GROBLJA AUTOMOBILA NAM UNIŠTAVAJU ŽIVOTNU SREDINU: Koliko pravilno se odlažu opasne matrije iz automobila?


IZVOR: Republika - 03.10.2022 | 18:48


Automobili u sebi sadrže mnoge materije koje su opasne po životnu sredinu i zdralje živih bića, pa se postavlja pitanje gde one završavaju nakon što vozila završe na auto otpadu.

Foto: pixabay.com
GROBLJA AUTOMOBILA NAM UNIŠTAVAJU ŽIVOTNU SREDINU: Koliko pravilno se odlažu opasne matrije iz automobila?

Najveći broj automobila koji se vozi ulicama Srbije jesu polovnjaci, a podaci istraživanja iz prethodne godine navode da je preko 2 miliona vozila koje voze građani naše zemlje polovno. 

Uzimajući ove podatke u obzir, može se zaključiti da auto otpadi u našoj zemlji imaju pune ruke posla, jer, kao što znamo, životni vek polovnih automobili je znatno kraći, a mnogi od njih završe urapvo na jednom od mnogobronih auto otpada.

Ipak, većina auto otpada u našoj zemlji nema dozvolu za skladištenje i tretman otpadnim vozilima, a kada se u obzir uzme činjenica da automobili sadrže matrije opasne po životnu sredinu, kao što su gorivo, antifriz, azbest i kiselinu iz akumulatora, ova činjenica jako zabrinjava. 

Upravo zbog toga, nije retko videti potoke zagađene motornim uljem, a navodi se da samo jedan litar korišćenog motornog ulja može da zagadi čak milion litara pijaće vode! Ovako opasan otpad, kao što je ulje, antifriz i gorivo trebalo da se iz otpadnih vozila smeštaju u specijalne rezervoare predviđene za otpadne tečnosti.

Pored tečnih materija, u vozilima se takođe nalaze i eletrične i olovne komponente koje bi takođe trebalo da se odlažu na tačno propisan način. 

Za nepoštovanje ovih odredbi predviđene su novčane kazne za pravna lica i one iznose od 1,5 do 3 miliona dinara. Ipak, najveći broj auto otpada ne poštuje ove instrukcije.

- Većina nas se snalazi, odnosno korošćena otpadna ulja uglavnom odvozimo na neke lokacije koje nisu propisane za to. Neki ulje koriste za zagrevanje, a razlog za nepoštovanje zakona krije se i u činjenici su veliki troškovi za pravilno tretiranje otpada- navodi radnik na jednom od grobalja automobila. 

Ovakva praksa je opasna, jer neke supstance koje se nalaze u vozilima, kao što je azbest, može biti smrtonosan za biljni i životinjski svet. 

Za razliku od prakse u našoj zemlji, 95% automobila se reciklira u svetu, a neke kompanije reciklirane delove koriste u izradi novih modela automobila.