EVO KOLIKO AVIO-KOMPANIJE ZAISTA ZARADE PO JEDNOM PUTNIKU: Teško je poverovati u ovu sumu


IZVOR: Republika - 17.03.2025 | 01:17


Profitabilnost je niska

Foto: Tanjug/AP Photo/Michael Probst
EVO KOLIKO AVIO-KOMPANIJE ZAISTA ZARADE PO JEDNOM PUTNIKU: Teško je poverovati u ovu sumu

Avio-industrija je sektor u kojem se obrće bilion dolara godišnje, ali je profitabilnost avio-kompanija i dalje relativno niska, piše aero.rs.

Iako putnici plaćaju stotine ili hiljade dolara za avio-karte, stvarni profit koji avio-kompanije ostvaruju po putniku kreće se u proseku između šest i sedam dolara. U pojedinim regijama, poput Afrike, ta zarada je još niža i iznosi svega jedan dolar po putniku, piše SimpleFlying.

Prema podacima IATA-e, globalni profit avio-industrije u 2024. godini iznosio je 30,5 milijardi dolara, što predstavlja tek tri odsto ukupnih prihoda industrije od 996 milijardi dolara. Za 2025. godinu predviđa se blagi rast, uz prognozu da će profit dostići 36,6 milijardi dolara, dok će ukupni prihodi prvi put preći bilion dolara. Iako se na prvi pogled može činiti da su avio-kompanije izuzetno profitabilne, realnost je da 96 do 97 procenata prihoda odlazi na operativne troškove, uključujući gorivo, plate osoblja, održavanje flote i aerodromske takse. To znači da su kompanije primorane da posluju s izuzetno niskim maržama, često ne prelazeći nekoliko dolara profita po putniku.

Profitabilnost varira u zavisnosti od regiona. Bliskoistočne avio-kompanije ostvaruju daleko viši profit po putniku u odnosu na globalni prosek. To se može pripisati visokoj premijum potražnji, snažnom kargo sektoru i ekonomskom modelu baziranom na velikim čvorišnim aerodromima. Nasuprot tome, azijsko-pacifičke i afričke avio-kompanije posluju s minimalnom profitnom maržom, zbog nižih cena karata i većih operativnih troškova.

Faktori koji najviše utiču na profitabilnost avio-kompanija uključuju cenu goriva, koja je jedan od najvećih operativnih troškova i značajno oscilira, što direktno utiče na profitne margine. Aerodromske takse i državne subvencije takođe igraju važnu ulogu, jer pojedine vlade subvencionišu nacionalne avio-kompanije kako bi održale njihovu konkurentnost. Osim toga, postoji jasna razlika između poslovnih modela niskotarifnih prevoznika i tradicionalnih avio-kompanija. Dok niskotarifni prevoznici rade s ekstremno niskim operativnim troškovima, ali i nižim cenama karata, tradicionalni prevoznici balansiraju između premijum usluga i većih operativnih troškova.

Budućnost avio-industrije zavisi od više faktora. Potražnja za premijum putovanjima i ultra-dugačkim letovima raste, dok se testiraju rute koje bi mogle postati novi standard u industriji. Ulaganja u održivu avijaciju, razvoj održivih goriva i električnih aviona mogli bi smanjiti troškove i poboljšati profitabilnost u budućnosti. Digitalizacija i napredni sistemi upravljanja prihodima omogućavaju kompanijama da bolje predvide potražnju i maksimiziraju prihode, dok geopolitički faktori, poput trgovinskih sankcija, političkih nestabilnosti i ratnih sukoba, mogu imati značajan uticaj na globalnu avio-industriju.

Kako se avio-industrija postepeno oporavlja od pandemijske krize, profitabilnost i dalje ostaje izazov. Najprofitabilnije avio-kompanije nalaze se u Bliskom Istoku, dok severnoamerički i evropski prevoznici ostvaruju solidne, ali ne spektakularne zarade. Budućnost industrije zavisi od tehnoloških inovacija, ekonomskih faktora i globalnih političkih dešavanja.

Bonus video: