LAŽNO BOLOVANJE VIŠE NE PROLAZI! Poslodavci pronašli način da kontrolišu radnike tokom plaćenog odsustva!
IZVOR: Republika/ T. J. - 12.05.2024 | 09:00
Strah od gubitka posla i finansijski pritisci teraju mnoge zaposlene da dolaze na posao čak i kada su bolesni, iz straha od manjih primanja ili otkaza.
U Srbiji, bolovanje predstavlja izazov kako za zaposlene, tako i za poslodavce. Uprkos Zakonu o radu koji propisuje isplatu 65% plate tokom bolovanja, mnogi se suočavaju sa različitim pritiscima i zloupotrebama. Olga Vučković Kićanović iz Centra za radno pravo ističe da je teško preživeti sa smanjenom platom, posebno ako se već prima minimalac.
Strah od gubitka posla i finansijski pritisci teraju mnoge zaposlene da dolaze na posao čak i kada su bolesni, iz straha od manjih primanja ili otkaza. Zoran Ristić iz sindikata UG Nezavisnost ističe da su mnogi zaposleni pod stresom, strahujući od posledica poput manje plate ili otkaza.
- Ima onih koji kažu kako su zaposleni u Srbiji neradnici, kako otvaraju bolovanje i kada ne treba, a i mnogo onih kojih dolaze na posao bolesni, uz rizik da zaraze i ostale. Zloupotreba je na obe strane - naveo je.
Neki poslodavci se ističu po pozitivnim praksama, poput banaka koje isplaćuju više od 65% plate tokom bolovanja kako bi motivisali zaposlene. Međutim, postoje i firme koje koriste pritiske i nezakonite metode kako bi sprečile zaposlene da odu na bolovanje, poput angažovanja privatnih detektiva.
Ristić naglašava da je važno razmotriti zašto zaposleni otvaraju lažna bolovanja. Da li je to zbog nezadovoljstva uslovima rada ili nečeg drugog? Takođe, ističe da je važno istražiti da li se norme smanjuju kada je neko na bolovanju, kao i kakve su plate, kako bi se razumela motivacija zaposlenih.
Iako postoje zloupotrebe bolovanja, Ristić smatra da one same po sebi ne smeju biti osnova za otkaz. On ističe da je moguće kontrolisati sumnjiva bolovanja, ali da je važno razumeti razloge zbog kojih zaposleni pribegavaju takvim postupcima.
Olga Vučković Kićanović ističe primer milijardera Ričarda Brensona, koji je svojim zaposlenima omogućio da uzimaju bolovanja kada im je potrebno, što je rezultiralo izuzetnom lojalnošću zaposlenih. Ona naglašava da poslodavci često potcenjuju vrednost lojalnosti zaposlenih.
(Kurir)