Laž godine u "Živoj istini": Vukanović tvrdi da su Nemanjići u Crnoj Gori izgradili manje od deset hramova
IZVOR: antenam.net - 22.06.2019 | 08:59
Emisija "Živa istina" koja se prikazuje na crnogorskoj televiziji bavila se crkvenim pitanjim, iniciranim Predlogom zakona o slobodi veroispovesti, a gosti su bili istoričar Miloš Vukanović i publicista Vladimir Jovanović. Analizirani su ključni momenti crnogorskog pravoslavlja i rešenja koja su kroz istoriju važila za status imovine kojom je raspolagala crkva.
Hrisovulja Ivana Crnojevića je, tvrdi Jovanović, osnivački akt Cetinjske autokefalne mitropolije.
- Hrisovuljom se utemeljuje katedra mitropolije i opšte žitije u Cetinjskom manastiru. To je osnivački akt autokefalne mitropolije na Cetinju od 4. januara 1485.godine. Od tog trenutka može da se govori o samostalnoj autokefalnoj crkvi u Crnoj Gori. Tačno je da crnogorska mitropolija nikad nije dobila Tomos, ali je živa crkva najvažniji dio autokefalnosti, dovoljno je da znamo da mitropolite niko nije postavljao van Crne Gore - naveo je Jovanović, napominjući da je pojam autokefalnost prisutan tek od 19. veka.
CPC je, tvrdi i Vukanović, delovala autokefalno i iza sebe ostavila niz dokumenata. - Status CPC je bio regulisan unutrašnjim aktima. Kraljevina Crna Gora je produkt godina političke borbe i razvoja, a crkva u njoj je pratila taj razvoj. Sve ovo što vidimo je rezultat te borbe - smatra Vukadinović. Nakon 1918. godine prvi put je poglavar CPC postavljen odlukom Beograda, naveo je Jovanović. - Fotografija na kojoj srpski general Milutinović uvodi mitropolita Gavrila Dožića u Cetinjski manastir snimljena je 2. marta 1921. godine, i to se dešava prvi put u crnogorskoj istoriji. Beograd postavlja mitropolita, kojeg dovodi general okupacionih trupa. Na čelu Crnogorske crkve ostaje Crnogorac, ali ga Beograd postavlja -.
Za vreme Nemanjića, kaže Miloš Vukadinović, precizno ne može da se kaže koliko je crkva sagrađeno, ali nesumnjivo manje od deset.
- Veliki broj manastira i hramova podignut je na starim temeljima, ima manastira čije postojanje vežemo za poznu antiku ili srednji vijek. Kontribucija Nemanjića crnogorskoj kulturi postoji, ali crnogorska kultura i njeno naslijeđe je staro 17. vijekova, a Nemanjići su tu samo vijek i po bili - naglašava Vukadinović. Imovina koju je koristila crkva uvek je, tvrdi Jovanović, bila vlasništvo države. - Na Cvijeti 1868.godine skupština je imovinu predala na upravu tadasnjem mitropolitu crnogorskom. Predala je imovinu na upravu, a ne u vlasništvo. Od strane senata su se kontrolisali crkveni prihodi, sveštenici su bili državni činovnici - naveo je Jovanović komentarišući dokument sa te skupštine, prikazan na ekranu.
Komentarišući izjavu umirovljenog episkopa Atanasija Jeftića u kojoj je zapretio Crnogorcima, ako se ne budu ponašali onako kako im se kaže, da će mošti Vasilija Ostroškog odneti u Hercegovinu, istoričar Vukanović kaže da se radi o generalnom nerazumevanju koje srpska javnost ima o Crnoj Gori i crnogorskoj kulturi. - On nema predstave da je u januar 1853. godine Mirko Petrović sa 17 crnogoraca branio manastir Ostrog dok nije došla pomoć, a onda zbog novog primicanja Turaka su morali da povlače mošti u Katunsku nahiju da bi ih spasili. I 1877. tamo su se vodile velike bitke. Ostroški klanac su crnogorski Termopili. Srpska javnost, jednostavno, ne razumije crnogorski identitet - zaključio je Vukanović.