INTERVJU KSENIJA GOČANIN, LOKALNI OMBUDSMAN U KRALJEVU: Važno je da građani znaju svoja prava
IZVOR: Republika - 27.10.2023 | 21:20
Samo ako znaju svoja prava, građani ih mogu zaštititi i sprečiti evenutalne zlupotrebe
Institucija Zaštitnika građana u Kraljevu postoji punih 14 godina, a njegova uloga je da kontroliše poštovanje prava građana i ostvarivanje tih prava. Danas je na ovoj funkciji Ksenija Gočanin i u intervjuu za Republiku objašnjava koliko su Kraljevčani informisani o svojim pravima i zašto je važno da se na ovoj temi neprestano radi.
Koja je vaša uloga u lokalnoj zajednici?
- Uloga lokalnog ombudsmana je da kontroliše poštovanje prava građana i ostvarivanje tih prava, utvrđuje povrede učinjene aktima, radnjama ili nečinjenjem organa uprave i javnih službi čiji je osnivač grad, odnosno jedinica lokalne samouprave (subjekata kontrole), ako se radi o povredi propisa i opštih akata jedinice lokalne samouprave. Ono što je veoma značajno je da osim pokretanja i vođenja postupka po pritužbama građana lokalni ombudsman može da posreduje, daje savete i mišljenja i na taj način utiče na unapređenje rada organa uprave i zaštite ljudskih sloboda i prava. Na taj način ombudsman deluje i preventivno (sprečava buduće slučajeve kršenja prava) i edukativno (obrazuje građane, ali i zaposlene u organima uprave o ljudskim pravima i njihovoj zaštiti).
Koliko dugo postoji institucija ombudsmana u Kraljevu?
- Za teritoriju grada Kraljeva prvi Zaštitnik građana i njegov zamenik izabran je 2009, dakle ova institucija u našem gradu postoji punih 14 godina. U skladu sa članom 97. Zakona o lokalnoj samoupravi osnivanje lokalnog ombudsmana je fakultativno, pa se donošenjem Odluke o lokalnom ombudsmanu grad Kraljevo svrstao u grupu gradova i opština koji su pokazali punu opredeljenost formiranju kontrolnih institucija, koji su uskladu sa reformskim tendencijama u našem društvu i koji imaju za cilj dalji razvoj demokratskih procesa i institucija, kao i posvećenost zaštiti prava i interesa građana.
Foto: Republika
Da li prema vašem iskustvu građani znaju svoja prava? Umeju li da prepoznaju kada su obespravljeni?
- Građani grada Kraljeva nisu dovoljno upoznati sa korpusom svojih prava, a ni sa modalitetima njihove zaštite i često ne prepoznaju situacije kada su obespravljeni. Na njihovu edukaciju u znatnoj meri utiče Gradska uprava grada Kraljeva svojim promotivnim delovanjem, kancelarija lokalnog ombudsmana kroz svoje postupanje, ceo NGO sektor i, naravno, mediji edukativno- informativnim pristupom.
Zašto je važno da građani znaju svoja prava?
- Veoma je važno da građani znaju svoja prava. Samo ako poznaju svoja prava, građani ih mogu zaštititi, sprečiti istek prekluzivnih rokova i sve eventualne zloupotrebe.
Na koji način se građani dodatno mogu informisati o svojim pravima?
- Građani se o svojim pravima informišu dodatno kroz rad Kancelarija lokalnih ombudsmana, postupanja pravne pomoći u gradovima i opštinama, putem pisanih i elektronskih medija, NGO sektora...
Kakvu saradnju imate sa drugim lokalnim ombudsmanima?
- Kada je reč o saradnji sa drugim lokalnim ombudsmanima lokalna ombudsmanka grada Kraljeva ima sjajnu, u nekim periodima i svakodnevnu, saradnju sa lokalnim ombudsmanima Republike Srbije. Sa Pokrajinskim zaštitnikom građana-ombudsmanom osnovali smo Udruženje ombudsmana Srbije i vrlo aktivno smo učestvovali u pripremi nacrta Zakona o lokalnim ombudsmanima, kojim bi se pravno uobličile i definisale nadležnosti lokalnih ombudsmana, postupak koji oni vode po pritužbama građana kao i neka sporna pitanja koja su u ovom trenutku regulisana odlukama JLS. Nekoliko puta godišnje Kancelarija Misije OEBS-a u Srbiji organizuje seminare na kojima su prisutni svi ombudsmani kojom prilikom se razmenjuju iskustva iz svakodnevnog postupanja po pritužbama građana. Takođe, nezavisno od sastanaka koji organizuje Misija OEBS-a organizujemo zajedničke tribine na kojima razmatramo različita pitanja iz oblasti kojima se bavimo. Kada je reč o izbeglim i raseljenim licima uspešno sarađujemo i sa ombudsmanima iz regiona a sve sa ciljem da se izađe u susret građanima koji nam se obraćaju za pomoć i da im život i administrativne probleme na koje nailaze na teritorijama sa kojih su izbegli u znatnoj meri olakšamo.
*Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva