NISMO IMALI POJMA DA JE NEVIDLJIV! MILIJARDE SU ZAVRŠILE U BLATU: Zoltan Dani o obaranju ponosa američke avijacije!


IZVOR: Republika/A.G. - 26.03.2024 | 22:00


Zauvek će ostati upamćen snimak na kom razdragani narod igra kolo na krilu nevidljivog.

Foto: Tanjug/Strahinja Aćimović
NISMO IMALI POJMA DA JE NEVIDLJIV! MILIJARDE SU ZAVRŠILE U BLATU: Zoltan Dani o obaranju ponosa američke avijacije!

Nišanski radar smo uključili tek kad se približio na 15 kilometara, seća se pukovnik podviga na današnji dan 1999.

Zoltan Dani, pukovnik u penziji koji je bio na čelu jedinice koja je na današnji dan 1999. oborila američki nevidljivi avion F-117, rekao je povodom 25. godišnjice početka NATO bombardovanja SRJ, da on i članovi njegove jedinice tada i nisu znali da taj avion poseduje stelt-tehnologiju i da je nevidljiv, tako da su ga tretirali kao bilo koji drugi cilj.

Foto: Tanjug/Strahinja Aćimović

Dani Zoltan

NEVA MU PRESUDILA

Kada se ponos američke avijacije, u čiji razvoj su uložene milijarde dolara, i kome je to bio prvi borbeni let, srušio u blato u ataru sremskog sela Buđanovci, nastalo je neopisivo slavlje vojske i meštana. Zauvek će ostati upamćen snimak na kom razdragani narod igra kolo na krilu nevidljivog.

- Na vreme smo ga otkrili i pustili ga da uđe u dubinu zone uništenja. Operativni centar naše pretpostavljene komande je odobrio da mi izvršimo borbeno dejstvo na taj cilj - rekao je Dani.

Naveo je da je, kada je oficir za vođenje na njegovu komandu otkrio cilj nišanskim radarom, naredio lansiranje.

- Dejstvovali smo sistemom S-125M neva, 27. februara, tačno u 20.42 - pojašnjava Dani.

PRATILI LET

Objasnio je da se ovaj raketni sistem sastoji od dva radara, da je jedan osmatrački, a drugi nišanski i da je osmatrački radar metarskog opsega, zbog čega lakše otkriva avione manje radarske uočljivosti:

- Nama se na ekranu pojavilo kao da se putnički avion nalazi na nekih 27 kilometara udaljenosti, nakon toga sam izvestio operativni centar i rekao da mi imamo cilj, a po trajektoriji putanja smo ocenili da će ući u zonu uništenja, te smo ga puštali i samo posmatrali na osmatračkom radaru.

Dodao je da su kasnije uključili nišanski radar kada se avion približio na 15 kilometara.

- Ako previše zračimo tim radarom, onda postoji mogućnost da oni pošalju protivradarske rakete. Od svih naših raketnih jedinica, jedino naša nikada nije pogođena, a sve ostale najmanje jednom, neke i više puta - dodao je pukovnik.

Sačuvao i ljude i tehniku

Dani sa ponosom pokazuje i spomen-sobu u kojoj su i dalje izloženi delovi aviona i raketa, kao i fotografije borbene smene koja je bila prisutna u noći kada je oboren američki nevidljivi avion, ali i simbolično, tablu Buđanovaca, mesta u kojem je avion oboren.

Foto: Tanjug/Strahinja Aćimović

Deo aviona

- Ponosan sam na celu tu ekipu, ponosan na jedinicu i na to da sam imao priliku da budem komandant jedinice i da niko od nas nije poginuo, da sam uspeo da sačuvam i ljude i tehniku - rekao je heroj.

Susret s oborenim pilotom

Pukovnik je podsetio da se mnogo godina posle rata video s američkim pilotom Dejnom Zelkom, poreklom Slovencem, kog je oborio.

- Snimljen je i film "Drugi susret", kojim smo hteli da pošaljemo poruku celom svetu da mi u Srbiji nismo onakvi kakvim su nas prikazivali. Tokom bombardovanja smo bili demonizovani.

Kaže i da je Zelko po dolasku u Srbiju rekao da se oseća loše zbog svega što je uradio, da je prevaren jer je mislio da mu je misija da našem narodu donese slobodu.

BONUS VIDEO