JUGA KOLEVKA BUBE I AJKULE
IZVOR: - 29.11.2017 | 06:03
Fića, NSU princ, spaček, ostin mini, buba, reno 4, sitroen dijana, stojadin, jugo, opel IDA, golf, ajkula... Ovo je samo deo modela koji su se proizvodili u nekadašnjoj automobilskoj sili - bivšoj SFRJ, državi koja bi danas, da se nije raspala 1992. godine, obeležavala 74 godine postojanja.
FIĆA NACIONALE
Velika preduzeća namenske industrije sa hiljadama zaposlenih, po završetku Drugog svetskog rata, preorijentisala su se na automobile. Samo dve godine od osnivanja "Zastave", počela je proizvodnja čuvenog fiće. Zbog niske cene, mogućnosti kupovine na kredit i male potrošnje prodato je čak 30 miliona, pa se s pravom kaže da je fića nacionale stavio Jugoslaviju na točkove. Desetak godina kasnije u Sarajevu je počela proizvodnja NSU princa i bube, a potom i golfa, koji je dugo smatran simbolom uspeha u životu. U to vreme u Sloveniju su stigli i spaček i "Ostinova" vozila, a potom i jedan od najpoznatijih automobila na našim prostorima - reno 4. Paralelno s tim, Kikinda otvara vrata nemačkom "Opelu" i počinje sklapanje kadeta, askone, omege i senatora, koji su smatrani domaćim vozilima do te mere da je senator zvanično nazvan opel kikinda.
"Zastava" je prednjačila u proizvodnji i samo za jednu godinu proizvela je više od 220.000 vozilaLjubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta |
Osamdesetih godina počela je proizvodnja juga, a ubrzo i neslavna tura po SAD, gde je nuđen po tri puta nižoj ceni od najjeftinijeg automobila.
74 godine postojanja danas bi obeležavala SFRJ30 miliona fića je prodato |
Foto: pixabay.com
DEVEDESETIH SVE PROPALO
Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta, kaže da su vozila proizvodile fabrike u Sloveniji, Srbiji i BiH.
- Automobilska industrija u nekadašnjoj Jugoslaviji bila je izuzetno razvijena. Po proizvodnji je prednjačila "Zastava", koja je imala oko 2.400 kooperanata, a jedne godine proizvela je više od 220.000 vozila. Fabrike su uništene devedesetih tokom sankcija, ali i posle naopakog procesa tranzicije i privatizacije tokom kog smo ih predali u ruke strancima koji su ih pretvorili u šoping-molove i banke - kaže Savić.
Foto: pixabay.com
SLOVENIJAspaček, ajkula od 1964. sklapani u slovenačkom "Tomosu" u Kopru ostin od 1967. sklapao se u slovenačkom IMV u Novom Mestu reno 4, 12, 16, 18 i petica druge generacije od 1972. proizvodili se u IMV Novo Mesto u Sloveniji 575.960 automobila proizvedeno |
|
BOSNA I HERCEGOVINAbuba, džeta i VW kedi od 1969. sklapani u Tvornici automobila Sarajevo - TAS golf, golf dvojka od 1976. proizvodio se u Tvornici automobila Sarajevo - TAS 150.000 komada NSU princ od 1965. sklapan u vogošćanskom "Pretisu" u Sarajevu 15.000 automobila |
|
SRBIJAfića od 1955. proizvodila ga "Zastava" Kragujevac 923.487 automobila stojadin od 1971. proizvodio se u KG 1.273.532 automobila jugo od 1981. proizvodio se u "Zastavi" 794.428 automobila, plus 141.651 jugo prodat u SAD opel, kadet, askona, senator (opel kikinda), omega od 1969. proizvodili se u IDA Kikinda 38.700 automobila |