POZOVITE POMOĆ, NE NAPUŠTAJTE VOZILO I NEMOJTE ZASPATI: Ključni saveti za preživljavanje u zavejanom automobilu!
IZVOR: Republika/ T. J. - 08.01.2024 | 13:47
JP "Putevi Srbije" su uputili poseban apel vozačima da budu oprezni i da se ne kreću na put bez odgovarajuće zimske opreme.
U narednim danima, prema upozorenju RHMZ, očekuje se pad temperature i mogućnost snega i leda na putevima širom Srbije. U skladu sa tim, "Putevi Srbije" su uputili poseban apel vozačima da budu oprezni i da se ne kreću na put bez odgovarajuće zimske opreme, poput zimskih guma i lanaca. Ovi saveti dolaze u svetlu činjenice da vožnja u zimskim uslovima zahteva posebne veštine i opreznost.
Kako kočiti na zaleđenom putu
Kočenje na ledu predstavlja najveći izazov za vozače. Jasmina Bončić, instruktorka vožnje iz Auto-škole “Desetka plus”, objasnila je ranije da je uslov za bezbedno kočenje procena razdaljine koja je za to potrebna.
- Nema tu preteranog kočenja, već se koči motorom u kombinaciji sa blagim pritiskanjem pedale nožne kočnice. Koči se postepeno kako bi se izbegla blokada točkova. Ako točkovi blokiraju, vozilo proklizava i gubi se kontrola. Tada treba otpustiti kočnicu, zatim postepeno zakočiti, a istovremeno kočiti motorom - preći u manji stepen prenosa, odnosno prebaciti menjač u nižu brzinu - rekla je za RTS Bončićeva.
Kako je objasnila, “na nizbrdici nikako ne treba juriti, već kočiti lagano, nežnim spuštanjem i podizanjem stopala s kočnice”.
- Za razliku od vožnje uzbrdo, nizbrdo se uvek vozi u nižem stepenu prenosa nego po suvom vremenu. A uzbrdo se ide blagim gasom. I kad se doda određena količina gasa, to je vrlo mala količina gasa, ide se kontinuirano uzbrdo. Što više dodajemo gas, veća je mogućnost da će automobil proklizati. Sa druge strane, ako nema gasa, automobil će stati, tako da se količina gasa na uzbrdici daje po osećaju – kazala je ona.
Skretanje na poledici
Pre nego što se uđe u krivinu, kako savetuju saobraćajni stručnjaci, treba usporiti kako bi se očuvala stabilnost vozila.
- Potrebno je okretati volan lagano, ali ako se oseti da je prednji deo vozila neupravljiv odmah treba skloniti nogu sa papučice gasa, usporiti i blago kočiti ako je potrebno. Ako se zadnji deo vozila zanese, tada se lagano dodaje gas da bi se auto vratio na pravac. U krivinama preporučljivo je voziti sporo ujednačenom brzinom da bi se izbeglo zanošenje vozila – kažu oni.
Zašto je važno kretati iz druge brzine
Konačno, ako vam automobil u ovakvim uslovima stane, potrebno je znati na koji način ga ponovo najbezbednije moguće staviti u pogon.
- Da bi se sprečilo proklizavanje treba krenuti lagano i postepeno ubrzavati. Ako točkovi proklizaju, ili se auto zaglavi u snegu, treba krenuti iz druge brzine jer se tako smanjuje sila koja deluje na točkove i povećava pogonska snaga. Ako auto ima automatski menjač, treba uključite winter režim – savetuju saobraćajni stručnjaci.
Foto: Tanjug/A. PAP
Vožnja u uslovima snega
Kada je reč o vožnji u uslovima snega, važno je preduzeti određene korake pre polaska na put. Osim obavezne zimske opreme propisane zakonom, kao što su zimske gume, lanci ili "čarape za gume", vozači bi trebalo da očiste svoja vozila od snega.
Najpre čišćenje vozila
Za početak, dobro očistite automobil i to ne samo stakla, već i krov. Tokom vožnje taj sneg sa krova može da sklizne što dovodi do smanjena vidljivosti, a to može da se desi baš u nekom ključnom momentu.
Sneg i led sa stakla može se otkloniti pomoću grejača ili odgovarajućim metlicama, ali nikako vrelom vodom. Međutim, događa se da vozač ne može ni da uđe u automobil, pošto se brave na niskim temperaturama zalede. Najefikasnijima u takvim situacijama su se pokazala sredstva koje proizvođači automobila prave upravo za određeni model ili univerzalna tečnost koja se prodaje u prodavnicama auto-delova.
