NE ČEKAJTE 1. NOVEMBAR ZA ZAMENU GUMA: Svi prave jednu grešku koja ih kasnije mnogo više košta
IZVOR: Republika - 25.10.2021 | 04:25
Ne padajte u iskušenje da kupite jeftinije jer to sa sobom nosi veliki rizik u vožnji u zimskim uslovima.
Foto: pixabay.com
Približava se 1. novembar, datum početka obavezne upotrebe zimskih guma u slučaju da na putu ima snega, leda ili poledice.
Mnogim vozačima zamena guma predstavlja preveliki trošak, pa se zato dovijaju da bi uštedeli i kupili povoljnije. Međutim, to sa sobom nosi i rizik, a mi vam dajemo pet saveta na šta da obratite pažnju da se kasnije ne biste gorko kajali.
1. Šare nisu pokazatelj
Razlika između zimskih i letnjih guma ne može se uvek jednostavno uočiti. Šara može da bude ista na oko i na dodir. Prava razlika je zapravo u smesi.
Zimske gume imaju veći procenat silike, što čini gumu mekanom i osigurava da čvrsto leži na asfaltu. S druge strane, letnja guma se stisne po hladnoći, koliko god da je dobra, nova i kvalitetna. To je najveća razlika između guma, a ne šara.
2. Zimska guma i kad nema snega
Mnogi su u zabludi da su zimske gume neophodne samo u slučaju padavina i snega, ali to nije tačno. Zimske gume su važne zbog niskih temperatura, koje zimi padaju ispod sedam stepeni Celzijusa.
U takvim uslovima letnja guma gubi svojstva i nije bezbedna, bez obzira na to ima li padavina ili ne.
3. Univerzalne su samo za grad
U gradskoj vožnji su se univerzalne gume dobro pokazale. Za bilo kakve surovije zimske uslove, kao što su planinski, ovakve gume se ne preporučuju, ne vredi davati novac za njih u takvom slučaju.
Takođe, vozači često brkaju oznake i misle da su univerzalne gume one koje imaju oznaku pahuljice. Zapravo, oznaka na univerzalnim gumama je pahuljica, kapljica kiše i sunce i nalazi se na boku gume.
4. Veličina je ipak bitna
Propisane su specifikacije i tačno se zna koja veličina guma mora da bude na svakom vozilu. Zna se koliko nove gume moraju da budu proporcionalno slične fabričkim gumama.
Ali tu postoji određeni prag tolerancije i zato mnogi vozači greše i namerno stavljaju gume koje su nešto manje da bi manje platili. Ipak, manje gume treba izbegavati jer to utiče na vožnju i ponašanje vozila.
5. Polovnjaci s dve oštrice
Ako se odlučite da kupite polovine gume da bi uštedeli, budući da je cena 50 odsto niža nego kod novih guma, znajte da je to rizično. Može da se desi da se zalomi da kupite vrhunske gume i da nemate nikakvih problema. Ipak, dešava se da polovna guma izgleda savršeno očuvano, ali da postoje skriveni nedostaci.
Na primer, šara je u redu, ali je guma previše stara, izrabljena ili ima pukotinu koja se ne vidi, što dalje može da pravi problem u vožnji. To je slična stvar kao kod đonova cipela, koji se menjaju nakon dugog nošenja obuće.
Izbegnite gužve i poskupljenje
Prema starom, lošem običaju, vozači u Srbiji sačekaju poslednji trenutak da zamene gume, zbog čega se stvaraju nesnosne gužve kod vulkanizera. Oni koji su to uradili na vreme dvostruko su na dobitku: izbeći će nerviranje zbog čekanja, ali i najavljeno poskupljenje i nestašicu guma.
Gužvi zasad još nema, cene guma su uglavnom svuda iste, a cena zamene često varira u odnosu na deo grada, ali i na vrstu felni: za aluminijumske od 400 do 600 dinara po točku, u zavisnosti od dimenzija, a za čelične od 500 do 900 dinara.