Veljković: „Stvarano u Srbiji“ treba proširiti na kreativnu industriju, domaće stvaralaštvo i dostignuća u drugim oblastima
IZVOR: Republika - 11.10.2022 | 15:46
Projekat Privredne komore Srbije (PKS) „Stvarano u Srbiji“ ušao je u treću godinu realizacije, više od 900 proizvoda, najviše prehrambene industrije, obeleženo je žigom „Čuvarkuća“ koji garantuje kvalitet i domaće poreklo, a očekuje se da se proširi i na našu kreativnu industriju i domaće stvaralaštvo, IT, nauku, turizam...
- Planovi su da projekat, uz dalju podršku domaćim proizvodima i proizvođačima u Srbiji, pod svoje okrilje stavi domaće stvaralaštvo i dostignuća u drugim oblastima. Pored nesumnjivog pozitivnog ekonomskog efekta, projekti poput 'Stvarano u Srbiji' su neophodni kao podrška umetnicima, naučnicima, studentima, obrazovanju, zdravstvu i svim oblastima bitnim za stabilno funkcionisanje modernog društva u globalizovanom svetu prepunom izazova. Pretpostavka za to je da se prethodno definiše šta je to 'domaće' - objašnjava Saša Veljković, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu i član Saveta za dodelu žiga „Čuvarkuća“.
Kao pozitivan primer profesor ističe aktivnosti kreativne industrije, gde su matična udruženja, uz podršku PKS, ustanovila kriterijume „domaće muzike“, čime se stvaraju pretpostavke za dalje korake promovisanja i zaštite muzičkog stvaralaštva u Srbiji.
- Kao i kada su u pitanju proizvodi, praksa podrške domaćoj muzici nije novina u svetu. Mnoge države štite i podržavaju ono što je stvoreno od strane domaćih privrednika, ali i muzičara, književnika. Neophodno je da se “Stvarano u Srbiji” dalje širi, na nove proizvode, delatnosti i aktivnosti domaćih proizvođača, umetnika, naučnika i drugih stvaralaca, čime se obezbeđuju održivi napredak i razvoj privrede i društva - dodaje Veljković.
Foto: PKS
Istovremeno, po njegovim rečima, veoma je bitno da potrošači, prepoznaju i podrže takve inicijative, jer je svaka osoba neizostavni deo projekta: načinom kako se ponaša u kupovini i potrošnji, onim što čita ili sluša, načinom kako poštuje prirodu i ljude oko sebe, kao i time kako uči i vaspitava nove generacije.
- Dug put je pred svima nama, ali najbitnije je da znamo šta želimo i da verujemo da to možemo ostvariti, a male pobede svakog dana omogućiće da od Srbije napravimo bolje mesto za život i rad, na dobrobit sadašnjih i budućih generacija - poručuje Veljković.
Podseća da je najvidljiviji deo projekta žig “Čuvarkuća”, odobren za preko 900 proizvoda, uz veoma oštre uslove koji zahtevaju da svako od nosilaca ima visok nivo kvaliteta, ekološke standarde, dokazano dominantno domaće poreklo i ispunjenost čitavog niza zahtevnih kriterijuma. Uz proizvode koji su u proceduri, očekuje se da broj odobrenih prava na korišćenje žiga “Čuvarkuća” uskoro premaši 1000, najavljuje Veljković.
Među budućim „Čuvarkućama“, nakon nedavno održane sednice Saveta, našlo se i 14 novih proizvoda kompanija „Revita“, „Mlekara Spasojević“ i „Dijamant“.
- Sticanje prava na korišćenje žiga 'Čuvarkuća' još je jedna potvrda o kvalitetu naših proizvoda. Inicijativu o žigu pokrenuo je naš kupac Verpoulos kome smo zahvalni na podršci da se prijavimo na konkurs - ističe Ivana Rakić, direktorka prodaje u „Mlekari Spasojević“, Bajina Bašta. U današnje vreme, po njenim rečima, kada su brojni problemi pred mlečnom industrijom Mlekara Spasojević uspela je da se izbori sa mnogim izazovima, očuva kvalitet domaće sirovine i održi kontinuitet u snabevanju kupaca kojima je važno da imaju pouzdanog dobavljača.
- Očekujemo da žig 'Čuvarkuća' poveća vidljivost proizvoda na tržištu i time dodatno informiše krajnjeg potrošača da ima mogućnost konzumiranja prirodne hrane sa domaćim poreklom, što je i misija naše kompanije već 27 godina. Projekat 'Stvarano u Srbiji' podržava osnovne principe naše proizvodnje i nastavićemo da zajedno razvijamo očuvanje domaćih vrednosti u Srbiji - poručuje Rakić.
Danijel Petković, direktor „Revite“ ocenjuje da je projekat „Stvarano u Srbiji“ odlična prilika da proizvodi koji su proizvedeni u našoj zemlji dobiju potvrdu visokog kvaliteta i postanu vidljiviji na tržištu i prepoznatljiviji među potrošačima. Stoga je kompanija „Revita“, kojapostoji tri decenije veoma zahvalna i počastvovana što je prepoznata kao kvalitetan domaći brend od strane PKS.
Najveći broj „Čuvarkuća“ do sada su bili proizvodi prehrambene industrije, mleko i mlečni proizvodi, proizvodi od mesa, med, voćni sokovi, džemovi, čajevi... Znak nose i proizvodi građevinske, hemijske, tekstilne, metalske i elektro industrije. Nosioci žiga su i domaće kermičke pločice, cigle, metalne konstrukcije, pelet, poljoprivredne mašine, električni bicikli, organska đubriva, biocidni i drugi proizvodi.
Mihailo Vesović, predsednik Saveta za dodelu žiga „Čuvarkuća“ podseća da je ovaj znak dokaz da je više od 80 odsto vrednosti proizvoda stvoreno u Srbiji. Objašnjava da „Stvarano u Srbiji“ daje dodatni podsticaj malim proizvođačima da njihovi kvalitetni proizvodi budu vidljiviji i dostupniji kupcima, ali i garanciju potrošačima da kupuju proizvod zaista stvoren u Srbiji!