Busplus "ide u istoriju", građani će koristiti nove kartice
IZVOR: Republika - 28.12.2020 | 16:53
Očekuju nas velike promene u radu gradskog prevoza.
Međunarodni tender za naplatu karata i upravljanje vozilima javnog prevoza u Beogradu biće raspisan sutra, najavljeno je na konferenciji u Starom dvoru, na kojoj je rečeno da će se novi partner birati na period od 13 godina.
Rok za prijavu na tender je 25. februar, a biće sproveden po modelu javno-privatnog partnerstva kojem je prethodila studija o javnom prevozu u glavnom gradu koju je izradio Saobraćajni fakultet Univerziteta u Beogradu.
U okviru te studije izvršena je analiza postojećeg stanja sistema i dati predlozi kako da se kroz novi ugovor obezbede veći prihodi od naplate karata, a sistem unapredi i modernizuje u skladu sa razvojem tehnologije.
- Od sutra Busplus odlazi u istoriju. Tražićemo partnera, štiteći interese Grada - rekao je zamenik gradonačelnika Goran Vesić i dodao da je Grad prihvatio sve sugestije Saobraćajnog fakulteta.
Pojasnio je da je novim ugovorom, u odnosu na prethodni, predviđen manji procenat naknade za privatnog operatora od maksimalnih 7,92 odsto umesto 8,53 odsto.
- Da je u prethodnom ugovoru naknada za privatnog operatora sprovedena po nižem procentu, Grad Beograd bi uštedeo 3.459.119 evra - rekao je Vesić i dodao da su za taj novac mogla da se izgrade dva vrtića.
Naveo je da je, osim manje provizije, predviđen i limit na zaradu privatnog partnera i dodao da, ukoliko prihodi od prodaje karata pređu 900 miliona dinara mesečno, privatni partner neće moći da dobije više od tri odsto provizije.
Kako je rečeno, od novog partnera očekuje se i veći obim usluge - veći broj vozila (2.151 u odnosu na 1.853), veći broj kontrolora (300 kontrolora u odnosu na 200), veći broj prodajnih mesta za dopunu karata (minimum 1.500 u odnosu na 800), kao i duže radno vreme mesta za izdavanje personalizovanih kartica.
Takođe, očekuje se unapređenje funkcionalnosti sistema i opreme - mogućnost plaćanja mobilnim telefonom putem aplikacije kojom će biti moguće i informisanje putnika u realnom vremenu o zastojima, promenama, izmenama reda vožnje, kao i slanje obaveštenja vezanih za isticanje, dopunu ili validaciju perso ili neperso kartice.
Vesić: Proces će biti potpuno transparentanFoto: Republika Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio je da će tender za novog partnera za naplatu karata i upravljanje vozilima javnog prevoza u glavnom gradu u potpunosti biti transparentan i da je sve urađeno u skladu sa Zakonom o javno-privatnom partnerstvu. Tender će biti raspisan sutra i sproveden po modelu javno-privatnog partnerstva kojem je prethodila studija o javnom prevozu u glavnom gradu, koju je izradio Saobraćajni fakultet Univerziteta u Beogradu. Vesić ističe da je sve urađeno u skladu sa Zakonom o javno-privatnom partnerstvu koji, dodao je, garantuje da na tender mogu da se jave svi na svetu koji se bave ovim poslom. Naveo je da je sačinjen spisak velikih gradova u Evropi i svetu koji imaju privatne partnere i dodao da svako od njih može da se javi na ovaj tender. - Sekretarijat za javni prevoz će, kada tender bude raspisan, obavestiti najveće firme koje rade u velikim gradovima da je u Beogradu raspisan tender jer želimo da se jave svi koji žele da na njemu učestvuju - rekao je Vesić. Dodao je da će tender biti sproveden po modelu javno-privatnog partnerstva kojem je prethodila studija Saobraćajnog fakuteta u Beogradu o javnom prevozu u prestonici, te ponovio da je reč o potpuno transparentnom procesu. - Rok za prijavu na tender je 25. februar, nakon čega naša komisija ima 30 dana da odluči koja je ponuda validna. To onda ide na republičku komisiju za javno-privatno partnerstvo, a potom na Skupštinu grada Beograda - rekao je Vesić. U septembru je istekao desetogodišnji ugovor koji je Grad Beograd imao sa firmom "Apeks solušn" koja je napravila Busplus sistem za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu u prestonici, ali je zbog epidemije korona virusa ugovor produžen do završetka procesa izbora novog partnera u skladu sa zakonom. |
U novom ugovoru predviđeno je i da u slučaju potrebe za većim brojem kontrolora, Grad može samostalno da ih angažuje čime se, kako je rečeno, postiže daleko veća fleksibilnost i optimizacija celog sistema.
