Kako tehnologija osnažuje e-commerce tržište u Srbiji
IZVOR: Republika - 10.11.2022 | 15:42
Tržište elektronske trgovine, kao i cela IT industrija, doživljava svoju ekspanziju u Srbiji. Mala i srednja preduzeća mogu da povećaju svoj bilans prihoda za 30 procenata ukoliko poseduju e-prodavnicu.
To bi verovatno mogao da bude rezultat novog ambijenta za investitore koji je u Srbiji značajno unapređen, kao i zbog inicijative sa prioritetom ulaganja u digitalizaciju, istraživanje, razvoj i nauku kojima podršku daje i premijerka Ana Brnabić.
Uz sve poslovne prednosti koje tehnologija e-trgovine može da pruži kad je povezana sa komponentom dostave, ostaje činjenica da bi dobar deo tima za isporuku mogao da koristi poboljšane softverske alate. Pomenuti alati bi smanjili operativne troškove i povećali efikasnost, što sve posledično vodi ka odličnom iskustvu dostave na kućnu adresu za potrošača, počev od tima koji vrši inventar, do dostavljača.
Foto: Ivan Knjažev
Brzo i na vreme
Yandex Delivery, logistička platforma zasnovana na tehnologiji, omogućava i donosi model isporuke istog dana u Srbiju, omogućavajući prodavnicama bilo koje veličine da svojim kupcima ponude novo iskustvo dostave tokom istog dana naručivanja. Za hranu, cveće i drugu robu kojoj je svežina važna postoji čak i mogućnost isporuke u okviru sat vremena.
Tehnologija iza kurirske dostave
Ova pogodnost postaje moguća zahvaljujući kvalitetnoj partnerskoj mreži i međunarodnom operativnom Yandex iskustvu u poslovanju zasnovanom na isporukama. Drugo, zbog sopstvenih mapa, analize i stanja saobraćaja i tehnologije u okviru usluge isporuke - AI kreira pametne rute za isporuku više robe sa manje vozila. Sa istim ili čak manjem brojem vozila na ovaj način je moguće isporučiti 20% više narudžbina.
Gore navedeno zapravo omogućava deljenje flote partnera sa drugim igračima kada se plaćen logistički resurs koristi na najefikasniji i održiviji način.
Napredna tehnologija na neki način demokratizuje tržište dostave, omogućavajući jednak kvalitet ruta i drugih alata za isporuku za sve prodavce - od male prodavnice sa Instagram mreže, do velikih gradskih prodavaca. Sav složeni obaveštajni deo i skupo rukovanje saobraćajnim podacima više nisu muka i prepreka.
Foto: Ivan Knjažev
Dodavanje postojećih poslovnih tokova
Kompanije mogu da koriste platformu ili preko veb interfejsa ili kroz jednostavnu API integraciju koja omogućava klijentu da neprimetno osnaži postojeći poslovni tok.
Yandex Delivery pažljivo razmatra sve uslove i ograničenja kako klijent treba da izvrši isporuku i prevodi ih u jedinstvenu kombinaciju parametara koji opisuju pravila otpremanja narudžbi u vozila, utovara, posledice zaustavljanja na ruti, raspored rada tj. odmora za kurire itd. Ova pravila se preklapaju sa preciznom prognozom saobraćaja radi daljeg povećanja efikasnosti. Do 98% isporuka će stići na vreme.
Sve ovo je omogućilo kompaniji da uspostavi evidenciju poboljšanja ekonomije po jedinici.
Lansiranje, skaliranje ili rešavanje najveće potražnje
U Srbiji Yandex Delivery resurs koriste prvenstveno e-prodavnice. Takođe i piljarnice, restorani, kafići, prodavnice cveća i poklona, kao i drugi logistički provajderi. Snažan fokus na takozvanu poslednju milju doveo je do toga da Yandex Delivery postane partner mnogim drugim logističkim igračima dajući im alate za pokrivanje kompleksnog dela poslednje milje.
Logistika isporuke poslednje milje može biti veoma problematičan i složen zadatak za rešavanje. Faktori kao što su pogrešne adrese, gužva u saobraćaju, nedostatak parkinga i loša komunikacija sa kurirom mogu lako imati negativan uticaj na proces isporuke.
Provajderi logističkih usluga se udružuju sa Yandex Delivery kako bi prevazišli probleme poslednje milje, posebno u sezoni najveće potražnje kao što je to u periodu od Crnog petka do novogodišnjih rasprodaja.
U vreme kada su mnogi lanci snabdevanja prekinuti ili modifikovani, postoji pritisak na trgovce na malo, e-prodavce i logističke kompanije da poboljšaju metriku oko isporuke poslednje milje - najskupljeg dela procesa isporuke. Isporuka poslednje milje može da čini čak 25% ukupne cene porudžbine. Ali za razliku od prve milje, može se značajno optimizovati uz pomoć́ tehnologije. I ovde svoju ulogu igra logistička kompetencija koju pruža kompanija koja je vodeća u oblasti tehnologije.