinama, slatkišima, sardinama, začinima, kuvanom voću... Štetne posledice duže upotrebe ovog sastojka su mnogobrojne: astma, neurološke smetnje, alergije...
Na eks borovnica
- voda
- šećer
- limunska kiselina
- boje: koncentrat šargarepe, koncentrat hibiskusa i karamel (E-150d)
- voćni sok iz koncentrisanog voćnog soka borovnice (minimum 0,1%)
- arome
- konzervansi: kalijum-sorbat i natrijum-benzoat
- voćni zaslađivač E-955
Ovo je odgovor kompanije "Bahus"
Kompanija "Bahus" posluje pune 32 godine, bavimo se proizvodnjom osvežavajućih bezalkoholnih pića, od kojih su neki bez voćnog soka, a neki s voćnim sokom u rasponu od 0,1% do 10%. Delatnost nam nije proizvodnja sokova i voćnih nektara. Proizvodnju smo uskladili sa standardima FSSC, ISO 9001, IFS, HALAL i HACCP i svoje proizvode plasiramo renomiranim trgovinskim lancima u zemlji i inostranstvu.
Povodom snimka koji se pojavio na društvenim mrežama u vezi našeg proizvoda na eks borovnica, verujemo da objava autora nije bila zlonamerna, već posledica nedostatka informacija o našoj kompaniji i proizvodima, te ovim putem obaveštavamo naše potrošače da smo proizvod stavili u promet u skladu sa članovima 5 i 6 Pravilnika o kvalitetu osvežavajućih bezalkoholnih pića, odnosno da je proizvod deklarisan u skladu s članovima 4-12 Pravilnika o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane.
Proizvod na eks borovnica u sebi sadrži 0,1% voćnog soka borovnice i na etiketi je prikazana slika voća u skladu s važećim pravilnicima.
BONUS VIDEO