MOĆNE MAŠINE LOVE BAHATE, NJIMA NIKO NE MOŽE DA POBEGNE! Reporteri Republike u akciji sa presretačima saobraćajne policije
IZVOR: Tamara BUJIŠIĆ - 31.12.2023 | 08:00
Policajci koji upravljaju ovim vozilima moraju da imaju posebnu obuku, visok stepen koncentracije i veštine upravljanja.
Presretači predstavljaju okosnicu kada je borba protiv divljanja na putu u pitanju. Oni otkrivaju one najteže, najbahatije, prekršaje, a tokom godine ih registruju između 20.000 i 30.000.
23.000 VOZAČA OVE GODINE UHVAĆENO ZBOG PREBRZE VOŽNJE
Samo od početka ove godine uhvaćeno je 23.000 bahatih vozača, koji su procesuirani, otkriva u razgovoru za Republiku Dejan Stević, potpukovnik Uprave saobraćajne policije.
Foto: ST/Vladimir Lukić
PRVI U REGIONU
Na pitanje koliko su presretači, koji se od 2008. godine nalaze na ulicama Srbije, doprineli tome da se smanji broj saobraćajnih nezgoda, Stević ističe:
- Moram da napomenem da je Ministarstvo unutrašnjih poslova Republike Srbije nekako pionirski iznelo taj zadatak što se tiče presretača, u smislu da smo mi u regionu negde među prvima počeli presretače da stavljamo na ulice, da nabavljamo ovu vrstu vozila i, naravno, njihov uticaj na bezbednost je nesumnjiv. Presretači su, da kažem, najoperativniji deo Uprave saobraćajne policije, u smislu da su to neobeležena vozila, izgledaju kao svaki drugi automobil u saobraćaju, i to im daje jednu vrstu prednosti u odnosu na ostala policijska vozila jer praktično se nalaze tamo gde ih najmanje očekuju oni koji prave prekršaje - kazao je Stević i dodao:
- Moram da kažem da je rad na presretaču jedan od najzahtevnijih policijskih poziva. Naši ljudi koji obavljaju ovu vrstu posla moraju da prođu posebne obuke jer se od njih zahteva visok stepen koncentracije i veštine upravljanja ovako moćnim vozilima.
Foto: ST/Vladimir Lukić
Upitan da otkrije koje marke automobila koriste, naš sagovornik kaže:
- Za presretače se biraju one vrsta automobila koji imaju kvalitetan odnos okretnosti na putu i visokih performansi motora, kao i samih bezbednosnih sistema. Naravno, to je svima već i poznato da cena donekle diktira kvalitet, tako da su automobili koje mi koristimo marke mercedes, BMW i u poslednjem kontingentu imamo škode superb, koje su s nekim pojačanim performansama upravljačkih sistema. Takođe, imamo i druge automobile, druge brendove francuskih i nemačkih proizvođača, ali, naravno, ne možemo otkriti čime sve raspolažemo, da bismo zadržali nivo kvaliteta operativnosti naših ljudi - kazao je Stević.
DIVLJANJE NA IBARSKOJ
Nakon kratkog razgovora, uputili smo se na teren, a prva stvar koja nam je zapala za oko bile su kamere na uniformama saobraćajnih policajaca.
- Što se tiče samih kamera, njihova izuzetna važnost je što štite integritet policijskih službenika, s jedne strane, ali i samih građana s druge strane, gde se s tim zasigurno obezbeđuju objektivnost i neselektivnost u radu same policije. Ova vrsta opreme, koju odnedavno posedujemo, podižu nivo ravnopravnosti svih građana u našim intervencijama - istakao je Stević.
A kako stvari stoje na terenu, uverili smo se i sami kada smo uhvatili vozilo koje je prekoračilo brzinu za čak 40 kilometara na sat. Mrak, lagani izlazak iz popodnevnog špica, vožnja Ibarskom magistralom. Vozilo ford kreće se brže od propisanog.
Naime, na deonici gde je propisana brzina do 80 na sat, vozio je 120. Presretači su detektovali prekršaj, izmerili brzinu vozila i uslikali, a potom zaustavili vozača uz natpis"Policija, pratite nas". Vozač je prihvatio krivicu. Načinjen je zapisnik, koji mu je uručen, razgovor je zabeležen kamerom i ceo proces je gotov.
Najveća izmerena brzina 257 kilometara na sat
Ivan Lapčević, saobraćajni policajac u presretačima, opisao nam je do detalja proceduru kada policija uoči prekršaj na auto-putu.
Foto: ST/Vladimir Lukić
- Zavisi koji je prekršaj u pitanju, ali ako je u pitanju prekršaj koji dokumentujemo radarom, fokusiramo to vozilo kamerom, da bude u kadru, nakon toga, ako je u pitanju prekoračenje brzine, merimo brzinu, a ako je u pitanju preticanje, onda pratimo vozilo kamerom, pratimo prekršaj koji ono čini i kada ga detektujemo radarom, onda ga zaustavljamo, uzimamo isprave, naravno, sada imamo ove kamere na uniformi koje snimaju, obaveštavamo vozače da se intervencija snima i predočavamo prekršaj koji je učinio. Nakon toga izvršimo test (na alkohol i drogu), odlazimo do našeg vozila, kolega sačini zapisnik za prekršaj koji je učinjen i to je, u principu, cela procedura.
O tome da li postoji mogućnosti gledanja kroz prste Lapčević je bio jasan.
- Toga nema. Prekršaj se odmah šalje u sistem, ne postoji mogućnost nikakvog brisanja prekršaja, bez obzira na okolnosti koje su u tom momentu.
Kada je reč o izgovorima s kojima se susreće na terenu, naš sagovornik kaže:
- Ima raznih izgovora, desi se da neko gleda u telefon ili priča i da ne obraća pažnju na brzinu, dođe do prekoračenje, pa se izvlače da je to zbog mobilnog telefona. Ali i telefoni su tokom vožnje zabranjeni, tako da to nikako ne može biti izgovor - kazao je Lapčević i istakao da je najveća brzina koju je on detektovao bila 257 kilometara na sat.
Žene odgovornije i voze sporije
Kada govorimo o statistici onih koji čine prekršaje, da li prednjače žene ili muškarci?
- Muškarci su neodgovorniji, žena, kao vozača, procentualno ima manje, ali one generalno voze sporije. Naravno, bude i žena koje prekorače brzinu, ali ne kao muškaraca - kazao je Lapčević.
Procedura za strance
Koja je procedura kažnjavanja stranaca koji čine prekršaje na našim putevima?
- Mi imamo POS terminale, kojima strancima naplaćujemo kazne koje su propisane za prekršaj koji može da se plati. Za one prekršaje gde nema mogućnosti plaćanja stranca privodimo kod sudije za prekršaje i sudija mu određuje kaznu koja je u rasponu. Takođe, za one kazne koje su fiksne, strancu možemo da damo uplatnicu koju može da uplati u banci ili pošti - naveo je Ivan Lapčević, saobraćajni policajac u presretačima.
BONUS VIDEO