Vesić izneo 6 ključnih tačaka beogradskog plana
IZVOR: Republika - 24.01.2020 | 08:56
Zamenik gradonačelnika Beograda otkriva na koji način grad planira da se bori protiv zagađenja vazduha, problema koji je prethodnih dana podigao i javnost i državu na noge.
- Grad Beograd preduzima u narednih pet godina 43 konkretne mere protiv zagađenja vazduha. Naše mere su podeljene u sedam oblasti i to: saobraćaj, energetska infrastruktura, zeleni grad, industrija u posebnim zonama, komunalna higijena i bolji monitoring i obaveštavanje građana. Grad Beograd će sam, sa Republikom Srbijom ili sa drugim partnerima, u ove mere i projekte da uloži oko 6,5 milijardi evra - napisao je Vesić na svom Fejsbuk profilu.
Prvi set mera tiče se saobraćaja. Beograd više neće kupiti nijedno dizel vozilo već samo vozila na komprimovani prirodni gas (CNG) kao i elektro vozila. U Beogradu danas ima skoro 740 hiljada vozila od čega je oko 540 hiljada automobila odnosno skoro 90 hiljada više nego pre šest godina! Danas je na ulicama 657 autobusa, 129 tramvaja, 80 trolejbusa i pet elektrobuseva koji su gradski, bez privatnika.
- Prošle godine, kupili smo 244 nova autobusa koji imaju motore "euro 6", saglasno najnovijoj regulativi Evropske unije. U ovoj godini planirali smo da kupimo nove dizel autobuse i trolejbuse ali posle događaja od prošle nedelje doneli smo odluku da za te pare kupimo najmanje 200 autobusa na gas od kojih će 150 biti zglobni i za to smo izdvojili 53 miliona evra. Naredne četiri godine kupovaćemo po novih 80 CNG autobusa što će da košta 85 miliona evra. Za pet godina imaćemo najmanje 520 CNG autobusa na gas a za sedam godina Beograd neće imati nijedan dizel autobus. Za pet godina kupujemo novih 40 trolejbusa sa baterijama koje omogućavaju autonomiju bez mreže do 12 kilometara za šta ćemo da izdvojimo 25 miliona evra a biće kupljeno i novih 100 tramvaja, vrednost oko 200 miliona evra. To znači da će samo u gradski prevoz biti uloženo 363 miliona evra. Druga gradska preduzeća uložiće više od 34 miliona evra u prelazak na CNG i elektro vozila - objasnio je Vesić.
Foto: Tanjug/F. KRAINČANIĆ
Dve linije metroa
Zamenik gradonačelnika osvrnuo se i na izgradnju metroa.
- Počinjemo izgradnju prve dve linije metroa, dužine 42 kilometara čija je procenjena vrednost 3,86 milijardi evra. Izgradnja ovih linija će trajati 7-8 godina a kada bude završen saobraćaj na ulicama biće smanjen za oko 30 odsto. Do 2021. godine završava se remont pruge kroz Beograd pa će BG voz voziti u starom ritmu. Ove godine produžili smo linije BG voza do Mladenovca i Lazarevca a u narednih pet godina biće izgrađeno 186 km pruge kojom ćemo da povežemo Surčin i Obrenovac kao i Makiš i Karaburmu a kupujemo i 31 kompoziciju. Ukupna vrednost ove investicije je oko 600 miliona evra. Kada sve ovo bude završeno sve prigradske opštine Beograda, izuzev Grocke biće povezane lakom železnicom sa centrom grada a to znači da će broj autobusa koji sada saobraća biti smanjen za oko 30 odsto. Raspisujemo tender za javni prevoz rekama kojim ćemo povezati sva naselja od Obrenovca do Grocke i do Zemuna a koji će biti u sistemu javnog prevoza. Ovaj prevoz dovešće do daljeg smanjenja broja autobusa na ulicama. Nastavićemo da postavljamo punjače za električna vozila u garažama biće i 17 novih u gradu. Obezbedićemo besplatno parkiranje za električna vozila do kraja ove godine - rekao je on.
