CRNA KUTIJA U SVIM KOLIMA: Od 6. jula novi propis na tržištu EU


IZVOR: M. J. - E. S. T. - 10.06.2022 | 04:30


Ovaj uređaj omogućiće da se lakše utvrde uzroci nesreće jer beleži poslednjih pet sekundi pre sudara.

Foto: Republika
CRNA KUTIJA U SVIM KOLIMA: Od 6. jula novi propis na tržištu EU

Svi novi automobili na evropskom tržištu će za mesec dana, tačnije od 6. jula, morati da imaju crnu kutiju. Ugradiće je proizvođači vozila, a radi se o uređaju koji pomaže u prikupljanju ključnih podataka iz saobraćajnih nesreća. Crna kutija beleži čak 41 podatak koji pomaže u veštačenju. Neka vozila je već poseduju, a najčešće se nalazi između vozačkog i suvozačkog sedišta, u modulu vazdušnog jastuka.

Pošto sva vozila koja se uvoze u Srbiju, da bi bila vožena, moraju da budu homologovana prema evropskim propisima, odnosno proizvedena za evropsko tržište, a od sledeće godine će sva nova vozila uvezena s tog tržišta u našu zemlju imati crnu kutiju.

- Pošto je ta obaveza propisana proizvođačima vozila, oni ne mogu da je ne ugrade. Što se tiče Srbije, ne možete raditi unazad. Ne možete u juga ugraditi takvu kutiju, a ne možete ni zabraniti vlasniku da ga registruje. Prema tome, novoproizvedena vozila će morati da imaju to, a ona ranije proizvedena ne - pojašnjava profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić.

Foto: printscreen/RTS

Damir Okanović

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović predočava da je posedovanje crne kutije u vozilu izuzetno korisno jer pomaže veštacima da lakše i preciznije obave vremensko-prostornu analizu, kojom se utvrđuju okolnosti pod kojima se saobraćajna nezgoda desila poput brzine vozila u trenutku sudara ili u momentu reakcije vozača na opasnost.

- Neretko se u sudskim postupcima dešava da imamo neprecizna veštačenja, da nisu urađena u skladu s pravilima struke. Neretko se dešava i da dva ili više veštaka, koji su radili veštačenje iste saobraćajne nezgode, ne mogu da se slože oko vrednosti koje treba da se utvrde u vezi s nezgodom, tako da će te kutije da doprinesu efikasnosti sudskih procesa. Ubrzaće postupke, kako po pitanju krivične tako i po pitanju odgovornosti za štetu. S druge strane, vozač koji zna da se svaki njegov potez beleži obratiće više pažnje na ponašanje u saobraćaju - ističe Okanović.

U maloj kutiji s čipovima je zapisano sve što vozač napravi pet sekundi pre sudara. Željko Šarić iz Zavoda za saobraćajno-tehnička veštačenja Fakulteta saobraćajnih nauka kaže da se kutija nalazi u centralnom delu vozila, ispod menjača ili ručne kočnice:

- Na taj način se čuva od oštećenja, do sada nismo čuli da se ijedna oštetila prilikom sudara.

Kutija se vadi iz auta samo ukoliko je vozilo smrskano. U slučaju lakših nesreća, automobil se preko laptopa spoji na poseban uređaj koji očitava sve podatke bitne za uzroke nesreće.

- Ovo je neka zamena za svedoke - ocenjuje zagrebački veštak Tomislav Kučinić.

Otkrila vožnju sumanutom brzinom

Najpoznatiji slučaj crne kutije je onaj iz 2018, kada je Marin Kamenički, jureći 195 kilometara na sat, u Hrvatskoj usmrtio dve osobe, a brzinu je utvrdila baš ova sprava.

Ona takođe otkriva da li su vozač i putnici bili vezani, da li su se aktivirali vazdušni jastuci, da li je bilo kakvog skretanja, usporavanja, ubrzavanja... Kada nema crne kutije, to se radi ručno, peške i znatno teže.

Bonus video: