"SRBIJA KARGO" U DILU S HRVATIMA: Evo kako se uništava nekad moćna srpska železnica: NAMEŠTAJU IM TENDER OD 50.000.000 EVRA!
IZVOR: B.B - E.S.T - 24.11.2022 | 09:17
Srpska železnica godinama se smišljeno ruinira i obezvređuje problematičnim delovanjem rukovodstva kompanije "Srbija kargo", akcionarskog društva za železnički prevoz robe, predvođenog Dušanom Garibovićem, koji je već šest godina na poziciji generalnog direktora.
Poslednji u nizu spornih poteza je nameštanje milionskih tendera strancima, nauštrb domaćih fabrika, koje su zato i zakatančene.
Istovremeno, Garibović i saradnici učinili su sve da vozni park "Srbija karga" bude manji i lošiji nego bilo kada ranije, baš u vreme kada je u celom svetu, usled energetske krize, u ekspanziji železnički transport.
- U "Srbija kargu" aktivno rade na pripremi novog tendera za remont starih vagona i kupovinu novih, čija je vrednost oko 50.000.000 evra. Novac je obezbeđen iz aranžmana s Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) i komercijalnim bankama, a Garibović i njegova ekipa čine sve da taj vredan posao izmakne našim radionicama, a da ga nameste Hrvatima, odnosno Tvornici željezničkih vozila (TŽV) Gredelj - priča dobro upućeni sagovornik Republike.
Godinama, kako ističe naš sagovornik, Garibović i njegova ekipa planski otežavaju položaj srpskih remontera tako što najveće radionice ostaju bez poslova i puste, odlaze u stečaj, a zatim se na aukcijama prodaju po minimalnoj ceni:
- Uočena je simptomatična praksa da se gotovo na svakom tenderu traži referenca koju nemaju srpski remonteri i tako posao dobijaju strane firme, a novac namenjen za remont, umesto u džep naših ljudi, ide u Hrvatsku ili Slovačku, Češku... Tako su giganti poput Fabrike vagona iz Kraljeva, "Min vagonke" i "Min Lokomotive" iz Niša trajno nestali u staro gvožđe.
Foto: youtube.com/RTS
A dokaz da u Srbiji postoji kvalitetna radna snaga jeste fabrika vagona "Bratstvo" iz Subotice, koja godinama u punom kapacitetu radi u sklopu velikog sistema "Tatravagonka" iz Slovačke.
- Dakle, strana kompanija je prepoznala da se u Srbiji najviše isplati raditi remont vozova, kao i proizvodnju novih vozova - navodi naš sagovornik.
Istovremeno, kako ističe, sve je učinjeno da "Srbija kargo", kao državni operater, prepusti lidersku poziciju stranim kompanijama i to baš u periodu kada je privreda, naročito od pojave korone, počela da usmerava svoj transport na železnici:
- I u takvim okolnostima, čelni ljudi "Srbija karga" učinili su sve da tržište prepuste inostranim firmama, koje danas imaju šansu da skuplje nego bilo kada ranije izdaju vagone. A "Srbija kargo" ima najmanji vozni park u istoriji. Sa oko 4.000 vagona, u poslednje četiri godine sveli su svoj potencijal na oko 1.300, uz realnu mogućnost da do kraja godine taj broj bude i manji.
Koliko takvo sporno poslovanje direktno pogoduje stranim operaterima, govori to da samo Železera Smederevo i rudnici u Boru danas iznajmljuju više od 2.000 vozila namenjenih za teretni saobraćaj:
- A "Srbija kargo" u poslednje tri godine nije popravio ni jedan jedini vagon.
Na pitanja Republike o nameštanju tendera hrvatskoj firmi (TŽV) Gredelj, prepuštanju tržišta strancima, planskom uništavanju srpskih remontera iz "Srbija kargo" nisu odgovorili do zaključenja broja, mada su prethodno odgovorili na neka druga pitanja vezana za broj vagona i slične stvari.
Prodavali vagone mada su mogli da ih remontuju
U poslovanju "Srbija karga" sporno je i to što su neispravne vagone prodavali umesto da su ih remontovali i vraćali u rad.
- "Srbija kargo" se u kratkom roku odrekao potencijala od oko 3.000 vagona i tako je napravljen najveći gubitak u istoriji srpske železnice. Vagoni koji se traže kao suvo zlato su prodavani za 1.500 evra umesto da su otišli u remont. Da je "Srbija kargo" uložio 40.000 evra po vagonu za remont, ostali bi u upotrebi narednih 20 godina. I tako popravljeni vredeli bi oko 100.000 evra po komadu - priča sagovornik Republike.
Glavni kupac kontroverzni biznismen Daka Davidović
Foto: youtube.com/ TVKopernikus
"Srbija kargo", predvođen direktorom Dušanom Garibovićem, prodavao je neispravne vagone umesto da ih remontuje. I to u bescenje, za 1.500 evra po vagonu, a među kupcima su, kako saznaje Srpski telegraf, i firme kontroverznog crnogorskog biznismena Miodraga Dake Davidovića.
- Da li su kompanije koje su se javljale na javni tender povezane s pomenutim gospodinom, ne znamo, ali ono što sa sigurnošću znamo jeste da su vagoni prodavani po tržišnoj ceni u tom momentu i da je jedan od uslova javnog tendera bio uplata 90 odsto avansa. Između ostalog, stare vagone smo prodavali, na osnovu zaključka i saglasnosti Vlade, Železari Smederevo - odgovorili su iz "Srbija karga" na pitanje "da li je tačno da ste na tenderu za kasaciju tražili specijalne uslove, reference koje su ispunjavale samo firme Miodraga Davidovića".
Odgovor: Imamo skoro isti broj vagona
Na pitanje koliki je vozni park "Srbija karga" i da li je tačno da nikad nije bio manji, dobili smo sledeći odgovor:
- Vaša konstatacija nije tačna, imajući u vidu da smo 2015, prilikom podele železnice, deobnim bilansom nasledili 7.016 teretnih vagona, od čega je oko 5.000 bilo van saobraćaja. Danas, sedam godina kasnije, imamo skoro, pa isti broj vagona u saobraćaju, kao i 2015, iako je u međuvremenu revizija istekla velikom broju vagona. Te vagone smo iz sopstvenih sredstava remontovali, koristeći postojeće kapacitete i ljudske resurse.