KO VOZI U SUPROTNOM SMERU, IDE KRIVIČNA PRIJAVA! Nasilni vozači će ići kod psihijatra, najavljene još OŠTRIJE kazne!
IZVOR: Republika - 20.10.2023 | 20:29
Cilj nove Strategije o bezbednosti saobraćaja je nula poginule dece.
Različite preventivne inicijative, unapređenje opreme, izmene u Zakonu o bezbednosti saobraćaja i aktivnosti usmerene na kažnjavanje ozbiljnih prekršaja su doprinele smanjenju broja saobraćajnih nesreća tokom prvih devet meseci ove godine u poređenju sa istim periodom prošle godine. Takođe, primećuje se i značajno manji broj žrtava.
Napori usmereni prema ostvarenju ciljeva definisanih novom Strategijom o bezbednosti saobraćaja, poput eliminacije smrtnih slučajeva dece u saobraćaju i postizanja statusa jedne od deset najsigurnijih zemalja EU na putevima, zahtevaće pooštrene mere u prevenciji, koje će takođe biti uključene u novi Zakon o bezbednosti saobraćaja, predviđen za narednu godinu.
Foto: Tanjug/M. MILIVOJEVIĆ
Kako je za 24sedam najavio načelnik Uprave saobraćajne policije MUP-a, pukovnik policije Slaviša Lakićević, u novi Zakon bi trebalo da bude uvedena i mera da vozač koji više puta ponovi neki od teških prekršaja, kao što je prekoračenje brzine ili prolazak na crveno svetlo, bude upućen na psihijatrijsko posmatranje.
- U saradnji sa Ministarstvom zdravlja ćemo da pripremimo ovaj predlog jer vozači koji ponavljaju nasilničku vožnju očigledno imaju problem sa normama, sa disciplinom i nad njima bi bila primenjena i ovakva mera, koja postoji u brojnim zemljama, da osim što plate kaznu za prekršaj, da im bude oduzeta dozvola i da imaju obavezu da odu kod psihologa ili psihijatra. Motorista koji je nedavno poginuo, na primer, imao je pre toga 16 prekršajnih kazni. Možda bi njegov život bio spasen da je postojala ovakva mera i da je bio upućen na pregled i da je dobio psihološku potporu. Mi smo nedavno usvojenim izmenama postojećeg zakona promenili čak 74 člana kojima je, između ostalog, uvedeno i oduzimanje vozila, kao što na primer u Italiji rade. To će se primenjivati u slučajevima kada je jasno da ostale mere ne daju rezultat, te da će tog nesavesnog vozača to jedino sprečiti da ponavlja prekršaje ako mu oduzmete vozačku dozvolu i automobil. To ljude najviše zaboli. Nemaju problem da plate kaznu kolika god da je, samo da im ostavite mogućnost da voze. Kod nas svi znaju koja su im prava, ali ne i obaveze - napominje pukovnik policije Slaviša Lakićević.
Prebrza vožnja ključni uzrok nesreća
On ističe da je u prvih devet meseci zabeležen pozitivan trend, da je smanjen broj saobraćajnih nesreća i poginulih.
- Imamo 343 poginulih što je za 17 odsto manje u odnosu na isti period 2022. godine kada je stradalo 415 u nesrećama i ovo je najbolji rezultat otkad merimo, od decembra 2009. godine. Smanjen je i broj nesreća, kao i broj povređenih kojih je za prvih devet meseci bilo 11.856 odnosno 2.382 manje nego u istom periodu lane. Izgrađeni auto-putevi takođe doprinose bezbednijoj vožnji, kao i brojne mere koje smo preduzeli. Kada je reč o faktorima koji su uzročnik nezgoda to su bez ikakve dileme prevelika brzina koja je dovela do polovine svih udesa u kojima ima poginulih i zato nam je cilj da smanjimo brzinu na putevima, jer što je brzina manja i posledice sudara su blaže. Nakon prebrze vožnje kao uzrok nesreća sledi nepravilno sagledavanje saobraćajnih propisa, pa alkohol i gubitak kontrole nad vozilom - navodi načelnik Uprave saobraćajne policije.
On dodaje da je apolutni prioritet u radu saobraćajne policije bezbednost dece.
- Prošle godine poginulo je 13 dece, ove godine osmoro, a cilj nam je da nemamo stradale dece. Većina dece je stradala usled nepropisnog prevoženja u vozilu ili kao pešaci. Nivo saobraćajne kulture nam je problematičan i on mora da bude visoko na lestvici društvenih prioriteta. Švedska, na primer, da bi ostvarila svoj cilj - nula poginulih, naložila je da svi društveni faktori daju svoj pun doprinos. Naravno, daleko su od toga da nemaju poginulih na putevima, ali su najbezbednija zemlja u Evropi po pitanju saobraćaja - navodi Lakićević.
Za vožnju suprotnim smerom - krivična prijava
Ovaj tekst naglašava vidljivi napredak u oblasti bezbednosti saobraćaja tokom proteklih decenija. U početku 2000-ih, godišnje je bilo oko 1.900 poginulih u saobraćajnim nesrećama, dok je prošle godine taj broj smanjen na oko 500. Ipak, cilj je dalje smanjenje ovog broja za polovinu. Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbije, Agencija za bezbednost saobraćaja i Ministarstvo saobraćaja sarađuju u razvoju Strategije bezbednosti saobraćaja. Saobraćajna policija, koja je deo ROADPOL sistema, sprovodi različite preventivne kampanje, kao što su "Koridor 10" i "Matura", ali i primenjuje represivne mere.
