Predstavljena nova eko-linija na relaciji Dorćol – Beograd na vodi
IZVOR: Republika - 24.01.2022 | 13:50
Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić, premijerka Srbije Ana Brnabić i ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović prisustvovali su danas puštanju u rad druge eko-linije i predstavljanju novih autobusa na električni pogon.
Vesić je rekao da je Beograd danas dobio drugu ekološku liniju koju čine elektroautobusi i naveo da je kupljeno deset takvih vozila, od kojih osam saobraća na toj liniji.
– Ova linija povezuje dve reke, SC "Milan Gale Muškatirović", odnosno Dorćol i Beograd na vodi. Osim Sofije, jedini smo grad u regionu koji ima ekološke autobuse. To je inače deo naše strategije da do 2030. godine nemamo nijedno vozilo na fosilna goriva u javnom prevozu. Mi ćemo 2028. završiti prvu liniju metroa, 2030. drugu, u međuvremenu kupujemo autobuse čiji je pogon na prirodni gas. Već smo kupili stotinu autobusa, koji stižu tokom proleća, a postavljamo i gasne stanice. Po našem planu svake godine u narednih pet godina kupovaćemo stotinu autobusa na gas, kao i novih deset elektroautobusa – pojasnio je Vesić.
To znači da, dodao je, kada 2030. proradi metro, nećemo imati nijedno vozilo u javnom prevozu koje ide na fosilna goriva. Taj cilj, rekao je Vesić, postići ćemo pet godina posle Pariza, koji je zadao sebi zadatak da to uradi 2025. godine.
Foto: beograd.rs
– U narednim danima očekuje nas tender za novih 80 trolejbusa. Inače, na linijama imamo 80 trolejbusa, koji su stari i zreli za zamenu. U narednih pet godina biće zamenjeno svih 80 trolejbusa. To će biti istovremeno i elektroautobusi i trolejbusi, koji će delom moći da voze bez pantografa. Ove godine ćemo početi i sa uspostavljanjem javnog rečnog prevoza. To znači da će do 2030. u Beogradu biti čist ekološki prevoz i mislim da je to velika stvar i velika pobeda za sve Beograđanke i Beograđane – naglasio je Vesić.
On je podsetio da je pre šest godina napravljena prva ekološka linija – prva u regionu, i, kako je dodao, u tom trenutku bila je jedina ekološka linija u Evropi koja je imala samo elektroautobuse.
On je zahvalio premijerki, ministarki Vujović i Vladi Srbije na podršci u svim projektima.
– Zajedno postižemo ciljeve koje smo zadali, a to je da Beograd bude zdrav i čist, a da građani imaju dobar i komforan prevoz – zaključio je Vesić.
Premijerka Ana Brnabić je podsetila da se pre 2010. godine kvalitet vazduha nije merio na ovakav način kao što se to sada radi, ni u Gradu Beogradu niti u Republici Srbiji.
– Tek tada su postavljene neke merne stanice, a 2014. godine smo postavili veći broj stanica kako bismo zaista dobro radili monitoring kvaliteta vazduha. Prema podacima kojima raspolažemo, od 2014. godine vazduh je sve bolji. Danas zbog problema kojih imamo i radimo na njegovom poboljšanju. Kvalitet vazduha nije lošiji, već je sve bolji, a ovo je problem sa kojim se i prilično uspešno borimo u poslednjih nekoliko godina – istakla je Ana Brnabić.
Ona je navela šta je sve urađeno da se poboljša vazduh u Beogradu, a kao najvažniju stvar istakla je gasifikaciju u koju je uloženo najviše sredstava.
– U Beogradu su od 2014. godine 24 javna objekta priključena, mahom škole, na dalekovod ili gasovod, a proširena je i toplodalekovodna mreža. JKP "Beogradske elektrane" je priključilo na toplodalekovod čak 3.000 korisnika i na taj način smanjilo broj individualnih ložišta koja su najveći emiteri zagađenja. Od 2015. godine, GSP "Beograd" je počelo da nabavlja autobuse sa niskom emisijom gasova, a od 2016. godine i električne autobuse. Danas, ako se imaju u vidu autobusi koji koriste evro 5 i evro 6 standard, te ostali gradski prevoz na električni pogon kao što su tramvaji, trolejbusi i autobusi, to čini 83,5 odsto vozila koja minimalno zagađuju životnu sredinu u Beogradu – precizirala je premijerka Brnabić, naglasivši da su 2014. godine počeli da se grade filteri za odsumporavanje na našim termoelektranama, što je znatno doprinelo smanjenju emisije štetnih čestica u Beograd i okolinu.
Značajno je i to, kako je rekla, da je pri kraju rešavanje problema gradske deponije u Vinči i emisije metana u vazduh. Deponija je jedan od najvećih zagađivača u Beogradu, ali, kako je dodala, počinje izgradnja metroa i Bg voza koji su ekološki najčistiji načini transporta.
Foto: beograd.rs
Ministarka zaštite životne sredine Irena Vujović izrazila je veliku zahvalnost rukovodstvu Grada na trudu da donese različite mere kako bi se popravilo stanje životne sredine.
– Svaka od mera za poboljšanje kvaliteta vazduha podjednako je važna. Novi eko-autobusi veoma će značiti za centar grada s obzirom da zagađenje koje dolazi iz saobraćaja nije malo – navela je Irena Vujović.
Resorno ministarstvo posvećeno je ciljevima "Zelene agende", a održiva mobilnost jedan je od stubova ove agende, naglasila je ona.
Osim kupovine ekoloških vozila, važna je i zamena kotlarnica i individualnih ložišta, tako da je Irena Vujović tim povodom pozvala lokalne samouprave da se jave na konkurs koji je počeo u petak i trajeće narednih dvadeset dana.
Nakon obraćanja medijima, organizovana je i vožnja novom linijom od Beograda na vodi do SC "Milan Gale Muškatirović".
Trasa linije EKO 2 je sledeća: SC "Milan Gale Muškatirović" – Tadeuša Košćuška – Pjarona de Mondezira – Uzun Mirkova – Studentski trg – Vase Čarapića – Trg republike – Kolarčeva – Terazije – Kralja Milana – Trg Slavija – Nemanjina – Balkanska – Mihaila Bogićevića – Karađorđeva – Zemunski put – Bulevar Vudroa Vilsona – Beograd na vodi.
Događaju su prisustvovali i sekretarka za zaštitu životne sredine Ivana Vilotijević, sekretar za saobraćaj Dušan Rafailović, direktor JKP GSP "Beograd" Radiša Momčilović i predstavnici Sekretarijata za javni prevoz.