Prevencija ako se zaglavite i koraci u slučaju problema
Ukoliko dođe do zaglavljivanja u snegu, preporučuje se pozivanje šlep službe ili vatrogasaca-spasilaca, koji su već imali nekoliko intervencija spašavanja vozača i putnika u zavejanim situacijama. Takođe, vozačima se savetuje da imaju dodatnu opremu u vozilu, poput kompleta prve pomoći, baterijske lampe, ćebeta, pištaljke i hrane, kako bi preživeli dok čekaju pomoć.
- Prvo treba očistiti sneg koji je zatrpao naše vozilo, zatim se ugreje automobil i onda polako imamo to lagano pokretanje vozila. Ne smemo brzo da pustimo kvačilo, ne smemo naglo da dodajemo gas jer što ga više dodajemo, sve se više ukopavamo. Ako dođe do zaglavljivanja, ja bih preporučila da je najbezbednije da pozovete šlep službu koja se bavi tim poslom i izvuče automobil - rekla je Bončićeva.
Saveti za opstanak u zavejanom automobilu
U slučaju da vozilo ostane zaglavljeno u snegu, važno je pozvati pomoć i delovati preventivno. Držanje vozila upaljenog na određeno vreme, redovno čišćenje snega oko auspuha i održavanje komunikacije putem mobilnog telefona mogu biti ključni faktori preživljavanja. Takođe, nikada nije preporučljivo napuštati vozilo u ovakvim situacijama, jer bi to moglo dovesti do gubitka orijentacije i dodatnih problema.
Kako zagrejati kabinu automobila
Jedan od najstarijih saveta za situaciju kada ste zavejani u snegu jeste da u vozilu uvek imate sveću, koja može da vam pomogne da održite temperaturu u kabini, ako ne možete da pokrenete motor. Naravno, sveća pre može da pomogne u održavanju temperature, nego u grejanju hladne kabine, pa ukoliko vam je pre zaustavljanja radilo grejanje, sveću upalite što pre.
- Pre svega, jako je važno da se naši sugrađani raspitaju o stanju putnih pravaca i vremenskoj prognozi, kako bi znali šta ih može očekivati na putu. To je ono oko čega mogu da se pripreme informisanjem. S druge strane, dobro je da imaju zimsku opremu koja je sada i zakonom obavezna. Trebalo bi da imaju neko ćebe u slučaju da se jednostavno zaveju. Jako je važno da imaju dovoljno goriva. Jedna sveća može zagrejati toliko vazduha da se putnici ne smrznu, sasvim je dovoljno - kaže Aleksandar Krstić, šef odseka u Upravi za Vatrogasno-spasilačke jedinice sektora za vanredne situacije u emisiji “Jutro na Blic”.
Pozovite pomoć, ne napuštajte vozilo i nikad nemojte zaspati
Ostale savete na temu “kako preživeti u zavejanom automobilu”, daju u strukovnom Udruženju internacionalne policijske organizacije:
- Ukoliko vam radi mobilni telefon, odmah pozovite pomoć i pošaljite vašu lokaciju. Ukoliko je više osoba u vozilu koristite jedan telefon, ostale isključite, trebaće vam jer se baterije na niskim temperaturama dosta brzo prazne. Kada se jedan isprazni onda uključite sledeći.
- Držite vozilo upaljeno 10-15 minuta na svakih sat vremena. Tako će vam gorivo potrajati a nećete se smrznuti. Ukoliko sneg konstantno pada, povremeno izađite iz vozila i sklonite sneg oko auspuha da vam se izduvni gasovi ne bi grupisali oko automobila i ulazili u njega.
- Nikada ne napuštajte vozilo ukoliko niste u blizini nekog drugog skloništa. Spasioci će uvek pre naći automobil na ucrtanom putu nego vas zalutale negde u šumi. Sneg za nekoliko minuta može prekriti vaše tragove, vejavica vam može pokvariti orijentaciju u prostoru, možete pasti i izgubiti svest, možete zalutati i izgubiti energiju usled pada telesne temperature.
- Ne smete zaspati je ključni savet, naročito ako ste sami u vozilu. Pevajte, pričajte sami sa sobom, čitajte nešto. Ukoliko zaspite velika je verovatnoća da se nećete probuditi.
(Blic)