SUSPENZIJA ĐAKA OD 5 DO 20 DANA! Kako to utiče na srpsko školstvo? Evo šta kažu stručnjaci
IZVOR: Republika/ T. J. - 25.01.2024 | 08:42
Reakcije roditelja na ove mere su podeljene. Dok neki podržavaju pooštravanje vaspitno-disciplinskih mera, drugi izražavaju zabrinutost ili nezadovoljstvo.
Prosveta u Srbiji doživela je značajne promene, usmerene ka unapređenju vladanja učenika i stvaranju bezbednijeg okruženja u školama. Uvođenjem brojčane ocene iz vladanja koja ulazi u prosek, kao i merom suspenzije učenika na period od 5 do 20 dana u slučaju težih prekršaja, prosveta je krenula putem koji zahteva veću odgovornost i angažovanje svih aktera obrazovnog sistema, prenosi Blic.
- To što je učenik suspendovan sa nastave njemu se ne računa kao neopravdan izostanak. To su opravdani izostanci, ali se u napomeni piše da je učenik udaljen sa nastave zbog trećeg nivoa nasilja. Treći nivo nasilja su narkomanija, može biti i tuča, i nema veze da li je prvi ili drugi put učenik napravio incident. Ako je to treći nivo nasilja, tada se propisuju ova udaljavanja iz škole na 5 ili najviše 20 dana. Uporedo sa tim vodi se i disciplinski postupak protiv učenika - kaže za “Blic” Milorad Antić, predsednik Foruma srednjih stručnih škola.
Razredne starešine su dobile važnu ulogu u vođenju evidencije o vladanju učenika, omogućavajući im da na osnovu konkretnih podataka prate ponašanje i blagovremeno reaguju u slučaju problema. Ova promena, koja je prvi put implementirana ove školske godine, omogućava bolju saradnju između škole, roditelja, pedagoga i psihologa, doprinoseći efikasnijem rešavanju eventualnih izazova u vladanju učenika.
- Tu nema smanjena ocene iz vladanja, ali na to može da utiče disciplinski postupak. Disciplinskim postupkom će se doneti odluka o tome da li će učenik dobiti jedan iz vladanja, da li ide isključenje i prebacivanje u drugu školu - ističe on za "Blic".
Prvi put ocene iz vladanja ušle su u prosek na ovom polugodištu.
- Ova ocena je sada brojčana i ulaziće u prosek od drugog razreda. Na osnovu njih, ali i opšteg ponašanja deteta, razredni je dužan da aktivira psihologa i pedagoga, ali i roditelje, jer se bez neposrednog kontakta sa roditeljima ne može ništa konkretno rešiti - kaže Darko Eger, direktor OŠ “Kneginja Milica” za “Blic”.
On se osvrnuo i na to da li se usled suspenzije pokreće i disciplinski postupak.
- Disciplinski postupak pokreće se da bi se utvrdilo šta se tačno desilo, i on može da se okonča ako se ne utvrdi ništa sto je inkriminisano kao razlog ta pokretanje - napominje Eger za “Blic”.
O tome kakav je uticaj novih mera rekao je:
- Mora malo vremena da prođe da bi se videlo kakve to posledice ima. Mere u obrazovanju se vide na dugi rok, tu nema rezultata za mesec, dva, tri. Potrebno je da prođe mnogo više vremena. Reakcije roditelja su kao i uvek podeljene. Oni roditelji čija deca prave probleme nisu baš zadovoljni, a nasuprot njih, roditelji čija deca ne prave probleme se ne bune - napominje Eger za “Blic”.
Direktor Foruma beogradskih gimnazija Aleksandar Markov ističe da su ove mere iznuđena rešenja koja su postala neophodna nakon tragičnih događaja u "Ribnikaru".
- Ona se izriče samo u slučajevima nekih težih povreda poput pretnji da će neko učenik pobiti celu školu ili slično. To je poslednji korak pre isključenja iz škole. Ne može se to doživeti kao ostrakizam, jer to nije nikako, već prilika da učenik razmisli šta je uradio, da popravi svoje ponašanje. Ako ne može da se popravi posle svega, onda je upitno da li mu je mesto školi ili u nekoj drugoj instituciji - kaže Markov za “Blic”.
On naglašava da je proaktivno delovanje ključno za sprečavanje sličnih incidenata u budućnosti i da je saradnja svih segmenata društva od presudnog značaja za uspeh ovih mera.
- To je do sada bio najčešći način da učenik promeni školu, a zakon je takav da druga škola ne može da nastavi da vodi taj postupak. Sada se ta mogućnost
Ministarka Slavica Đukić Dejanović je pre par dana istakla “da deca neće biti potpuno bez nadzora u takvim situacijama” kada je reč o suspenzijama.
- Škola je u obavezi kada se nešto ozbiljnije dogodi, a vezano za jedno dete, da komunicira sa drugim institucijama. Pre svega roditeljima, sa Centrom za socijalni rad... I u svim tim okolnostima, ta povezanost svih segmenata društva je nešto što nam ipak daje garanciju, ako se svi uključe da pomognu, a ne da stigmatizuju, ne da ružno obeleže dete. Jer ne može biti da dete kad pravi male propuste ne valja, ali na te male propuste moramo reagovati i to najdobronamernije u smislu prevencije velikih neželjenih nasilnih radnji - rekla je ministarka prosvete Đukić Dejanović.