SRBIJA NA SAMOM VRHU NESLAVNE LISTE! Ogroman broj dece nam je ZAVISNO od društvenih mreža i video-igrica!
IZVOR: Republika/J.B. - 29.09.2024 | 11:35
Istraživanje je sprovedeno među decom od 11, 13 i 15 godina u 44 države Evrope, Centralne Azije i Kanade
Da je omladina sve više "prikovana za telefone" i da "ne skida pogled sa društvenih mreža" već odavno nije samo ustaljeni izraz, već činjenica koju potvrđuju brojna istraživanja, uključujući i nedavne analize Svetske zdravstvene organizacije (SZO). Srbija se našla među zemljama gde mladi prekomerno koriste digitalne tehnologije, uključujući video igre i društvene mreže, što izaziva zabrinutost među stručnjacima.
U izveštaju SZO, objavljenom 2022. godine, primećen je značajan porast broja dece i tinejdžera koji društvene mreže koriste na problematičan način. Od 2018. do 2022. godine, procenat mladih koji prekomerno koriste društvene mreže porastao je sa 7% na 11%. Ovi mladi spadaju u grupu "problematičnih korisnika", prema SZO definiciji, koja podrazumeva prisustvo simptoma poput nemogućnosti da kontrolišu svoje onlajn ponašanje, zapostavljanja školskih obaveza i pogoršanja socijalnih odnosa. Oko 12% tinejdžera je u riziku od problematičnog igranja video igara, što je još jedan ozbiljan pokazatelj rastuće zavisnosti od tehnologije.
Foto: pixabay.com
Istraživanje sprovedeno među decom od 11, 13 i 15 godina u 44 države Evrope, Centralne Azije i Kanade, pokazalo je da čak 36% mladih komunicira sa prijateljima isključivo onlajn tokom dana, a među 15-godišnjim devojčicama ta cifra raste na 44%. Studija je takođe otkrila da deca iz imućnijih porodica češće koriste društvene mreže u poređenju sa onima iz porodica sa nižim primanjima. Ovaj trend primećen je u 22 zemlje kada je reč o dečacima i u 27 zemalja kod devojčica.
Foto: shutterstock.com
U Srbiji, situacija je naročito zabrinjavajuća kada je reč o video igrama. Sa 12% mladih pod rizikom od problematičnog gejminga, Srbija se svrstala među zemlje sa najvećim procentom mladih igrača, uz Maltu, Englesku, Kipar i Estoniju. Dečaci su češće u riziku od problematične upotrebe video igara nego devojčice, što je potvrdila dr Klaudija Marino, istraživač sa Univerziteta u Padovi: "Razlike u obrascima igranja među polovima su upadljive."
Problematično igranje video igara nije isključivo povezano sa vremenom provedenim uz konzole. SZO navodi da se zavisnost od igara manifestuje gubitkom kontrole nad vremenom provedenim u igri, kao i zapostavljanjem socijalnih i akademskih obaveza. Ova vrsta zavisnosti može uzrokovati ozbiljne posledice po mentalno zdravlje, uključujući depresiju i anksioznost, što dodatno komplikuje život tinejdžera.
Foto: pixabay.com
Pored "problematičnih korisnika" društvenih mreža, studija ukazuje i na postojanje "intenzivnih korisnika", kojih ima oko 32%. Ovi korisnici provode veći deo dana onlajn, ali ne pokazuju simptome zavisnosti. Najveću grupu čine aktivni korisnici, koji koriste internet redovno, ali bez negativnih posledica, dok samo 12% mladih koristi društvene mreže povremeno ili retko.
Jedan od ključnih problema sa ovim trendovima jeste prepoznavanje trenutka kada upotreba društvenih mreža i video igara prelazi iz zdrave aktivnosti u zavisnost. Kritičari istraživanja napominju da definicija SZO možda nije najprecizniji alat za merenje zavisnosti, ali se slažu da predstavlja dobru osnovu za dalja istraživanja.
Stručnjaci SZO upozoravaju da je važno uvesti strože regulative u vezi sa pristupom mladih digitalnim platformama. Takođe, edukacija o digitalnoj pismenosti mogla bi pomoći mladima da nađu balans između onlajn i oflajn života, što bi smanjilo rizik od zavisnosti i negativnih efekata po mentalno zdravlje.
Foto: shutterstock.com
Uprkos pozitivnim efektima koje video igre i društvene mreže mogu imati, kao što su poboljšanje raspoloženja i socijalne interakcije, stručnjaci ističu da je ključno prepoznati granicu između zdrave upotrebe i zavisnosti, posebno kod mlađih generacija. "Svedoci smo posledica ovog jaza, sa još gorim ishodima koji verovatno dolaze," upozorio je dr Hans Kluge, pozivajući na hitnu akciju svih relevantnih institucija kako bi se zaštitilo mentalno zdravlje mladih.
Na globalnom nivou, problematična upotreba društvenih mreža i video igara među tinejdžerima postaje sve izraženiji, a Srbija je jedan od primera gde je neophodno hitno reagovati kako bi se sprečilo dalje pogoršanje.
BONUS VIDEO