OD JULA NOVA PRAVILA ZA VOZAČE! Automobili će imati "crne kutije" - EVO šta to znači!


IZVOR: Republika/J.B. - 05.02.2024 | 09:51


Uređaj automatski postaje aktivan kada se aktiviraju zatezači sigurnosnih pojaseva i vazdušni jastuci.

Foto: Shutterstock
OD JULA NOVA PRAVILA ZA VOZAČE! Automobili će imati "crne kutije" - EVO šta to znači!

Popularno poznati kao "crne kutije", snimači leta postali su obavezni za avione od kraja šezdesetih godina prošlog veka. Od jula ove godine, ista pravila važeće su i za sve nove automobile koji se prodaju u Evropskoj uniji. Iako se nazivaju "crnim kutijama", ovi uređaji nisu stvarno crne, već su obično narandžaste boje kako bi ih bilo lakše locirati u slučaju nesreće.

Event Data Recorder (EDR), uređaj koji će biti obavezan deo standardne opreme svih novoregistrovanih automobila u Evropskoj uniji, zaslužan je za prikupljanje podataka. Ova obaveza važi za putničke automobile M1 klase sa do osam putničkih sedišta, izuzev sedišta vozača. Takođe, komercijalna vozila N1 klase, uključujući pikap vozila i kombije čija masa ne prelazi 3.500 kilograma, takođe će biti opremljena EDR uređajem.

Saobraćajne nesreće ne samo da imaju fizičke, već i finansijske posledice za učesnike, a Event Data Recorder (EDR) pomaže policiji da utvrdi tačan tok događaja nakon analize prikupljenih podataka. Uređaj beleži određene parametre u kratkom vremenskom periodu, pet sekundi pre i 0,3 sekunde nakon sudara. Prema dokumentaciji Evropske komisije, EDR zabeležava i čuva informacije o brzini, kočenju, poziciji i nagibu vozila na putu, kao i reakcijama bezbednosnih sistema. Takođe analizira aktivaciju sistema za hitni poziv, pri čemu je poznato da je eCall sistem obavezan u EU od aprila 2018. godine.

EDR je dužan da čuva informacije "s visokim stepenom preciznosti" i obuhvata podatke o marki, modelu i opremi vozila. Ovaj sistem se integriše u jedinicu za kontrolu vazdušnih jastuka i nije moguće isključiti ga.

Uređaj automatski postaje aktivan kada se aktiviraju zatezači sigurnosnih pojaseva i vazdušni jastuci. Takođe, počinje sa snimanjem kada aktivna hauba vozila iskoči ili kada dođe do promene brzine u bočnom ili uzdužnom smeru za više od osam kilometara na čas unutar 0,15 sekundi. Svi podaci zabeleženi od strane Event Data Recorder (EDR) pripadaju vlasniku vozila. Ovaj uređaj operiše na principu zatvorene petlje, a podaci se prikupljaju anonimno kako bi se sprečila manipulacija ukoliko dospeju u pogrešne ruke. Podaci EDR-a su dostupni isključivo nadležnim organima i koriste se za pomoć pri rekonstrukciji saobraćajnih nesreća. Informacije se mogu dobiti putem OBD interfejsa, a ako je port oštećen tokom nesreće, podaci su dostupni direktno putem "crne kutije", prenosi kamatica.com.

BONUS VIDEO: