NE PLATIŠ MOBILNI, NIŠTA OD KREDITA: Novi zakon donosi loše vesti za potrošače!


IZVOR: Jelena JOKANOVIĆ - 20.05.2023 | 10:28


Ovo je loša vest po potrošače, mada smo mogli i da je očekujemo budući da su se najave o tome pojavile još 2017.

Foto: Profimedia
NE PLATIŠ MOBILNI, NIŠTA OD KREDITA: Novi zakon donosi loše vesti za potrošače!

Ako niste platili račun za telefon, banka može da vas odbije za kredit. Zvuči kao šala da vam zbog 2.000 ili 3.000 dinara neće dati zajam, ali to omogućava novi Zakon o elektronskim komunikacijama koji je usvojen krajem aprila.

RAZMENA PODATAKA

Naime, novi zakon predviđa razmenu podataka između Kreditnog biroa i operatora mobilne telefonije. Tako operator sada može da se obrati Kreditnom birou i proveri da li korisnik ima dugovanja duža od 60 dana prema banci da bi utvrdio da li je neko siguran platiša. I obrnuto, isto može da uradi i banka i da dug za telefon bude razlog za negativan odgovor na zahtev o kreditu.

Ovo je loša vest po potrošače, mada smo mogli i da je očekujemo budući da su se najave o tome pojavile još 2017.

- Sve je više problematičnih kredita, pa će na ovaj način banke imati bolji uvid u platežnu sposobnost potencijalnog klijenta. Potrebno je da se utvrdi cela procedura dostupnosti ovih podataka, ali će se oni u najskorije vreme naći u Kreditnom birou - navode u jednoj od banaka.

S druge strane, više informacija o klijentima u Kreditnom birou predstavlja i jedan od uslova koje Srbija treba da ispuni da bi se bolje rangirala na Duing listi Svetske banke, tako da uvedene novine ne čude.

Dejan Gavrilović iz organizacije potrošača Efektiva kaže da u eri savremenih tehnologija gubimo privatnost, ali da u ovome, konkretno, ne vidi ništa sporno.

OBEZBEĐENJE POVERIOCA

- Finansijske institucije i oni koji nam daju nešto na rate ili na odloženo, kao što su to mobilni operatori, imaju potrebu da se obezbede, da vide ko smo i da li smo revnosni u plaćanju obaveza. U tom smislu, ne vidim ništa sporno. I sami bismo pre pozajmili novac nekom za koga znamo da će ga vratiti. Ako je zakonski dozvoljeno i ako ste potpisom dali saglasnost, u tom smislu ne vidim ništa problematično. Ono što mi vidimo kao problem jeste što su mobilni operatori već koristili Kreditni biro, a da zakon nije stupio na snagu, a da za to nisu imali saglasnost korisnika - napominje Gavrilović.

BONUS VIDEO