DA SAM BIO VEZAN, DANAS BIH HODAO: Ispovest čoveka teško povređenog u saobraćajki!
IZVOR: Slađana STEPANOVIĆ - 09.04.2021 | 04:30
Moj drug je poginuo na licu mesta, a ja sam prošao s teškom povredom kičmenog stuba, opisuje Dragan Vitorović tragediju koja je obeležila njegov život.
Kada bi svi vozači koje mrzi da vežu pojas videli kako mi koji smo preživeli saobraćajke živimo u kolicima i koliko su i naše porodice zbog toga propatile, odmah bi promenili ponašanje, napominje za naš list Dragan Vitorović (41) iz Vršca, predsednik Udruženja paraplegičara i kvadriplegičara Parakvad VŠ i član gradskog Saveta za bezbednost saobraćaja. On je sa 19 godina imao saobraćajnu nesreću, u kojoj su samo dvojica drugova, koji su vezani sedeli napred, prošli bez povreda, dok je prijatelj pored kojeg je sedeo pozadi, poginuo, a on ostao invalid.
Vitorović se i danas s teškim bolom seća kobne večeri iz 1999, koja je njega zakovala za invalidska kolica, a roditelje njegovog druga zavila u crno.
- Sedeo sam pozadi s jednim drugom dok su druga dvojica sedela napred. Vozač nije išao brzo, ali su bili veoma loši uslovi za vožnju. Padala je kiša i bila je noć. Na jednoj krivini naišli smo na asfalt pun vode i ona je zapljusnula šoferšajbnu i drug je izgubio kontrolu nad volanom. On i suvozač su bili vezani, pa su prošli s lakšim povredama, a ja i prijatelj pored mene nismo bili vezani jer je takav automobil bio, nije imao pojaseve pozadi, pa je njemu polomljen vrat i stradao je na licu mesta, a ja sam prošao s teškom povredom kičmenog stuba i od tada ne mogu da hodam - priča predsednik udruženja Parakvad VŠ.
Stravična statistikaFoto: youtube.com/Novo jutro Nakon kampanje "Veži pojas, ne prekidaj život" Vladimir Vida iz Uprave saobraćajne policije kaže da je broj vozača koji ne poštuju bezbednosne mere i dalje zabrinjavajuć. - Indikatori bezbednosti saobraćaja koje meri Agencija za bezbednost saobraćaja pokazuju da je procenat korišćenja pojasa u poslednjih nekoliko godina povećan, ali ipak ne možemo biti zadovoljni činjenicom da pojas na zadnjem sedištu koristi tek svaki peti putnik, a da skoro polovina roditelja ne prevozi svoju decu na propisan način. Prema našim podacima, oko 60 odsto vozača i putnika koji su poginuli u automobilima nisu koristili sigurnosni pojas, što je više od 100 osoba godišnje - ističe Vida. |
On kaže da bi sve dao da je te večeri imao vezan pojas, a od tada mir nalazi najviše u podizanju svesti o bezbednosti u saobraćaju, gde tokom predavanja govori i o svom teškom životu i pomaže drugim osobama s invaliditetom.
- Na tim edukacijama uvek je neko iz Saobraćajne policije, jedna osoba s invaliditetom i neko od članova veća zaduženih za saobraćaj. Kada predajemo deci, oni svi zaneme kada se u učionici pojavi neko u invalidskim kolicima. Pažnja je na 1.000 odsto, a dok drugi pričaju o statistikama i drugim podacima, to i ne prate toliko. Slušaju samo naše životne priče jer imaju najveći odjek. Kroz njih im predstavimo koliko se život menja iz korena i kako posledice trpi cela porodica. Ne baviš se onim čime si dotad, ideš na dugotrajne rehabilitacije, koje su neverovatno skupe, pa mnogi prodaju i kuće i imanja, seliš se u kuću ili zgradu u koju možeš da ulaziš kolicima, a psihički je to sve veoma mukotrpno i ne mogu svi to da izdrže. Kada bi sve to znali svi učesnici u saobraćaju, nikada im više ne bi palo na pamet da ne vezuju pojas - naglašava naš sagovornik.
Dragan Vitorović poručuje da Srbija ima 800.000 osoba s invaliditetom i da je veliki deo njih povređen u saobraćajnim nesrećama.
- Prosto je neverovatno da svi vezuju pojas kada uđu u avion, dok u automobilu pomisle: "Ma šta ima da se vezujem." Avion kada padne, pojas čoveku ništa neće pomoći, a kada u kolima doživi udes, postoji 90 odsto verovatnoće da će im pojas sačuvati život - zaključuje Vitorović.