MERKATE POLOVNJAK IZ AMERIKE? EVO ŠTA MORATE DA ZNATE: Pravilnik stupa na snagu, sve će funkcionisati po OVOM MODELU


IZVOR: B. K. - E. S. T. - 29.09.2024 | 23:36


Trenutno je moguće uvesti putnička i laka teretna vozila (kategorije M1 i N1)

Foto: Tanjug AP
MERKATE POLOVNJAK IZ AMERIKE? EVO ŠTA MORATE DA ZNATE: Pravilnik stupa na snagu, sve će funkcionisati po OVOM MODELU

Početkom primene Pravilnika o ispitivanju od sutra i zvanično startuje ono što je dugo najavljivano: uvoz polovnjaka iz Amerike.

Kako je za sajt Polovni automobili pojasnio Milan Milojević, načelnik sektora za vozila Agencije za bezbednost saobraćaja, ovaj pravilnik odnosiće se za sada na putnička i laka teretna vozila (kategorije M1 i N1).

UREĐAJI I OPREMA

Milojević dodaje da će sistem funkcionisati po modelu koji je preuzet iz evropske direktive, a koja se bavi homologacijom celog vozila.

Ko će pregledati vozilo

- Centar za motorna vozila AMSS
- Laboratorija Mašinskog fakulteta

- Mi smo propisali alternativne zahteve koje će vozilo morati da ispuni kako bi moglo da dobije uverenje agencije, a oni su proistekli iz evropskog propisa. Glavni cilj nam je bio da vozila koja dolaze u našu zemlju budu, pre svega, bezbedna. To, između ostalog, podrazumeva da u Srbiji mogu da se registruju samo vozila za koja imamo jasne dokaze da su uređaji i oprema, kao i vozilo u celini upodobljeni, odnosno da ispunjavaju alternativne zahteve iz Pravilnika o ispitivanju vozila - objasnio je sagovornik sajta i dodao:

- Dakle, ako imamo dokaz da su na vozilu koje stigne s američkog tržišta kočnice homologovane, da automobil ima homologaciju za sigurnosni pojas, svetlosne uređaje, svega što se tiče bezbednosti, moći će da se izda odgovarajuće uverenje i da se takvo vozilo registruje.

Zasad bez uvoza polovnjaka iz Kine

Početak primene Pravilnika o ispitivanju ne znači da će biti dozvoljen uvoz polovnjaka s drugih tržišta, kao što je recimo Kina. Naime, iako je još prvog jula ove godine počeo da važi Sporazum o slobodnoj trgovini između Srbije i Kine, koji predviđa prvo smanjenje, a posle pet godina i ukidanje carine na uvoz polovnih vozila iz Kine, pitanje je kada će našim propisima to biti omogućeno. Problem je, kako saznajemo, što za kineska polovna vozila nema dokumentacije na osnovu koje bi mogla da se radi homologacija. Tek nedavno su pojedini veliki kineski proizvođači počeli da prilagođavaju vozila jednobraznim tehničkim uslovima koji se primenjuju u Evropskoj uniji, ali je reč o električnim automobilima. 

Podsetimo, vozila iz Amerike imaju određene razlike u odnosu na vozila evropskih proizvođača. Pre svega, tu se misli na snop svetala, prikaz brzine na odometrima (kod Amerikanaca je u miljama), drugačije standarde za emisiju štetnih gasova...

Iz tih razloga, do sada nije bio moguć njihov uvoz. Sada su, prvo zahvaljujući izmeni člana 249 Zakona o bezbednosti saobraćaja, a zatim i usvajanjem izmenjenog Pravilnika o ispitivanju vozila stvoreni uslovi da ova vozila dobiju odgovarajuće uverenje.

SNOP SVETALA

Ko će raditi pregled vozila i koliko će koštati?

Sve ovo će proveravati pravna lica koja su dobila ovlašćenje Agencije za bezbednost saobraćaja, a to su, kako je potvrdio Milan Milojević, Centar za motorna vozila Auto-moto saveza Srbije i laboratorija Mašinskog fakulteta u Beogradu. U ovom momentu nije poznato koliko će koštati modifikacije, odnosno recimo prepravka snopa svetala ili pokazivača pravca, ali se cena samog uverenja agencije neće menjati (3.000 dinara, uz administrativnu taksu).

 

BONUS VIDEO: