U EVROPI PALA CENA POLOVNJAKA - Kakvo je stanje u Srbiji i da li je nama isplativije da pazarimo NOVO VOZILO?
IZVOR: Republika/J.B. - 16.03.2024 | 08:28
Prodaja novih automobila porasla je za 30% u prvih nekoliko meseci ove godine u poređenju sa istim periodom prošle godine.
Porastao je broj kupaca novih automobila za trećinu u poređenju s istim periodom prošle godine. Automobili sa manjom kubikažom su najtraženiji među kupcima, dok se benzinski motori i dalje ističu kao najpoželjniji. Petar Veličković, PR predstavnik sajta "Polovni automobili", prenosi rezultate istraživanja među trgovcima automobila u EU, gde 60 do 70 odsto trgovaca veruje u pad cena polovnih automobila. Dok se očekuje da se ovaj trend može odraziti i na naše tržište, Veličković naglašava potrebu za strpljenjem dok se situacija ne razvije.
U nedavnoj prošlosti, kupci su često morali mesecima da čekaju na isporuku novih automobila koje su već platili. Kao odgovor na ovo, mnogi su se opredelili za kupovinu polovnih vozila. Međutim, ni polovni automobili nisu jeftini, a isto važi i za kredite koji se koriste za njihovu kupovinu. Kada već ulažete značajna sredstva, postavlja se pitanje kako odabrati kvalitetan polovni automobil.
Neki su voljni da plate gotovinom za automobil star 10 godina, dok drugi biraju kreditnu opciju, iako to dodatno povećava cenu za hiljadu ili dve evra. Veruju da su napravili dobar posao, posebno ako je automobil uvezen iz Švajcarske i ima samo 150.000 kilometara, uz očuvanu limariju. Međutim, da li je kupovina polovnog automobila mudra odluka, procenjuje samo stručnjak za popravke automobila.
- Kada vidim kilometražu oko 150.000 kilometara, prvo što mi pada na pamet je da je vraćena kilometraža. Onda otvaramo čep ulja da vidimo da li se hvata belo ili ne, čep od vode da vidimo da li ima emulzije ili ne, merimo kompresiju - kaže auto-mehaničar Nenad Marković za RTS.
To je samo jedan od mogućih problema. Drugi može biti dokumentacija, posebno ako ste automobil kupili od nepoznate osobe ili firme koja nije prenela vozilo na svoje ime.
- Ljudi kupe automobil, koji je nelegalan, koji je kupljen negde u inostranstvu, koji bude zaplenjen kad tamo odu ili da kupe automobil sa promenjenim podacima i kilometražom, izmenjenim motorom, brojem šasije. Takvu situaciju ne možemo da rešimo ako nemamo adresu kome se obraćamo. Vi ostajete i bez automobila i bez para - rekao je Mladen Alvirović, urednik emisije SAT.
Polovni automobili u Srbiju se često uvoze iz zemalja poput Švajcarske, Nemačke, Belgije i drugih članica Evropske unije. Samo to je već dovoljna preporuka kada se razmišlja o kupovini vozila. Međutim, cene su sada više za 20 do 30 odsto u poređenju sa periodom pre pandemije. S obzirom na rastuće troškove kredita u proteklih nekoliko godina, građani se sve češće odlučuju da plate gotovinom.
- Presudno je koja je cena automobila, onda ide stanje automobila, koliko je prešao, da nije lupan ili udaran, vitalni delovi, kakav mu je motor i menjač. Dođu vide, pa probaju, pa dovedu rođaka. Taj koji se razume, dođe vidi, ako mu se svidi automobil, kupi ga, ali vrlo mali broj je takvih - rekao je Borko Čarkilović koji radi prodaju automobila iz uvoza.
Nije mala stvar kupovina automobila, bez obzira da li je nov ili polovan.
Prodaja novih automobila porasla je za 30% u prvih nekoliko meseci ove godine u poređenju sa istim periodom prošle godine. Pravna lica dominiraju na tržištu, uglavnom birajući modele Škode, dok individualni vozači više preferiraju modele poput Hyundai Tucsona i Toyota Yaris Crossa. Većina novih automobila koristi benzinske motore, dok je interes kupaca posebno usmeren ka vozilima sa manjom kubikažom, zbog nižih troškova registracije.
Raste prodaja i polovnjaka
Petar Veličković, PR sajta "Polovni automobili", izjavio je za RTS da se i kod polovnih automobila primećuje blagi rast prodaje.
"Prodato je nešto manje od 19.000 automobila iz uvoza. Mi imamo par godina unazad pad prodaje polovnjaka na godišnjem nivou", istakao je Veličković.
Govoreći o cenama, Veličković je napomenuo da nisu pale, ali da postoji nadanje da će pasti. Podvukao je rezultate istraživanja na teritoriji EU, gde je većina trgovaca izrazila uverenje da će pasti cene polovnjaka.
"Ako se taj trend bude prelio kod nas, biće dobro, ali moramo da čekamo", dodao je.
Kada je reč o izboru između jeftinijeg modela novog automobila i skupljeg modela polovnog, Veličković je istakao da nema univerzalnog odgovora, te da svaki pojedinac mora da donese odluku prema svojim potrebama i finansijskim mogućnostima.
Govoreći o investiciji u automobil, Veličković je istakao važnost donošenja odluke prema ličnim okolnostima, uzimajući u obzir da je to druga najveća investicija nakon kupovine stana.
Govoreći o hibridnim automobilima, Veličković je primetio rast popularnosti, ističući da nisu skupi za održavanje.
Kada je reč o električnim automobilima, Veličković je naglasio da su godišnji troškovi održavanja niski, oko 200 evra, što je značajno manje u poređenju sa potencijalno visokim troškovima održavanja polovnih vozila.
Kada je reč o punjenju električnih automobila, Veličković je naveo da se trenutno ne naplaćuje, već se plaća samo parking.
Na pitanje o mogućnostima punjenja električnih automobila tokom putovanja, Veličković je rekao da će biti dostupna mesta za punjenje, ističući potrebu za boljim planiranjem putovanja.
BONUS VIDEO