Načelnik Lakićević ističe važnost izgradnje saobraćajne kulture od najranijeg detinjstva, počevši od porodice i vrtića, kako bi se ova kultura podigla na viši nivo.
- Nezamisliva je, na primer, vožnja u suprotnom smeru pogotovo na auto-putu. Mi smo u čudu ostali da neko to uopšte radi. Pa da li zaista neko očekuje da to radi a da ne izazove tragične posledice? Zaustavili smo čoveka koji je vozio suprugu i dete od 8 godina suprotnim smerom auto-puta jer je kako je sam rekao hteo da „ne kruži tih nekoliko kilometara“. Zato ćemo sa tužilaštvom da dogovorimo da se ovakva nesavesna vožnja, kao što je vožnja suprotnim smerom, sankcioniše krivičnom prijavom za ugrožavanje opšte sigurnosti građana umesto da bude tretirana kao prekršaj - najavljuje Lakićević.
Vezan pojas bi spasao bar 150 života
Samo jedan podatak svedoči o tome koliko poštovanje saobraćajne kulture i propisa spasava života.
- Svi misle „neće meni da se desi“. Kad promenimo taj stav bićemo na nivou Švedske. Da su samo bili vezani putnici u vozilima koja su učestvovala u saobraćajnim nezgodama, bilo bi spaseno 100 do 150 života ove godine - napominje pukovnik Lakićević.
Dodaje da je, na primer, opravdanje i izgovor vozača koji je celu porodicu vozio auto-putem brzinom od 252 km/h bilo - "znate, žurim".
- Pa rizikujete i svoj i život svoje porodice i drugih porodica jer se vama žuri, jer niste krenuli na vreme. Pa nije saobraćaj deo vašeg životnog prostora gde ćete nadoknaditi svoje izgubljeno vreme. Izgubljena 553 ljudska života prošle godine, pa to je jedno selo - apeluje Lakićević.
On podseća da je samo tokom akcije kontrole korišćenja mobilnog telefona tokom vožnje napisano oko 4.000 prijava za njegovo nepropisno korišćenje, dok je oko 700 pešaka sankcionisano zbog nepropisnog prelaska pešačkog prelaza sa obe slušalice na primer u ušima. Takođe napisano je i 11 hiljada prekršajnih prijava za nevezivanje pojasa.
- Divan projekat radimo sa fakultetom u Čačku i imaćemo softver koji će detektovati prekršaj da li vozači koriste telefon i da li su vezali pojas i to će biti značajna pomoć u kontroli saobraćaja - ističe Lakićević.
Formiran radni tim koji proverava objave na mrežama
Kada je reč o trendovima na društvenim mrežama i nepropisnoj vožnji koju pojedinci snimaju pa objavljuju kako bi dobili "lajkove", sagovornik navodi da je formiran radni tim MUP-a koji svaku takvu objavu proverava i gde se utvrdi vreme i mesto prekršaja, registarski broj vozila, identitet vozača, bude sankcionisano.
- Kod vozača mora da se stvori svest o opasnosti vršenja ove vrste prekršaja, odnosno opasnost od promocije nebezbednog ponašanja. Formirali smo timove za praćenje ove pojave na društvenim mrežama i održali niz sastanaka sa JP Putevi Srbije u cilju unapređenja mera i aktivnosti da se ova vrsta nebezbednog ponašanja spreči. Mi svaki dan obrađujemo ovakve objave. Evo na primer identifikovali smo na osnovu snimka vozača na Dušanovcu koji pretiče kolonu i pozvaćemo ga, zatim vozača koji je sebe snimao dok vozi 200 na sat. To je trend od nastanka društvenih mreža. Radimo na edukaciji, ali i sankcionišemo kao što je na primer vozač na Brankovom mostu koji je vozio na delu za pešake - poručuje Lakićević.
Načelnik Uprave saobraćajne policije najavljuje i donošenje novog Zakona o bezbednosti saobraćaja koji će doneti znatno strože kazne za prekršaje, podsećajući da je ove godine MUP uložio mnogo u rad saobraćajne policije kroz 400 vozila, 100 uređaja za detekciju psihoaktivnih supstanci, 100 uređaja za alkotestiranje, 20 radara, novih 5 uređaja za presretače, kamere na uniformama kroz donaciju američke vlade.
- Radimo na osavremenjivanju sistema za pisanje prekršaja, koja bi trebalo do 1. januara naredne godine da bude uvedena. To će biti revolucija u radu saobraćajne policije o čemu se i neke susedne zemlje sada raspituju kod nas. Naime, saobraćajni policajci će imati tablet uređaje umesto da pišu kazne na papiru, što će smanjiti vreme kontrole, imaće zakon pred sobom, moći će da očita biometrijsku ličnu kartu da vidi da li je vozač osuđivan. Ministar je naložio da budemo što efikasniji i transparentniji u radu sa građanima, što mi uz sve ove novitete i sprovodimo iz dana u dan - zaključuje Lakićević.