LJUDI, DA LI JE MOGUĆE DA STE TOLIKO NAIVNI: Nezapamćena prevara u Srbiji, davali podatke platnih kartica na Fejsbuku
IZVOR: Republika - 15.12.2023 | 17:05
Trojica prevaranata otvorila lažni nalog Narodne banke Srbije, podizala novac s računa naivnih građana i prebacivala ga na naloge za onlajn klađenje
Ljudska naivnost ne poznaje granice! Dokaz za to je poslednja prevara preko Fejsbuka, gde su građani naše zemlje ostali bez neverovatnih 20 miliona dinara.
Tri Beograđanina S. L. (29), N. V. (32) i B. M. (22) su na ovoj popularnoj društvenoj mreži napravila lažni nalog Narodne banke Srbije koristeći njen logo i na njemu organizovali prevaru u vidu nagradne igru, na koju je naselo više korisnika Fejsbuka.
Naime, trojica prevaranata su od svih onih koji su želeli da učestvuju u nagradnoj igri tražila podatke s platnih kartica da bi učešćem u njoj dobili priliku da udvostruče novac koji imaju na platnom računu, saopštio je MUP. Oni najlakoverniji su im, bez ikakve sumnje, dostavljali podatke o platnoj kartici i stanju na računu, a prevaranti su s tih računa novac prebacivali na naloge za onlajn klađenje i potom ga podizali, pljačkajući "učesnike nagradne igre".
Foto: shutterstock
Kako saznajemo, prevara je funkcionisala tako što je stizala poruka s lažnog profila NBS, u kojoj se traži da dostavite koliko imate novca na računu s pitanjem: "Da li želite da vam taj novac bude dupliran?". Ukoliko pristanete, od vas se traže podaci s računa, a nedugo potom novac s računa vam nestane.
Sumnja se da su na taj način pribavili protivpravnu imovinsku korist u iznosu većem od 20 miliona dinara, za koliko su i oštetili građane.
- S. L., N. V. i B. M. uhapšeni su zbog postojanja osnova sumnje da su izvršili krivična dela neovlašćena upotreba tuđeg poslovnog imena i druge posebne oznake robe ili usluga, prevara i falsifikovanje i zloupotreba platnih kartica. Osumnjičenima je određeno zadržavanje do 48 sati i oni će, uz krivičnu prijavu, biti sprovedeni nadležnom tužilaštvu - stoji u saopštenju MUP.
Akciju su sproveli pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova, Uprave za tehniku, službe za borbu protiv visokotehnološkog kriminala, u saradnji s Višim javnim tužilaštvom u Beogradu, Posebnim javnim tužilaštvom za borbu protiv visokotehnološkog kriminala.
U ovoj prevari oštećen je veći broj građana. Kako nezvanično saznajemo, najveći iznos koji su uzeli s jednog računa bio je čak 70.000 dinara. Nesrećni čovek je verovao da može da duplira novac, a ostao je praznih džepova.
Psiholog Snežana Repac ističe da svi treba da shvatimo da vreme koje dolazi donosi mnogo opasnosti od neinformisanosti, tehničke nepismenosti.
Foto: Facebook/Printscreen
- Postoje ljudi koji odbijaju da se douče, edukuju i tako masovno postaju žrtve prevara. To ne mora da znači da su ti ljudi neobrazovani, već jednostavno ne prate korak novog vremena. Drugo, ljudi su dosta inertni, naivno pristupaju svemu i rizikuju da postanu žrtve. To je naivnost povezana s neinformisanošću, poverenje koje mi još uvek imamo u sistem, institucije, ljudi nisu povezali da se nešto može manipulisati, da može da se iskopira logo institucije i slično - kaže Repčeva.
Prema njenim rečima, ljudi se rukovode tradicionalnim oznakama kao simbolom kome mogu pokloniti poverenje, kao ovde u slučaju loga NBS. Međutim, kod pravog loga banka je napisana malim slovom, a kod kopije je svako početno slovo reči u Narodna banka Srbije napisano velikim slovom.
- Ljudi moraju biti svesni da postoje prevare, naročito način korišćenja tih privatnih podataka. Mediji dosta o tome pričaju, pišu, ali ljudi definitivno nisu voljni da sve to proučavaju. Moramo prvo sebe da zaštitimo, pa onda sistem (da nas štiti), da pratimo, da se raspitujemo. Znam mnogo slučajeva gde su ostavljali šifru mejla na nekom lažnom sajtu, kao Pošta Srbije je dala oglas za posao, sve je lažno, ljudi su ostavljali podatke, uključujući i šifru mejla kad su im tražili, ne razmišljajući da je to prevara - zaključila je Repčeva.
NBS upozorila na prevaru
Narodna banka Srbije je u više navrata i na raznim kanalima informisanja, na internet prezentaciji Narodne banke Srbije i nalogu društvene mreže Fejsbuk obaveštavala javnost o navedenim prevarama, saopštili su iz NBS. Kako ističu, u dosadašnjoj praksi upoznati su sa sličnim kreiranjem lažnih objava i odmah reaguju.
- Lažni nalog zloupotrebljava naziv i grb NBS, ali je jasno da je po sredi prevara zbog gramatičke greške u nazivu naloga "Narodna Banka Srbije". Takođe, pravi nalog banke je na ćiriličnom pismu - rekli su iz NBS.