Hrvati u transu zbog jednog mosta: Drugosrbijanci ne cene nove puteve, škole, bolncie, pruge...


IZVOR: Biljana BOJIĆ - 26.07.2022 | 18:51


Pelješki most, dužine 2,4 kilometra, hvali cela Hrvatska, delić auto-puta oduševio Crnogorce, samo kod nas se pljuje i kad pravimo nove puteve, pruge, mostove, škole...

Foto: Tanjug/D.SENČAR
Hrvati u transu zbog jednog mosta: Drugosrbijanci ne cene nove puteve, škole, bolncie, pruge...

U Hrvatskoj je juče maltene bio državni praznik jer je otvoren Pelješki most, dužine 2,44 kilometra. Iako su gradnju pratile kontroverze, u Lijepoj njihovoj niko sad ne da nema zamerku već su odreda ponosni na, kako se hvale, najveću investiciju u poslednjih pedesetak godina. Slavilo se i u Crnoj Gori pošto je puštena u rad prva deonica dužine 41 kilometar prvog auto-puta u toj zemlji.

Međutim, u Srbiji se neguje mržnja, omalovažavanje, vređanje... Most na Savi, koji je u ponedeljak otvorio predsednik, kao i svaki projekat pre toga, naišao je na negodovanje, zamerke... Džabe su izgrađene bolnice i to što je činjenica da decenijama nisu ni renovirane, a kamoli građene. Džabe novi putevi, pruge, fabrike, škole...

Foto: Tanjug/D.SENČAR

Most

Za razliku od suseda (pogledajte okvir), ovde su konstantne političke kampanje protiv ama baš svakog kapitalnog projekta, veštački se pumpa atmosfera nezadovoljstva, kritizira do besmisla...

GRUBA RAČUNICA

Mada proteklu deceniju, ukazuje gruba računica, gotovo da nije prošao mesec da ne bude završen neki infrastrukturni poduhvat do izgradnje ili rekonstrukcije stadiona, muzeja, vrtića... (pogledajte okvire). Ipak, reforme i napredak Srbije, koje hvale sve međunarodne institucije, obrnuto je proporcionalan nacionalnom ponosu, što se jasno očitava u poređenju s komšijama.

Ilustrativan je i slučaj Novog Sada, koji će samo u okviru Fruškogorskog koridora, dobiti pet mostova... Uprkos tome ili baš zbog toga, grupica "nezadovoljnih" poziva na proteste u nameri da isprovocira gradske čelnike i izazove nasilje u vojvođanskoj prestonici. Takav scenario izveli su prošle sedmice, kad su navodno zbog usvajanja generalnog urbanističkog plana (GUP) pokušali da izazovu haos na ulicama, a gde je najmanje bilo Novosađana (?!). Identična matrica primenjuje se proteklu deceniju i na državnom nivou.

Foto: Tanjug/D.SENČAR

Most

O ČEMU SE RADI?

Tomislav Momirović, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, u razgovoru za Srpski telegraf odgovara faktima - da se samo u ovom trenutku gradi ukupno deset novih auto-puteva i brzih saobraćajnica. A u poslednjih deset godina, kako dodaje, izgradili smo blizu 400 kilometara auto-puteva i brzih saobraćajnica, čime smo prestigli i neke razvijene zemlje zapadne Evrope.

- Bilo kakva politikantski motivisana kritika može samo da se odbije o činjenicu da smo, predvođeni predsednikom Vučićem, uradili posao koje generacije iza nas nisu mogle ili nisu htele da urade. Na temelju fiskalne reforme koju je sproveo predsednik Vučić gradimo modernu i jaku Srbiju, na temeljima najsavremenije infrastrukture. Mi gradimo mostove i puteve ka celom regionu i buduće generacije će to imati kao osnovu svog napretka.

Ministarstvo, zaključuje Momirović, ponosno je na rezultate rada i ogromnog investicionog ciklusa u izgradnju i modernizaciju saobraćajne infrastrukture u poslednjih deset godina.

Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Tomislav Momirović

Šolaku Pelješki most grandiozan

U prilog tezi kako je pojedinima ovde, kao po pravilu - tuđe, kakvo god bilo, slađe, dok se udara drvlje i kamenje šta god ovde bilo urađeno, govori naslov "Tek kad vidite ovaj video shvatićete kakvo su čudo Hrvati napravili na Pelješcu". Ovaj hvalospev, u kome se piše o "grandioznom Pelješkom mostu", objavljen je na portalu NovaS, koji posluje u okviru "Junajted medije" Dragana Šolaka.

