GOVOR BENJAMINA NETANJAHUA U SKUPŠTINI UN OTKRIO ISTINU: Ko je izazvao ratove u Ukrajini i Pojasu Gaze?


IZVOR: Aleksandar ANĐELIĆ - 01.11.2023 | 20:00


Izraelski premijer u Njujorku, dok je pokazivao mape s obeleženim rutama, spominjao i bombe. Na njegovim kartama nisu ucrtane oblasti naseljene Palestincima.

Foto: Profimedia, Tanjug/AP
GOVOR BENJAMINA NETANJAHUA U SKUPŠTINI UN OTKRIO ISTINU: Ko je izazvao ratove u Ukrajini i Pojasu Gaze?

Cenu grandioznog plana povezivanja Indije s Evropom preko Bliskog istoka izgleda da će najviše platiti Palestinci. Na samitu G20 u Nju Delhiju potpisan je memorandum o razumevanju železničko-pomorskog koridora Indija - Bliski istok - Evropa (IMEC), koji je izazvao oduševljenje u Izraelu, Indiji i Americi, ali, čini se, i prouzrokovao rat u Pojasu Gaze.

Zapadni mediji su izveli zaključak da je ceo projekat nastao iz jezgra ideje izraelskog premijera Benjamina Netanjahua o povezivanju Izraela i Saudijske Arabije železnicom, pa onda dalje ka Indiji, koju on zastupa kao vlastitu inicijativu već nekoliko godina i koju je predstavljao u svetu, a projektom su u plan, pored Indije, Izraela i EU, uključeni još Ujedinjeni Arapski Emirati, Jordan i Saudijska Arabija.

Samo desetak dana od potpisivanja memoranduma Benjamin Netanjahu je u svom govoru u Skupštini UN veličao sporazum i pokazivao mape koridora. U njegovoj mapi, međutim, nisu bili obeleženi Zapadna obala, Gaza i istočni Jerusalim, teritorije koje Palestinci smatraju delom svoje države. Na kartama su sve tri regije bile u sastavu Izraela.

Ono na šta je malo ko tada obratio pažnju jeste Netanjahuovo pominjanje bombe iz crtanog filma kada je podigao mape, izvlačeći crveni marker i crtajući liniju koja pokazuje planirani trgovinski koridor.

- Ovaj projekat menja našu globalnu istorijsku situaciju i unapređuje viziju pridruživanja Izraela svetu - saopštili su izraelski zvaničnici.

Izrael, istina, nema diplomatske odnose sa Saudijskom Arabijom, ali se zato u celu priču umešala administracija predsednika SAD Džoa Bajdena da bi učinila sve da dve zemlje uspostave normalne odnose.

Ursula fon der Lajen oduševljena

Foto: Tanjug/AP

Ursula fon der Lajen

Na samitu G20 u Nju Delhiju bila je i predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen, koja je navela da ICEM uključuje i kablove za prenos struje i podataka.
- Ovo je mnogo više od železnice ili običnog električnog kabla. To je zeleni i digitalni most preko kontinenata i civilizacija. Ekonomski koridor Indija - Bliski istok - Evropa je istorijski. To će biti najdirektnija veza dosad koja će učiniti trgovinu bržom - rekla je Fon der Lajenova.

ITALIJA ODJAVILA KINU

Foto: Tanjug/AP

Džo Bajden

Pored železničkog povezivanja, projektom je napravljen plan da se Indija i pomorskim koridorom poveže s Evropom.

Interesantno je da je možda i najveće oduševljenje potpisivanjem memoranduma pokazala Amerika, a predsednik SAD Džozef Bajden je neobično ushićeno reagovao posle potpisivanja IMEC.

- Ovo je investicija koja menja igru. Hvala vam, mnogo vam hvala. Ovo je zaista velika stvar - izjavio je Bajden na samitu u Nju Delhiju.

Iako su iz Vašingtona negirali da je cela priča osmišljena da bi se obesmislio i obezvredio kineski projekat "Pojas i put", iza njihovog oduševljenja ne vidi se nijedan drugi interes, osim obuzdavanja rasta kineske ekonomije.

Foto: Tanjug/AP

Đorđa Meloni

Baš posle potpisivanja memoranduma Italija, inače jedina zemlja iz EU koja je potpisala pristup inicijativi "Pojas i put", najavila je povlačenje iz kineskog projekta. To je otvoreno rekla premijerka Đorđa Meloni kolegi iz Kine Li Ćijangu.

Pored toga, trasa IMEC puta zaobilazi Pakistan (što pre svega odgovara Indiji) i Iran, što ih praktično stavlja u jedan oblik izolacije, a što je svakako jedan od primarnih ciljeva Izraela i SAD koje ne kriju.

A od princa 20 milijardi dolara

Foto: Tanjug/AP

Muhamed bin Salman

Zasad još nije poznato koliko će IMEC koštati, ali je prestolonaslednik Saudijske Arabije Muhamed bin Salman naveo iznos od 20 milijardi dolara. Ostaje nejasno da li se ta suma odnosi samo na obaveze koje bi preuzela Saudijska Arabija.

RUSI NE MOGU DA REAGUJU

Foto: Tanjujg/ap

Predsednik Rusije Vladimir Putin

Takođe po strani je ostavljena Rusija, koja ovog puta nije u situaciji da reaguje s obzirom na to da je zauzeta sukobom u Ukrajini. S obzirom na to da se na ideju IMEC došlo pre oko dve godine, nije isključeno da je i rat u Ukrajini povezan s pravljenjem ovog koridora.

U svemu tome, izgleda, smetnju predstavljaju Palestinci, koji bi mogli da ugroze bezbednost ovog novog koridora. Naime, glavni deo rute kopnenim putem vodi baš kroz teritorije Zapadne obale i tik pored Pojasa Gaze, koje su naseljene palestinskim življem, a s obzirom na to da je u pitanju železnički transport, pošiljke iz Indije bi bile laka meta za Hamas na putu ka Evropi.

Na drugoj strani, zvaničnom Teheranu, koji je takođe deo "Pojasa i puta", ovakav razvoj događaja nimalo ne odgovara, pa, samim tim, nije isključeno da koristi prijateljstvo s Hamasom da bi onemogućio otvaranje koridora ICEM, a zasad je najlakši način da se spreči potpisivanje Abrahamovog sporazuma između Izraela i Saudijske Arabije jer bez njega nema ni pruge između Arapskog zaliva i izraelskih luka na Mediteranu.

Dva koridora

Projekat IMEC se sastoji od dva odvojena koridora, istočni koridor koji će povezivatie Indiju sa Arapskim zalivom i severni koridor koji će arapski zaliv povezati s Evropom, zaobilazeći Suecki kanal. Uključiće železničku liniju koja će biti izgrađena za povezivanje luka UAE sa Izraelom preko Saudijske Arabije, a potom će se roba pomorskim putem transportovati od Haife u Izraelu do atinske luke u Pireju.

Oživljavanje Kleopatrine politike

Istoričar Vilijam Dalrimpl istakao je da je predloženo povezivanje oživljavanje drevnih trgovačkih puteva između Crvenog mora i Indije, poznatog kao "zlatni put".

- U neku ruku, to je oživljavanje geopolitike egipatske kraljice Kleopatre, koja je nastojala da bude most između Rimske imperije i Dalekog istoka - rekao je Dalrimpl.

BONUS VIDEO