NOVA BOLEST SVE VIŠE ZASTUPLJENA MEĐU NAŠOM DECOM! Ako primetite OVE SIMPTOME kod svog deteta, HITNO REAGUJTE
IZVOR: Republika/M. L. - 15.07.2024 | 08:13
Agresivno ponašanje i smanjena emocionalna regulacija su samo neki od indikatora!
Digitalni autizam, poznat i kao zavisnost od ekrana, je razvojni poremećaj koji proizlazi iz prekomerne izloženosti ekranima i manifestuje se kroz teškoće u komunikaciji i repetitivno ponašanje. Za razliku od "klasičnog" autizma, koji je trajni poremećaj, deca sa digitalnim autizmom mogu biti usmerena nazad na normalan razvojni put. Prema psihologu Ivani Bilić iz Psihijatrijske bolnice za decu i omladinu u Zagrebu, poremećaji povezani sa digitalnim autizmom obično se manifestuju do treće godine života. Osnovni uzrok digitalnog autizma je prekomerna upotreba ekrana, koja prekomerno stimuliše dečji mozak i dovodi do stresa.
"Dok je 'klasični' autizam neurološki poremećaj sa nepoznatim uzrokom, koji počinje u ranom detinjstvu i karakteriše ga teškoće u komunikaciji, repetitivno ponašanje i rigidno razmišljanje, digitalni autizam je reverzibilan kroz odgovarajuće intervencije," objašnjava Bilić.
Jelena Petranović, edukativni rehabilitator u vrtiću "Pjerina Verbanac" u Labinu, ističe da deca sa digitalnim autizmom često pokazuju slične osobine kao deca unutar autističkog spektra, poput ograničenog ili odsutnog govora i komunikacijskih veština, nedostatka socijalne interakcije i nedovoljno razvijene igre. Takođe, mogu pokazivati raspršenu pažnju, potencijalne oblike agresivnog ponašanja zbog nemogućnosti izražavanja svojih potreba, i smanjenu emocionalnu regulaciju proizašlu iz zavisničkih obrazaca ponašanja.
Roditeljima koji prepoznaju simptome digitalnog autizma kod svoje dece se savetuje da se konsultuju sa pedijatrom ili nadležnim osobljem u vrtiću/školi svoje dece radi uputa i potencijalnih upućivanja na dalje procene ili terapijske postupke. Bilić preporučuje ograničavanje vremena provedenog pred ekranima za pogođenu decu i postavljanje doslednog primera za odgovarajuću upotrebu tehnologije. Petranović naglašava efikasnost govornih i rehabilitacionih terapija, uključujući Floor Time i ABA terapiju, kao i inkluziju dece u različite socijalne i sportske aktivnosti.