Vladimir Lučić: Više od milion korisnika pokrili smo optičkom mrežom, lideri smo u mobilnoj telefoniji
IZVOR: Republika - 12.04.2022 | 10:03
Telekom Srbija prva je kompanija iz naše zemlje koja će dobiti međunarodni kreditni rejting i prva koja će izdati obveznice na berzi EU.
Šta time dobija Telekom, na osnovu kojih rezultata izlazi na svetsko tržište i kakva je razvojna strategija, jutros su bila neka od pitanja za generalnog direktora Vladimira Lučića.
- Telekom je prva kompanija izvorno iz Srbije koja će dobiti međunarodni kreditni rejting. Odobrenje kreditnog rejtinga omogućava izlazak na berzu. Mi smo se širili po regionu i u ovoj fazi razvoja odlučili smo da izdamo korporativne obveznice prvo na lokalnom tržištu 2020, a da onda sada to uradimo i na evropskom. To je preduslov za izlazak na berzu i jednom kada uđete u međunarodni kreditni rejting, najbolje međunarodne agencije ga svake godine potvrđuju što pojačava korporativno upravljanje same kompanije. Kompanija tako posluje sve bolje, jer ima targete koje svake godine mora da ispuni. Pomaže tome dosta i sve bolji kreditni rejting naše države. Oko 70 odsto našeg prihoda je u Srbiji, pa naš kreditni rejting zavisi i od kreditnog rejtinga države - objasnio je Lučić ovog jutra u "Uranku" na televiziji K1.
Kako je naglasio, izdavanje korporativnih obveznica na evropskoj berzi je test kvaliteta Telekoma Srbija.
- U poslednje četiri godine imali smo veliki investicioni ciklus i kada smo ga završili došli smo do cilja, a to je veliki porast korisnika i prihoda. Više od milion korisnika pokrili smo optičkom mrežom i bio je to veoma skup projekat. Mnogo smo uložili i u mobilnu mrežu i najjača smo mobilna mreža u zemlji. Lideri smo po broju korisnika, po sadržaju i kvalitetu mobilne telefonije. Sve što smo uradili zahtevalo je određeno kreditno zaduženje i svaka korporacija koja želi u dalju ekspanziju, pogotovo telekomunikacione kompanije, moraju imati i dobru strategiju traženja daljeg finansiranja. Deo duga otplatili smo kroz bankarske kredite i dobili smo uprkos krizi odličan novi kredit od osam najvećih banaka u Srbiji kojim smo refinansirali stari. Za deo budućih investicija novac prikupljamo kroz izdavanje korporativnih obveznica.
Direktor Telekoma rekao je ovog jutra na K1 televiziji da u planu imaju i dalja potencijalna širenja.
- Kada izađemo na evropsku berzu, prvi put, za godinu dana ćemo proceniti da li imamo kapacitet za novo širenje i prikupiti sredstva. Izazak na berzu EU je dokaz izuzetno dobrog korporativnog upravljanja i finansijske stabilnosti. Potpuno sam siguran da će uslovi koje ćemo dobiti na berzi iznenaditi sve. To je dobro i za Srbiju, jer kada firme nastale u Srbiji počnu da izlaze na evropsku berzu i tako počnu da prikupljaju sredstva, lakše će širiti poslovanje i investitori će lakše dolaziti u Srbiju.
Arena cloud aplikacija
- Istina je da nije jednostavno promeniti kablovskog operatera i zato smo u prvoj fazi kupili kablovske operatere da bismo ubrzali razvoj. Lakše je promeniti mobilnog operatera. Milion ljudi u Srbiji je ostavilo isti broj, a promenilo operatera. Realni smo i mislimo da ćemo doći do 1,3 miliona korisnika, a ne do svih 2,4 miliona koliko ih ukupno ima. Ponudićemo korisnicima koji nemaju Telekom mrežu Arena cloud aplikaciju koja košta oko 1.200 dinara i moći će da gledaju sport svi koji ga vole i da se lako pretplate. Kada vam istekne ugovor sa postojećim kablovskim operaterom ne traje dugo promena operatera, mi smo prisutni u najvećem broju zgrada. Može jedan stan u zgradi imati drugačijeg operatera nego svi ostali.
Vladimir Lučić istakao je da Telekom ima dva cilja u budućnosti.
- Prvi je dalje širenje našeg biznisa, prevashodno da mobilnu telefoniju pustimo u tri nove zemlje: Severnu Makedoniju u kojoj smo već krenuli sa televizijom, potom u Švajcarskoj u julu i Nemačkoj u septembru. Biće to brend m:tel i tamo rentiramo infrastrukturu, ne gradimo našu. Od Vodafona u Nemačkoj, na primer, rentiramo infrastrukturu. U drugoj fazi planiramo to isto da uradimo i u SAD i Kanadi, takođe da pustimo virtuelnog operatera i zajedno sa televizijskom ponudom kanala iz bivše Jugoslavije smatramo da ćemo doći do izuzetno velikog broja korisnika. Imamo mogućnost da se nadalje širimo i u regionu, jer će u naredne dve do tri godine možda biti prodaje manjih operatera i pregrupisavanja i dobićemo mogućnost da se proširimo na neke susedne zemlje. Za to bi trebalo biti spreman i uvek je to najlakše uraditi izdavanjem korporativnih obveznica na berzi. Naše poslovanje je transparentno i berza pokazuje da li veruje u vaše rezultate, biznis plan i transparentno poslovanje.