Foto: pixabay.com
U planu je i izgradnja dva nova tunela
Prvi je gradski koji počinje kod Ekonomskog fakulteta a završava se skoro kod Pančevačkog mosta. Ovaj tunel će smanjiti broj automobila u centru grada za oko 14 odsto kao i zagađenje. Drugi tunel se gradi ispod Topčiderskog brda od Mosta na Adi do Autokomande. Vrednost oba tunela je oko 150 miliona evra.
- Završava se obilaznica oko Beograda, spajamo Jurija Gagarina i autoput Miloš Veliki i gradimo unutrašnju obilaznicu od Mosta na Adi do novog mosta na Adi Huji čija je vrednost skoro 50 miliona evra. Gradimo oko 100 kilometara biciklističkih staza i 200 novih parking mesta za bicikle za šta ulažemo 1,4 miliona evra, uvodimo sistem javnih bicikala, proširićemo pešačke zone sa 28 kolimetara koliko smo izgradili na novih deset kolimetara, gradimo deset javnih garaža čija je vrednost skoro 100 milliona evra i ulažemo oko 20 miliona evra u sistem koji će automatski upravljati saobraćajem na preko 300 raskrsnica mereći broj automobila i na kojima će tramvaji imati prednost. U decembru i januaru dobili smo 23 kilometara novih žutih traka a biće ih ove godine još oko pedeset kilometara. Žute trake ubrzavaju javni prevoz i smanjuje se zagađenje - kaže zamenik gradonačelnika.
Foto: beoinfo.rs
Drugi set mera odnosi se na energetiku
U Beogradu ima oko 300 hiljada individualnih ložišta. Beograd će narednih pet godina obezbediti podsticaje da ti ljudi budu priključeni na sistem centralnog grejanja ili na gas jer će postojati obaveza priključenja tamo gde postoji mreža.
- Da bi se to dogodilo izgradićemo 306 kilometara tolovodne mreže i oko 250 kolimetara gasne mreže. Istovremeno će biti uloženo 34 miliona evra da se ugase kotlarnice u javnom sistemu koje zagadjuju vazduh. Ove godine počinje izgradnja toplodalekovoda od TENT-a u Obrenovcu do Beograda, vrednosti 193 miliona evra, pa ćemo za grejanje da koristimo toplu vodu a ne gas čiju kupovinu smanjujemo za trećinu. Počeli smo izgradnju toplodalekovoda Konjarnik – Vinča, vrednosti 26 miliona evra, kako bi koristili metan gas sa deponije za grejanje. Uvodimo subvencionisanje čišćenja odžaka i za tu namenu izdvojićemo pet miliona evra i davaćemo deset miliiona evra za podsticaje za subvencionisanje održavanja i čišćenja postojećih individualnih ložišta i kotlarnica, kao i postavljanje filtera na dimnjake. U zamenu svetiljki i živinih izvora u sistemu javne rasvete ulažemo 29 miliona evra. U ovoj oblasti ulažemo ukupuno 337 miliona evra od čega 40 miliona evra za obnovu fasada koje su pod zaštitom. Formiramo Fond za energetsku efikasnost koji će ulagati u zamenu stolarije i obnovu fasada po esko modelu. Usvojićemo odluku kojom će za investitore koji grade energetski efikasne zgrade sa zelenim krovovima obezbediti dodatne olakšice za doprinose za gradjevinsko zemljište. Vlasnici zgrada koji naprave zelene krovove i rekonstruišu zgrade kako bi postale energetski efikasne dobiće dodatni popus na porez na imovinu - objasnio je Vesić.
