HRVATSKI MEDIJI OGORČENI: Plenković obmanjuje narod, laže o gorivu! VELIKI si Plenkoviću!
IZVOR: Republika - 06.06.2022 | 16:38
Kako upoređuju cena goriva je porasla na skoro 15 kuna, a nekada je bila jednocifrena. Ističući lošu situaciju u kojoj se nalazi zvezda Jadrana, problemi u kojima se država javlja kao spasitelj ne bi ni postojali da ih ona na prvom mestu nije izazvala.
Hrvatski mediji ogorčeni na vlast u Hrvatskoj zbog visokih cena goriva, od kojih očigledno najviše zarađuje država, izneli su na površinu istinu Lijepe Naše.
- Hrvati su skroman narod, pa će nas i ovo zadovoljiti. Navikli smo da plaćamo porez državi za usluge koje ona slabo ili nikako ne obavlja. Na zdravstveni sistem više niko ne računa, pravosuđe služi svemu samo ne zakonu i pravdi, svako selo ima svoju opštinu da sahranjuje politički kvalifikovane, penzijski sistem je neodrživo ruglo polovičnim rešenjima, efikasnost javnog sektora je među najnižima u EU, zaštita privatne svojine na afričkom nivou, a državne kompanije torbe bez dna - piše hrvatski Index.
Kako upoređuju cena goriva je porasla na skoro 15 kuna, a nekada je bila jednocifrena. Ističući lošu situaciju u kojoj se nalazi zvezda Jadrana, problemi u kojima se država javlja kao spasitelj ne bi ni postojali da ih ona na prvom mestu nije izazvala.
Foto: Profimedia
Premijer Hrvatske Andrej Plenković je glavna meta hrvatskih medija zbog svojih neodgovornih postupaka prema narodu te zemlje, jer se konstantno pojavljuje kao spasitelj nacije od nemilosrdnog rasta cena, navodeći kao uzrok globalnu krizu uzrokovanu ratom u Ukrajini, Putinom, EU ili naftnim lobijem.
Istini u oči
Udeo države u konačnoj ceni litra benzina je blizu 50 odsto, dakle isti kao u Nemačkoj. Pre nekoliko nedelja iznosio je 47 odsto, što je potvrdila i sama Evropska komisija u svom izveštaju o cenama goriva po zemljama EU.
Prema podacima Evropske komisije, prosečna konačna cena litra evrosupera 95 u Hrvatskoj 9. maja bila je 1.706 evra, a cena bez državnih taksi 0.906 evra. To znači da država u Hrvatskoj uzima 46,89 odsto konačne cene.
Paradoksalno, kako cena raste poslednjih mesec dana, tako raste i udeo države. Razlog je što su akcize fiksne, pa je njihov udeo u ceni manji što je cena veća. Ali država je osigurana preko PDV-a koji je uvek 20 odsto cene (po stopi od 25 odsto), prenosi hrvatski Index.
Danas je udeo države nešto manji, ali bi cena litre evrosupera 95 i dalje bila oko 8 kuna da nema državnih poreza. Učešće države u konačnoj ceni Eurosupera 95 približno je isto u Hrvatskoj i Nemačkoj. Kako je oporezivanje litra goriva znatno niže u, na primer, Poljskoj, niža je i cena. Ali cena bez poreza u Hrvatskoj je niža nego u Poljskoj, ali je država u našoj zemlji pohlepnija i skuplja.
Vlast se bogati na narodu
Država je tako daleko najveći pojedinačni subjekat koji učestvuje u ceni litra goriva.
Plenković je to javno otkrio kada je rekao da država nasilno spušta maržu na 0,65 kuna po litru za benzin i dizel. Državna preduzeća tako zarađuju više od samih preduzeća koja prodaju gorivo na pumpama, bukvalno.
Prema Zakonu o cestama, član 91, državne Hrvatske ceste d.o.o. imaju pravo na 80 lipa iz hrvatskog budžeta za svaki litar goriva. To se ne vidi na računu benzinske pumpe i prvo se prebacuje u državni budžet, a odatle na račun Hrvatskih cesta. Maksimalna marža može biti 65 lipa po litru, ali Hrvatske ceste dobijaju 80 lipa po litru. Tako Hrvatske ceste od prodaje goriva zarađuju više od Ine, Lukoila, Petrola ili nekog drugog vlasnika benzinskih pumpi.
Foto: Ap photo
To nije sve, jer 20 lipa po litru goriva po istom Zakonu o cestama dobijaju i Hrvatske autoceste d.o.o. Neke zemlje, poput Nemačke, na ovaj način finansiraju izgradnju i održavanje autoputeva. Ali onda je korišćenje autoputeva u ovim zemljama takođe besplatno ili jeftino. U Hrvatskoj skupo plaćate autoput, a već ste ga nekoliko puta platili kroz cenu goriva.
Zarađuju više nego trgovci
- Deo za puteve, autoputeve i HŽ Infrastrukturu se ne menja u akcizama. Sada smo dostigli skoro minimalnu akcizu, ovisno kako zaokružimo drugu decimalu, za dizel ostaje 18 ili 19 lipa, a za dizel 36 ili 37 lipa za benzin do minimalne akcize EU - rekao je ministar finansija Hrvatske Zdravko Marić.
Očigledno je da država može da uzima mnogo manje, čak i ako se prihvati činjenica da tri državna preduzeća više zarađuju od prodaje goriva, sa kojim nemaju veze, od preduzeća koja ga prodaju.
Vredi napomenuti i da se petina konačne cene litra goriva odnosi na PDV, jedan od najviših u EU.