LET VAM KASNI ILI JE OTKAZAN? Ne brinite! Imate pravo na ručak i na 600 EVRA NAKNADE! Evo šta je potrebno da uradite
IZVOR: Republika/I.Đ. - 04.07.2024 | 19:08
Prošlogodišnje iskustvo putnika iz Srbije kada su letovi kasnili po nekoliko sati ili su čak i otkazani, naveli su mnoge da se zapitaju šta da urade ako im se to dogodi ovog leta
Leto 2023. godine nekim putnicima u Srbiji ostalo je u lošijem sećanju usled neverovatnih gužvi koje su se stvarale na beogradskom, ali i drugim evropskim aerodromima.
Razloga za kašnjenje ili otkazivanje letova bilo je zaista mnogo tada, a neki od putnika nisu ni znali da u tom slučaju imaju pravo na naknade, koje su išle i do 600 evra.
Ljudi uglavnom ne znaju, da kada je let otkazan, da li imaju pravo na olakšice, da li je to povraćaj novca za kartu ili samo vaučer za ručak na aerodromu. U najkraćem naknada štete može da ide i do 600 evra, a postoje i drugi brojni benefiti.
Ukoliko je aviolet koji ste platili kasnio više od 3 sata, imate pravo na nadoknadu štete, čiji iznos najviše zavisi od dužine leta.
DUŽINA LETA / IZNOS NAKNADE
- Letovi do 1.500 kilometara: 250 evra
- Letovi u EU duži od 1.500 kilometara: 400 evra
- Letovi koji poleću iz Evrope od 1.500 do 3.500 kilometara: 400 evra
- Letovi koji poleću iz EU duži od 3.500 kilometara: 600 evra
Ukoliko je kašnjenje manje od 2 sata, svi putnici imaj upravo na pomenutu hranu i piće, tj. aviokompanija može da vam ili refundira te troškove, ili po zahtevu da vaučer za iste.
Foto: tanjug ap01 AP Victor Ruiz
OTKAZIVANJE LETA I NAKNADE
Čak i u sitauciji kada vam je let otkazan i vi ste preusmereni na drugi let koji poleće kasnije imate pravo na naknadu štete.
Ukoliko zbog tog premeštanja kasnite manje od 2 sata možete dobiti od 125 do 300 evra u zavisnosti od dužine leta, dok za kašnjenja od 3 sata i više možete da dobijete naknadu od 250 do 600 evra, prenosi Blic.
ŠTA RADE LOW COST KOMPANIJE?
Njihove avio-karte daleko su jeftnije od regularnih, pa su naknade koje one vama duguju često mnogo veće nego cena same karte.
Vrlo često te kompanije gledaju da "preveslaju" svoje putnike i da im ponudi samo reklamaciju karte ili preusmeravanje, ali vi i dalje možete izvući od njih naknadu tako što ćete se obratiti nekoj od međunarodnih kompanija koje se bave upravo tim.
Srbija kao kandidat za članstvo u EU, na ovom polju primenjuje jedinstvenu evropsku regulativu (Uredbu (EZ)br 261/2004) kojom su utvrđena opšta pravila odštete i pomoći putnicima u slučaju uskraćivanja ukrcavanja u avion, kašnjenja ili u najgorem slučaju otkazivanja leta, i na taj način svi putnici u vazdušnom saobraćaju ostvaruju ista prava kao i putnici unutar EU.
Foto: Shutterstock
Naši putnici mogu da zatraže zaštitu svojih prava u slučaju da je let otkazano zbog nekog od sledećih razloga:
- usled operativnih razloga;
- prekoračenje radnih sati posade;
- putnik nije registrovan zbog overbook-a (prodato je više mesta nego što je dostupno najčešće zbog promene tipa aviona..);
- let je neprofitabilan – slabo interesovanje;
- prevozilac ne može da dokaže razloge otkazivanja leta.
Sa druge strane putnici ne mogu da zatraže zaštitu svojih prava ukoliko razlog otkazivanja leta nije direktna posledica rada aviokompanije, tj. ukoliko je do kašnjenja ili otkazivanja leta došlo zbog "eksternog faktora": vremenskih neprilika, vanrednog stanja, prirodne katastrofe ili štrajka, naglašava Blic.
KOJE SU OBAVEZE AVIOKOMPANIJE PREMA PUTNIKU?
Aviokompanije su u obavezi da putniku da izbor između preusmeravanja i povrata novca, ali i sledeće:
- uruči obaveštenje o pravima koje ima po Zakonu (najčešće ispisano na samoj elektronskoj karti – međunarodna praksa, izbegavanje štampanja novih papira za svaki otkazan let);
- ponudi besplatne obroke i osvežavajuće napitke u zavisnosti dužine čekanja, kako je propisano kompanijskom procedurom;
- obezbedi hotelski smeštaj, kao i prevoz do njega
- omogući dva besplatna telefonska poziva, i slanje poruka
- nadoknadi štetu (između 250 i 600 evra, u zavisnosti od dužine leta i ostvarenog kašnjenja tokom preusmeravanja puta).