Magla i smog mogu da vas odvedu u smrt! Vozači, evo koje mere bi trebalo da preduzmete u saobraćaju


IZVOR: blic.rs, Republika - 08.12.2019 | 13:55


Gusta magla i velika količina smoga na području Beograda ovog prepodneva zadržala se skoro do 11 sati, a vidljivost je bila znatno smanjena. Stručnjak za bezbednost u saobraćaju Damir Okanović objasnio je za "Blic" koje opasnosti vrebaju na drumovima tokom magle i koje mere opreza bi trebalo da preduzmu učesnici u saobraćaju.

Foto: pixabay.com

Foto: Ilustracija

Gusta magla smanjila je vidljivost na svega nekoliko stotina metara na Zrenjaninskom putu na Paliluli.

Gradske ulice bile su puste ne samo zbog toga što je nedelja, kada je broj vozila na kolovozu po pravilu umanjen, već i zbog veoma loših uslova za vožnju zbog vremenskih prilika.

Ovakve vremenske prilike iziskuju dodatnu pažnju učesnika u saobraćaju, te oni moraju da budu dodatno oprezni kako bi, pri nepogodnim uslovima, izbegli najgori ishod na kolovozu.

- Vozilo je potrebno učiniti što vidljivijim uključivanjem zadnjeg i prednjeg svetla za maglu i nipošto se ne sme izlaziti u saobraćaj ukoliko svetlosna signalizacija nije ispravna. Spora vozila kao što su traktori obavezno moraju da uključe žuto rotaciono svetlo, a biciklistima se preporučuje da nose odeću jarkih boja ili svetlobojni prsluk - Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

On je dodao i da je savet pešacima da budu veoma oprezni "jer ih vozači u magli daleko teže opažaju nego u uslovima normalne vidljivosti".

Foto: Tanjug/D. GOLL

- Vozači novijih automobila koji imaju dnevna svetla moraju da imaju uključena i oborena svetla jer samo dnevna nisu dozvoljena kad je magla. Ukoliko u ovakvim uslovima dođe do sudara, male su šanse za preživljavanje - dodaje Okanović.

U slučaju kvara vozila na autoputu u magli, veoma je bitno obeležiti automobil i napustiti vozilo što pre. Kako kaže Okanović, "ključno je što pre se skloniti od vozila i sa autoputa, pa makar i u njivu pored".

Građani detaljne informacije o uslovima na kolovozima, kao i prohodnosti kada je magla mogu da dobiju i putem zvaničnog Tviter naloga JP "Putevi Srbije".

Smanjena vidljivost na oko 300 metara

Prema poslednjim informacijama sa sajta Republičkog hidrometeorološkog zavoda, u severozapadnim delovima glavnog grada smanjena je vidljivost zbog magle na oko 300 metara. Tako bi, prema proceni RHMZ-a, trebalo da bude sve do 16.30 sati.

Kontrola brzine na autoputu

Okanović navodi da na srpskim autoputevima još ne postoji sistem za upravljanje brzinama u ovakvim situacijama.

- Kada nastupe ovakvi vremenski uslovi, maksimalna brzina kretanja vozila treba da bude određena u komandnom centru i da bude prikazana na displejima na autoputevima - ističe Okanović.

Naši putari mogli su samo da iscrtaju tačke na putu, na osnovu čije vidljivosti se preporučuje brzina kretanja. Međutim, ovaj sistem je veoma složen jer, kako navodi Okanović, "ljudi koji ne znaju jezik ne mogu da prepoznaju o čemu se radi, a i svakako nije u pitanju obavezna, već preporučena brzina".

- Postoji pojava koja se zove iznenadna magla, kada se iz sumaglice naglo pređe u gustu maglu i nema se vremena da se broje tačkice, te tako možete da doživite katastrofu. Takođe, nedostaje nam i sistem za upozoravanje za maglu koji upozorava na saobraćajku - zaključuje Okanović.