NOVI SAVSKI MOST DUPLO ŠIRI OD STAROG! Evo šta će se dogoditi sa postojećim, FENOMENALNA IDEJA! (FOTO)
IZVOR: Republika/J.B. - 15.12.2024 | 08:43
Nakon tehničke analize zaključeno je da je najoptimalnije rešenje uklanjanje postojećeg i izgradnja potpuno novog mosta.
Na Starom sajmištu počelo je rušenje okolnih objekata, čime se priprema teren za izgradnju novog mosta preko Save, koja će uslediti nakon uklanjanja starog Savskog mosta. Novi most biće projektovan tako da ispuni sve moderne saobraćajne zahteve, dok će stari most, nakon preuređenja u pešački, biti otvoren do kraja 2026. godine.
Odluka o sudbini Savskog mosta doneta je pre nekoliko godina. Zbog dotrajale konstrukcije i nedostatka održavanja, stručnjaci građevinske struke ocenili su da rekonstrukcija nije moguća. Nakon tehničke analize zaključeno je da je najoptimalnije rešenje uklanjanje postojećeg i izgradnja potpuno novog mosta.
- To je jedan od retkih mostova u okruženju koji ima stubove u samoj matici reke. To je, bar kao građevinicu, po meni jedna od najvećih mana tog mosta - rekao je Zoran Đorđević, građevinski inženjer.
Ivan Rašković, profesor sa Arhitektonskog fakulteta kaže da taj važan infrastrukturni objekat svojim kapacitetom više ne može da izađe u susret potrebama.
- Postoje simboličke i istorijske vrednosti i u krajnjem slučaju emocije građana, i ja ga volim, kao sve što je simbol Beograda, a sa druge strane treba da odlučimo da li ćemo to usko grlo da poboljšamo u kapacitetu ili ne - rekao je Rašković.
Gradski čelnici ističu da je postojeći most prepreka međunarodnom plovnom putu zbog nedovoljne visine od 5,5 metara ispod standarda, te da je postao nebezbedan i nefunkcionalan. Takođe naglašavaju da je za dalji razvoj obala Save neophodna moderna saobraćajna veza koja ispunjava osnovne kriterijume.
- Uradi se analiza i vidi se da li nešto može u punom kapacitetu dalje da se koristi ili ne. Sa druge strane moguće je stvari rekonstruisati, doraditi, poboljšati. I tu postoji granica u ceni ili racionalnosti - kaže profesor Rašković.
- Most se sa lokacije u potpunosti uklanja, tako da u tom smislu on ne može da bude ni u jednom svom delu deo budućeg mosta. Biće izmešten na jednu lokaciju, tada će da se izvrši procena svega toga što je uklanjeno - kaže Marko Stojčić, glavni urbanista Grada Beograda.
Projektna dokumentacija za novi most, izrađena je pre više od šest godina i na osnovu nje zaključen ugovor o izgradnji koja će početi nakon uklanjanja starog mosta.
- Ja sam možda suviše graditelj ceo svoj život, tako da mi je delovalo prirodno da je to suviše mali most za to mesto. Pogotovu koliko znam, urbanizam predviđa da se napravi most sa 4 trake i 2 tramvajske šine koji ulazi onda u tunel koji izlazi negde kod Pančevčkog mosta - kaže inženjer Đorđević.
Pešački most
Ideja o pešačkom mostu koji će spojiti obale Save biće realizovana na Starom železničkom mostu koji će dobiti novo lice, najavljuju gradski čelnici. U funkciji i uređen, kažu, biće do kraja 2026. i postati pešačka veza - od Beogradskog sajma do bloka 18 na novobeogradskoj strani.
- Kao pešački most sa zelenim površinama, sa vidikovcima na mostu i kao svojevrsni ukaz na Savi, s obzirom da njegovu vidljivost - kaže Stojčić.
- Železnički most onog raspona može da nosi zaista svašta. Ja bih rekao nešto drugo. Znam da je pre dosta godina na Arhitektonskom fakultetu urađen diplomski u kome je razmatrano pretvaranje tog mosta u nešto što mi danas zovemo šoping mol - kaže inženjer Đorđević.
Most koji su nacisti izgradili 1942. godine, kao jedini tadašnji prelaz preko Save u Beogradu, služio je i kao glavni put za transport logoraša na Sajmište. Iako su ga planirali srušiti nakon oslobođenja Beograda, most je ipak sačuvan i korišćen decenijama.
Novi most preko Save biće dvostruko širi od postojećeg, a njegov izgled, s lučnom konstrukcijom, podsećaće na stari. Pored toga, nova konstrukcija obezbediće veći protok vozila i u potpunosti zadovoljiti savremene saobraćajne potrebe.
BONUS VIDEO