E-MOBILNOST JE VIŠE OD ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA: Autobusi na baterije idealni za gradove - POMAŽU DA CEO SVET POSTANE ZELENIJI
IZVOR: Republika/D.B. - 20.02.2024 | 16:59
Elektrifikacija transporta je ključna za očuvanje životne sredine, a nje nema bez odgovornog rudarenja kritičnih sirovina poput litijuma
Na električne automobile i autobuse već smo navikli i sve ih je više, ali već ima i brodova na isti pogon i biće ih još jer svet teži e-mobilnosti.
Čistiji transport podrazumeva i razvoj infrastrukture, kao i podršku država u vidu subvencija za kupovinu e-kola. Austrija, na primer, ima državnu subvenciju koja se zove „ekološka mobilnost“, a i naša zemlja nastoji da ide u korak s tim neminovnim trendom, pa je najavljeno i unapređenje mreže elektropunjača. Kompanije koje posluju na međunarodnim tržištima menjaju svoje vozne parkove i kupuju kamione na električni pogon, koji doprinose smanjenju troškova i emisije štetnih gasova.
BOLJI ŽIVOT
Brodovi prelaze na električni pogon radi smanjenja emisija štetnih gasova i zagađenja vode, kao i smanjenja buke, ali i unapređenja i očuvanja morskih ekosistema. To pokazuje da su zelena tranzicija i e-mobilnost kao njen važan deo svojevrsna revolucija koja menja način na koji se krećemo, ali i živimo i razmišljamo.
Foto: Shutterstock
To pokazuje da je elektrifikacija transporta mnogo više od električnog vozila (EV). Važno je kako se pravi automobil i kako se, gde i koliko koristi. Evropa se pod pritiskom strogih regulativa odriče motora s unutrašnjim sagorevanjem, jer u tome vidi rešenje za uspešnu borbu s klimatskim promenama, odnosno s emisijama štetnih gasova.
Gradski prevoz igra ključnu ulogu u smanjenju zagađenja vazduha, gužvi i buke, a električni autobusi su idealni za urbanu mobilnost i unapređenje kvaliteta života. I Beograd ima zeleni autobus. Na ulicama Kine, milione putnika danonoćno prevoze 600.000 električnih autobusa.Veliki gradovi koji imaju metro ili lake vozove i tramvaje, već su delimično elektrifikovali javni transport. A za više ekološkog kretanja po gradovima tokom sunčanih dana, stanovnicima se preporučuje da razmisle i o e-bicklima umesto da se voze vespama.
Foto: www.profimedia.rs
POTRAŽNJA SVE VEĆA
Sirovine predstavljaju početak elektrifikacije transporta i uslov su za njen uspeh. Vozilima na električni pogon su neophodne baterije, a njih nema bez kritičnih materijala poput litijuma. Prva karika u lancu e-mobilnosti je rudarstvo, koje treba da obezbedi te neophodne sirovine, ali ono mora biti odgovorno i uz primenu najviših standarda zaštite i brige o životnoj sredini, kako bi adekvatno odgovorilo na održivi pristup borbe s klimatskim promenama.
Potražnja za EV raste, pa tako i za materijalima od kojih se prave baterije. Zato se u Evropi i svetu istražuju ležišta kritičnih mineralnih sirovina, ali isto tako i definišu načini da se do njih dođe na odgovoran način. Litijumski projekti su aktuelni u Nemačkoj, Češkoj, Velikoj Britaniji... I naša zemlja je bogata litijumom, ali je razvoj projekta „Jadar“ zaustavljen. S. T.
Linija, održivi grad u pustinji
Saudijska Arabija je vodeći proizvođač nafte u svetu, ali na obali Crvenog mora zida grad bez automobila, ulica i emisije štetnih gasova. Taj grad, koji se zove Linija, imaće skoro milion stanovnika, a zauzeće samo 34 kvadratna kilometra i sačuvati 95 odsto prirode. Grad će se napajati iz obnovljivih izvora energije, a transport će biti fokusiran na električnu železnicu.
OD HIBRIDA DO POGONA ISKLJUČIVO NA STRUJU
1. Kod dizel-električnog pogona generatori proizvode struju koja pokreće električni motor, pa time i elisu broda.
2. Hibridni pogon zasnovan je na sistemu u kojem se baterije nakratko uključuju kad je potrebna vršna snaga, ali i skladište višak energije iz dizel generatora za privremenu plovidbu na električnu energiju.
3. „Sejv enerdži“ i „Rols rojs“ razvili su novi sistem baterija za velike brodove 2018. Prvi brodarski gigant kom je bio namenjen ovakav sistem je norveška kompanija „Prestfjord“.
BONUS VIDEO: