EMDC Network predstavio inovativnu platformu za legalno objavljivanje Covera
IZVOR: Republika - 25.11.2022 | 15:25
Možda ste primetili da je trenutna situacija na YouTube sa obradama muzičkih dela veoma napeta, jer do sada nije bilo jednostavnog načina za legalizovanje obradjenih pesama- Cover.
U poslednje vreme je mnogo Covera nestaje sa YouTube platforme, zbog nerešenih dozvola sa autorima. Od sada postoji platforma koju je razvila kompanija EMDC Network, uz zastupanje većinskog dela autora sa Balkana, putem koje možete jednostavno, brzo i automatizovano da pribavite dozvolu za obradu.
YouTube je oduvek bio mesto na kojem su se pronalazile najkreativnije obrade popularnih hitova. Svaki izvodjač je tim hitovima davao svoju notu koja je barem jednim delom doprinosila popularizaciji tog muzičkog dela. Problem u takvim izvedbama nastaje kada dozvola o obradi nije regulisana od strane autora ili publishera, kako bi autor imao naknadu od te izvedbe, a ne samo izvodjač.
„Autori na našim prostorima su većinom ograničeni na dva izvora prihoda: tantijemi kolektivnih organizacija i rad na novim pesmama.
Velika većina autora nije zadovoljna radom domaćih kolektivnih organizacija zbog netransparentnosti o emitovanim pesmama od strane TV i radio stanica, koje se još rade manuelno, što ostavlja prostora za manipulacije. Poznato je da neki strani autori na osnovu jednog hita žive od istog do kraja života, dok kod nas autori sa stotinama popularnih pesama to apsolutno nisu u prilici. Svesni smo da neki od najpopularnijih domaćih hitmakera teško žive i da su na rubu egzistencije, većina kao legende domaće muzičke scene.
Medjutim, ključna stvar za legalno snimanje i reprodukciju tzv. covera jeste naknada autoru za isto uz dozvolu i saglasnost. Kada je u pitanju YouTube, koji je video platforma, dolazimo i do trenutka sinhronizacijskih prava - dakle sinhronizacija autorskog dela uz sliku/video i novonastali zvuk u slučaju covera. Pored toga, kada su u pitanju i druge platforme poput Spotify, Deezer, Apple Music, itd., važno je da izdavač poseduje i mehaničku licencu.
Na Balkanu smo imali tu sreću da uživamo cover kulturu, a sad uz pomoć kompanije EMDC Network, koja je već preko 10 godina prisutna kao trendseter u domaćoj muzičkoj industriji - kao distributer, ali kasnije i kao muzički publisher kroz EMDC Publishing, licence za snimanje covera postaju najjednostavniji deo procesa. Potpuno automatizovan, izaberete način naknade, mi svu papirologiju završimo, prijavimo cover u kolektivne organizacije. I tako od tog momenta autori umesto na nijedan način da profitiraju, imaju tačnije na 3 načina finansijski profit od novih izvedbi. Zavisi od kategorije obrade, to su u nekom slucaju fiksno plaćanje, tantijemi od online streamova/ pregleda i tzv. Airplay tantjemi“
REKLI SU NAM IZ EMDC-a
Naime, iz kompanije EMDC Network su razvili tzv. "Cover licensing" platformu, pomoću koje izaberete delo najpopularnijih muzičkih autora na Balkanu, kroz sistem pretrage ili na Vašu inicijativu, te u par jednostavnih koraka kroz vrsti licence i plaćanja, dodjete do svih potrebnih dokumenata za validno korišćenje autorskog dela, kao i distribuciju istog.
Iz EMDC-a pozivaju da se pre svega poštuje rad autora iz cele regije, te da potom svi uživamo u novim izvedbama njihovih muzičkih dela.
Ističu i da će ova platforma postati još jedan stabilan izvor primanja domaćih autora - uz želju da svi legalno koriste njihova dela.
Zanimljivo je naglasiti da čak neke velike medijske kompanije ne poznaju zakon i svetske prakse, kada je ova tema u pitanju - pa je tako zbog nerešenih autorskih dozvola i licenci i čuveni „Supertalent„ ostao bez svog YouTube kanala do daljnjeg, koji se i dalje protivi da plati autorsku naknadu, kako bi im se vratio kanal.
Mnogi ne prepoznaju razliku izmedju duhovnog i materijalnog vlasništva.
Zamislite da otudjite automobil iz Rent-a-car agencije, otvorite svoju agenciju, izdajete taj automobil, reklamirate ga kao da je Vaš, zaradjujete novac od tog automobila i ignorišete činjenicu da ste ga ukrali. Kada dodje momenat da Vas stvarni vlasnik, od koga ste otudjili vozilo, pronadje i Vi osporavate svoju krivicu, pravdate se raznim izgovorima, odbijate čak i njegov predlog da mu predate bar deo prihoda koje ste protivpravno stekli rentanjem, kako Vas ne bi tužio za nanošenje materijalne štete. Verovatno bi Vi kao vlasnik ukradenog vozila podneli protiv te osobe krivičnu prijavu, tražili naknadu štete i maksimalnu kaznu kako bi shvatio da je naneo moralnu i materijalnu štetu.
Upravo se ovakvi primeri dešavaju trenutno u muzičkoj industriji da prekršioci ignorišu zakonske odredbe i svesno vrše prestupe, čime su pored materijalnog prava, autorima povredjena i moralna prava.
„Većina osoba, čak iz muzičke industrije, ne zna da od pevača koji je prvi izveo jednu pesmu, autor može dati dozvolu drugim izvodjačima za još neograničen broj izvedbi studijski i da se tu izvodjač uopšte ne pita. Jer autorsko pravo na tu pesmu, tj tekst i kompozicija, nisu vlasništvo pevača, nego autora. Čak je po zakonu ilegalno kupiti autorsko delo (osim imovinskog prava na muzičkom delu). Jedini izuzetak za eksluzivnost izvodjača na jednu pesmu, moze biti da se u ugovoru izmedju njega i autora navede klauzula za Ekskluzivnost, što u praksi može biti 2 godine od objavljivanja prve izvedbe. Ali nakon isteka perioda te klauzule, autor odnosno publisher, mogu davati dalje licence za nove obrade. Ili naravno, ako je izvodjač sam sebi uradio pesmu, može da je zadrži samo za sebe ako želi.„
Izvodjač plaća samo „pravo prvog izvodjenja“, što znači da može da snimi pesmu u studiju, napravi video spot koji će biti sinhronizovan sa studijskom verzijom izvedbe i to je sve! Za svaku narednu novu izvedbu i objavu na YouTube ili drugim platformama, izvodjač nema dozvolu.
Za detaljnije informacije posetite našu platformu https://licence.emdcpublishing.com ili nas kontaktirajte na: info@emdcpublishing.com