Foto: beograd.rs
Treći set mera odnosi se na "zeleni Beograd"
- Planiramo da zasadimo milion stabala ukupne vrednosti 26 miliona evra, što je gotovo jedna sadnica po stanovniku Beograda. U narednig pet godina uradićemo 50 kilometara “zelenih zidova”, kako na ulicama, izmedju saobraćajnih traka, gde smo već uradili tri kilometra, tako i na stambenim zgradama. Za ovu namenu izdvajamo 20 miliona evra u pet godina. Štitimo naše reke od zagađenja tako što gradimo fabriku za prečišćavanje otpadnih voda u Velikom selu u čiju prvu fazu ulažemo 271 milion evra a u drugoj oko 600 miliona evra. Gradimo još četiri manja postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda u Batajnici, Ostružnici, Obrenovcu i Boleču čija je vrednost oko 100 miliona evra. Već ovog proleća počinjemo i izgradnju kanalizacije na levoj obali Dunava i postrojenja za preradu otpadnih voda čija je vrednost 80 miliona evra. U toku je javno-privatno partnerstvo za deponiju Vinča, vrednosti 333 miliona evra a izgradićemo 17 reciklažnih centara sa transfer stanicama i lokacija za deponovanje građevinskog otpada vrednosti 60 miliona evra - napisao je Goran Vesić.
Četvrti set mera odnosi se na industriju
Pored industrijske zone: "Barič" – Obrenovac i "Reva" – Palilula, u planu je formiranje više privrednih zona na teritoriji opštine Surčin, opštine Barajevo, kao i druga zona u zapadnom delu Opštine Palilula. Formiranjem ovih zona Beograd će imati u ukupnoj površini većoj od 500 hektara raspoloživo zemljište za privredne aktivnosti, sa ciljem da industrija bude pod kontrolom i kako bi ispunjavala najstrože ekološke standarde.
Foto: Tanjug
Peti set mera je jačanje komunalne higijene
Prošle godine u ovo vreme Beograd je imao 25 cisterni za pranje ulica a danas ih ima 50. Tokom ove godine u planu je kupovina još 16 cisterni. Pranje ulica je važno za smanjenje asfaltne prašine i biće pojačano samo ove godine za 30 odsto odnosno 2.5 uvećano u odnosu na prošlu godinu.
Šesti set mera je komunikacija sa građanima
- Kupićemo 25 novih mernih stanica za merenje zagađenja a u okviru projekat „pametan grad“ na 245 lokacija biće instalirani merači zagađenja pa će građani preko aplikacija u svakom trenutku znati kakvo je zagađenje u odredjenom delu grada. Obezbedićemo redovno obaveštavanje javnosti o stanju kvaliteta vazduha, putem medija, aplikacija, internet prezentacija. Formiramo tim za praćenje i reagovanje u hitnim situacijama.
Peking je petogodišnjim planom značajno redukovao zagađenje, Madrid od 2016. godine ulaže 390 miliona evra i već je zamenio 697 dizel autobusa sa CNG i hibridnim autobusima a naredne dve godine kupiće još 525 autobusa i postaje prvi grad bez dizel automobila. Pariz će do 2025. imati 4 700 autobusa na zelenu energiju, Talin kupuje 100 CNG autobusa, Bolonja ima 300 CNG autobusa a Breša 176 takvih vozila...
Ako želimo da živimo u čistom gradu moramo i mi da se menjamo. Danas više nema merne stanice na Obilićevom vencu jer nema zagađenja pošto je to pešačka zona. Da li se neko seća protesta kada smo pravili tu zonu i izbacivali automobile? Kako su vlasnici džipova bunili narod. Pre samo dva meseca pojedine stranke su bunile građane u Venizelisovoj protiv trolejbusa a potom su te iste stranke napadale vlast zbog zagadjenja. Pa vljda je bolje da idu trolejbusi nego autobusi. Prođite Novim Beogradom i pogledajte bahato parkiranje na bicklističkim stazama. Vreme je da i Beograd reši problem zagađenja koji postoji decenijama a sa kojim niko nije smeo da se uhavti u koštac. Jer Beograđani to zaslužuju - zaključuje Vesić.