Stranački interesi iznad opšteg dobra

Sociolog Vladimir Vuletić u razgovoru za Srpski telegraf objašnjava da su dva razloga za ovakvu pojavu u našem društvu i državi:

- Prvo, patriotizam, kao ljubav prema domovini, ogleda se u slavljenju uspeha koje narod i država postižu. Tako je bilo u Jugoslaviji, tako je i danas u svim zemljama, pa i u Hrvatskoj i Srbiji. Jedino je problem što se iz nekog razloga pojedinci u Srbiji stide patriotizma. Drugi razlog je čisto stranački. Naravno da svaka vlast hoće da se poistoveti s tim uspesima, mada to ne umanjuje njihov opšti značaj. Tako svaki novi most, svaka nova bolnica i svaki kilometar auto-puta, bez obzira na to koja ih je vlast sagradila, jeste u korist opšteg dobra. Poznato je da se narod u velikoj meri upravo na osnovu toga ko je više doprineo opštem dobru opredeljuje za koga će glasati na izborima.

Zato, zaključuje Vuletić, opozicija često kritikuje, omalovažava i minimizuje ono što je sagrađeno za opšte dobro u korist svog partikularnog interesa.

Patologija jedinstvena u svetu

Nebojša Krstić, marketinški stručnjak, kaže za Srpski telegraf da smo po količini patologije jedinstveni u svetu:

- Pelješki most je izvanredan i treba čestitati komšijama na njemu. Takođe, treba uočiti da u Hrvatskoj nema autošovinističkog intelektualca ili medija. Tamo niko svoju zemlju i vlast ne pljuje čak i kad ova napravi svinjariju poput zabrane Vučiću da ode u Jasenovac, dok u Srbiji njeni autošovinisti ruže Srbiju i kad ostvaruje ogromne uspehe.

A EVO ŠTA JE ZA DESETAK GODINA IZGRAĐENO U SRBIJI

Mreža puteva, mostova, pruga

U Srbiji se gradi više nego ikad. Pokrenuta je obnova, modernizacija i izgradnja skoro svih saobraćajnih pravaca u Srbiji, što prati i ulaganja u železničku infrastrukturu, vrednosti preko milijardu i po evra. Neki od najvažnijih infrastrukturnih projekata su:

- Moravski koridor

- auto-put Miloš Veliki

- Fruškogorski koridor

- auto-put Ruma-Šabac i brza saobraćajnica Šabac-Loznica

- auto-put Vožd Karađorđe (u završnoj fazi projektovanja)

- auto-put Niš-Merdare

- Dunavski koridor

- auto-put Preljina-Požega

- auto-put Kuzmin - Sremska Rača

- izgrađen most na Savi kod Šapca

- gradi se četvrti most u Novom Sadu plus peti biciklistički

- napravljen je most na reci Vrla (na trasi Koridora 10), čiji stubovi dostižu visinu od čak 62 metra

- obnovljen je Žeželjev most u Novom Sadu, pa je železnički saobraćaj preko njega uspostavljen ponovo posle 19 godina (od rušenja starog mosta u NATO bombardovanju)

- izgrađena je deonica Stara Pazova - Novi Sad, a grade se još dve Beograd - Stara Pazova i Novi Sad - Subotica

- imamo 48 novih vozova, od čega jedan brzi, koji ide brzinom do 200 kilometara na sat - Soko. Saobraća novom prugom od Beograda do Novog Sada (stiže se za 36 minuta), koja je deo međunarodne pruge Beograd-Budimpešta

Prosečna plata 74.000, nezaposlenost na devet odsto

Srbija u vreme svetske krize zbog ukrajinskog rata uspeva da se razvija i obezbedi veća primanja za zaposlene, penzionere... Koliko su se stvari promenile nabolje, svedoče konkretne brojke

74.168 dinara prosečna neto zarada u maju ove godine

40.442 dinara bila prosečna neto zarada u maju 2012.

30 odsto su povećane penzije od 2012. do danas

18,2 odsto biće najavljeno povećanje od januara

9 odsto nezaposlenost, koja je pre deceniju bila 25,5 odsto

Izgrađeno 190 škola, obnovljeni i muzeji

- u prethodnih deset godina obnovljeno ili izgrađeno oko 190 škola. Kontinuirano se ulaže i u vrtiće

- izgrađena i rekonstruisana četiri klinička centra u Novom Sadu, Nišu, Beogradu, Zemunu, kao i veliki broj bolnica i domova zdravlja širom države

- izrađen projekat, kako ga opisuju, za ponos - Beograd na vodi

- obnovljeni Narodni muzej, Istorijski muzej Srbije, muzeji nauke i tehnike Jovana Cvijića, 25. maj...