Osim toga, predviđeno je da privatni partner učestvuje u dodatnim troškovima u slučaju angažovanja dodatnih kontrolora u istom procentu kao što je i procenat naknade od prihoda od prodaje karata, za razliku od pre kada nije postojala mogućnost dodatnog angažovanja kontrolora zbog čega je, napomenuto je, Grad trpeo velike gubitke.
Vesić je rekao da će se ubuduće, umesto Busplus kartice, koristiti Beogradska kartica koju će građani, osim za vožnju u javnom prevozu, koristiti i prilikom plaćanja parkinga, ulaska u muzeje...
Jedna od novina odnosi se i na raspolaganje opremom.
Naime, u starom ugovoru oprema je prešla u vlasništvo Grada tek nakon isteka ugovora, a sada je predviđeno da oprema od samog početka trajanja ugovora bude u vlasništvu Grada koji, kako je rečeno, ima kompletno pravo raspolaganja i u mnogo je povoljnijem položaju.
Foto: youtube.com/TVStudioB
Gradski sekretar za javni prevoz Jovica Vasiljević kaže da se od novog partnera očekuje modernizacija sistema u skladu sa razvojem tehnologije.
- Gradu je po isteku ugovora predata oprema koja je inicijalno implementirana pre 10 godina. U novom ugovoru je definisan period važenja od 13 godina i uvodi se obaveza zamene opreme koja je iz bilo kog razloga nefunkcionalna - kvar, oštecenje ili slično - rekao je Vasiljević.
Time se, dodao je, očekuje da će se za period trajanja ugovora celokupna oprema u potpunosti zameniti i da će u trenutku završetka ugovora Grad imati na raspolaganju tehnološki funkcionalan sistem sa savremenom opremom.
Studiju o javnom prevozu u srpskoj prestonici izradio je Saobraćajni fakultet Univerziteta u Beogradu, a profesor sa tog fakulteta Slaven Tica kaže da je posao trajao više od 120 dana i da je urađen efikasno.
Vesić: Javni prevoz bolji od privatnogFoto: ST/N. PANČIĆ U Beogradu je javni gradski prevoz i po opremljenosti i po platama bolji od privatnih prevoznika, kaže zamenik gradonačelnika Goran Vesić i dodaje da će Grad nastaviti da ulaže u gradski prevoz. Vesić je rekao da u GSP "Beograd" trenutno radi 2.938 vozača, od kojih je oko 650 na ugovoru. Naveo je da je prosečna plata vozača 74.000 dinara i da je mnogo veća nego kod privatnika. Podsetio je da je Grad Beograd dobio saglasnost Vlade Srbije za prijem u stalni radni odnos 128 vozača, koji su radili na određeno vreme po ugovorima duže od dve godine. - Radimo preobuku svih vozača i naš konkurs za prijem vozača je stalno otvoren. Svi koji žele da voze u gradskom prevozu mogu da se prijave. Ko nema D kategoriju, mi plaćamo obuku za to kako bi mogli da rade - rekao je Vesić. |
Istakao je da je cilj bila dubinska tehničko-tehnološka analiza sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u Beogradu sa svim elementima neophodnim za unapređenje i razvoj, a sve, dodaje, u cilju stvaranja uslova da se sistem u budućnosti prevede u efikasnije stanje bez nepredviđenih okolnosti.
- Takođe, cilj nam je bio i da uradimo reinženjering dela ključnih aktivnosti unutar sistema čijom bi implementacijom sistem doveli u stanje potpune uređenosti i stabilnosti, pre svega prihvatiljiv za Grad Beograd, ali i za potencijalnog budućeg operatora - rekao je Tica.
U septembru ove godine istekao je desetogodišnji ugovor koji je Grad Beograd imao sa firmom "Apeks solušn" koja je napravila Busplus sistem za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu u prestonici, ali je zbog epidemije korona virusa ugovor produžen do završetka procesa izbora novog partnera u skladu sa zakonom.