USPEŠNO ZAVRŠENA PRVA FAZA RADOVA NA REKONSTRUKCIJI STANICE SUBOTICA: Ovde je i čvorište na granici između Srbije i Mađarske


IZVOR: Republika - 26.09.2023 | 18:20


Ova stanična rekonstrukcija predstavlja jedan od nasloženijih radova za čitavu deonicu Novi Sad - Subotica projekta modernizacije i rekonstrukcije pruge Beograd - Budimpešta.

Foto: Li Junliang
USPEŠNO ZAVRŠENA PRVA FAZA RADOVA NA REKONSTRUKCIJI STANICE SUBOTICA: Ovde je i čvorište na granici između Srbije i Mađarske

Dana 25. septembra uspešno je završena prva faza radova na rekonstrukciji stanice Subotica koji predstavljaju radove koje kontrolišu sveukupni rok trajanja projekta na drugoj poddeonici deonice Novi Sad - Subotica projekta modernizacije i rekonstrukcije pruge Beograd - Budimpešta, koji izvodi Konzorcijum CRIC&CCCC (China Railway International Co.Ltd and China Communications Construction Company Ltd).

Ova stanična rekonstrukcija predstavlja jedan od nasloženijih radova za čitavu deonicu Novi Sad - Subotica projekta modernizacije i rekonstrukcije pruge Beograd - Budimpešta. Prva faza rekonstrukcije stanice Subotica započeta je 12. avgusta i trajala je ukupno 45 dana, u okviru koje se završilo polaganje 29 skretnica i polaganje 2,63 km koloseka. Završetkom prve faze radova na rekonstrukciji stanice stvoreni su uslovi za dalje radove na demontaži postojećih koloseka i starog mosta u stanici.

Stanica Subotica nalazi se u samom centru grada Subotice i podeljena je na dva dela: putničku i teretnu. Takođe predstavlja i čvorište na granici između Srbije i Mađarske. Radovi na rekonstrukciji stanice obuhvataju rekonstrukciju teretnih i putničkih terminala, kao i radove na zameni koloseka 6 sporednih koloseka. Radovi obuhvataju ukupno 23 km koloseka i 113 skretnica, sa dužinom staničnih koloseka od 16 km i dužinom sporednih koloseka od 7 km, uključujući i 6 objekata, 3 za koja su predviđeni rušenje i rekonstrukcija kao i 3 novoizgrađena. Zbog složenosti radova na rekonstrukciji stanice Subotica, prvobitna metodologija izvođenja radova predviđala je podelu u pet faza, sa dugim rokom završetka radova, ali kratkim zatvorom saobraćaja tokom kog mogu da se izvode radovi, velikim pritiskom zbog preusmeravanja saobraćaja, zahtevnim procedurama i mnogim potencijalnim faktorima rizika do kojih može doći tokom radova.

Odeljenje za upravljanje projektom je u više navrata sagledalo prvobitnu metodologiju izvođenja radova i kroz komunikaciju sa Nadzornim organom i Infrastrukturom železnice Srbije neprekidno je vršena optimizacija iste, te je na kraju odlučeno da se radovi na rekonstrukciji stanice Subotica umesto u prvobitnih pet faza, izvode u dve faze, pojednostavljujući procedure i znatno skraćujući rok za završetak radova. Uspešan završetak prve faze ovog građevinskog poduhvata postavlja čvrste temelje za povezivanje deonice Novi Sad - Subotica sa čitavim projektom pruge Beograd - Budimpešta.

Projekat modernizacije i rekonstrukcije pruge Beograd - Budimpešta predstavlja kapitalni projekat saradnje Kine i zemalja Centralne i Istočne Evrope, a ujedno je i prvi projekat povezivanja kineske železničke tehnologije i opreme sa tehničkim specifikacijama interoperabilnosti železnica Evropske unije. Ukupna dužina pruge Beograd - Budimpešta je blizu 341,7 kilometara, povezuje Beograd i glavni grad Mađarske Budimpeštu, a 183,1 kilometar se nalazi na teritoriji Republike Srbije. Kada čitava železnička pruga bude završena i puštena u saobraćaj, to će u velikoj meri poboljšati uslove putovanja lokalnog stanovništa duž trase pruge, unaprediti ekonomski i društveni razvoj, ojačati međupovezanost Kine, Mađarske i Srbije, što je od suštinskog značaja za promociju zajedničke izgradnje inicijative „Pojas i put“ kao i evropskih razvojnih strategija.