Telekom Srbija u 2021. godini beleži porast prihoda.
- Dugovi su porasli svega dva odsto u 2021. Poboljšali smo finansijsku stabilnost kompanije i profitni parametri porasli su više od 30 odsto. Na pravom smo putu i finansijski smo izuzetno stabilna kompanija. Oni koji nas prozivaju nisu u pravu i to pokazuju činjenice. Prva smo kompanija na Zapadnom Balkanu koja ima ugovor sa evropskom investicionom bankom o zajedničkom ulaganju u 5G mrežu sa izuzetno povoljnim uslovima bez ikakve garancije. Kreditne rejting agencije veruju u naš biznis plan. Uvećali smo dobit u 2021. godini za 130 miliona evra. Ova godina biće bolja od prethodne mi smo skoro 200 miliona evra povećali prihod u Srbiji u odnosu na 2020. godinu i to isključivo zbog toga što smo preuzeli kvalitetne kablovske operatere sa velikim brojem korisnika i ulaganjem u sadržaj povećali smo broj korisnika. Krajem 2018. imali smo 420.000 televizijskih korisnika, a sada ih imamo više od milion i 50.000 korisnika. Verujem da ćemo porasti do 1,3 miliona korisnika u Srbiji samo sa dolaskom Premijer lige u avgustu, a uz televizijske korisnike dolazi i porast internet korisnika i veća verovatnoća da ćete ga pridobiti i sa mobilnom telefonijom.
Lučić je najavio da Premijer liga dolazi u avgustu i da se uslovi iz ugovora ne mogu komentarisati, jer su takva pravila ugovora.
- Imaćemo špansku, italijansku, Premijer i Ligu Šampiona. Sve smo dobili na transparentnim tenderima. Sav fudbal je na jednom mestu i bilo bi skuplje da smo uzeli samo deo. Sav kvalitetan fudbalski sadržaj od avgusta i domaća liga biće kod nas, na Areni. Ostvarićemo višestruki prihod jer ćemo imati više korisnika. Arena je prisutna u šest zemalja, između ostalih u Nemačkoj, Austriji, Sloveniji. Naknada koju nam plaćaju kablovski operateri će se povećati sa Premijer ligom. I prihod od marketinga će se povećati, jer će sav fudbal biti kod nas. Već sada vlada veliko interesovanje za reklame - kazao je direktor Telekoma u „Uranku“.
Vladimir Lučić kazao je da je Telekom od 2012. godine samo na osnovu dividendi isplatio 522 miliona evra.
- Milijardu evra prihoda preći ćemo ove godine. Naša tri brenda su MTS kao optička mreža, Supernova je kablovski brend, a satelitska televizija je m:sat kao jedinstven brend. Sigurno ćemo u jednom trenutku spojiti MTS i Supernovu. Mi smo jedan od najvećih poreskih obveznika u zemlji. Premijer ligu smo kupili iz Srbije, pa državi sleduje 10 odsto poreza na dodatu vrednost. Velika sredstva dajemo svake godine državi. Sa razvojem optike, digitalnih servisa i mobilne telefonije bićemo nosioci digitalnog razvoja. Krajem godine stiže 5G mreža i brzina je jedna stvar, a glavni benefit je smanjeno kašnjenje signala od mašine do bazne stanice, pa je omogućena primena veštačke inteligencije, automobila na daljinsko upravljanje... Biće to nova industrijska revolucija, jer će komunikacija mašina jednih sa drugim biti olakšana i brza. Nama je izazov da omogućimo potpuno pokrivanje 5G mrežom, i radiće to i Telenor i VIP. Čim pustimo 5G korisnicima ćemo omogućiti i brojne digitalne servise. Vodafon nam je strateški partner i najprogresivnija je mreža kada je reč o 5G. Za svakoga ko nosi mobilni telefon bolje je da ima što bolji signal. Bazne stanice za 5G su iste kao i za 2G, 3G ili 4G. Višestruko se smanji zračenje ako je dobar signal, jer ako je loš telefon radi maksimalnom snagom.
Superstar najgledaniji kablovski kanal
Vladimir Lučić istakao je da je Superstar napravljen po ugledu na HBO.
- U najvećem broju dana u mesecu to je najgledaniji kablovski kanal. Cilj nam je da raširimo prodajnu mrežu. Već sada prodajemo serije na četiri kontinenta. Sa kompanijom „Dizni plus“ napravili smo ugovor za Aziju za serije „Državni službenik“ i „Dug moru“. Srpske serije se tako promovišu kao brend, omogućava se povrat investicije i dalje ulaganje u kinematografiju. Krajem aprila gledaćemo treću sezonu „Državnog službenika“ sa glavnom temom korone, na jesen seriju „Toma“ i nastavak „Ubica mog oca“, šestu sezonu. Uskoro ćemo obeležiti i veliki jubilej, 25 godina poslovanja.