MAMCI SA INTERNETA OD KOJIH NEMA ZAŠTITE! Mogući problemi ako kupujete preko stranih sajtova
IZVOR: Republika - 09.10.2024 | 00:31
Prilikom transakcije s domaćim prodavcem štite vas naši zakoni, u suprotnom...
Kad god kupujete preko sajtova trebalo bi dobro da preispitate svaki korak i potražite neki detalj koji bi mogao da vam izazove sumnju. Obično ako postoji sumnja, onda se verovatno i radi o neadekvatnoj politici poslovanja, koja može da rezultira time da izgubite ne samo novac već i živce.
Ono što bi dodatno moglo da oteža situaciju u kojoj ste prevareni zato što ste kupovali preko interneta jeste ako ste to radili preko stranih sajtova. U tom slučaju, pravnog leka za ovu situaciju nema budući da se Zakon o zaštiti potrošača primenjuje samo u slučaju kada se trgovina obavlja preko domaćeg elektronskog trgovca ili neke veb-radnje, ali ne i preko stranih sajtova ili onlajn platformi poput "Ibeja", "Amazona", "Ali ekspresa", "Temua"...
SITNIJI IZNOSI
U ovoj situaciji važe potpuno druga pravila.
- Kupci često naručuju različite proizvode, a onda kad se desi neki problem, obraćaju se nama i tek tada saznaju da nema načina da ostvare svoja prava. Prvi znak za uzbunu je nerealno niska cena, koja služi kao mamac. Tek posle potrošač upada u zamku ostavljanja ličnih podataka i podataka o kartici, nakon čega tek može da bude prevaren ili ostane bez novca - objašnjavaju eksperti za prava potrošača.
Kad govorimo o robi koja stiže iz inostranstva, postoji još jedna otežavajuća okolnost zbog koje ne možete da se bunite, a to je činjenica da račun može biti i veći nego što je osnovna cena određenog proizvoda. Pa tako, poručujući preko stranih sajtova robu koja je jeftinija, zapravo možete doći u situaciju da je platite skuplje i da ceh bude veći nego onaj na koji ste prvobitno pristali opredelivši se za kupovinu datog proizvoda.
Naime, na svu robu koja stiže iz inostranstva čija je vrednost veća od 50 evra plaćaju se uvozne dažbine. Tako dodatni troškovi za carinu na ovaj iznos mogu biti i oko 10 evra.
Ono što treba imati u vidu jeste da se i na pošiljke male vrednosti, odnosno manje od 50 evra, naplaćuje PDV u iznosu od 20 odsto u odnosu na vrednost robe. S druge strane, u slučaju tih pošiljki carina se ne naplaćuje.
VAŽNI SAVETI
Prilikom kupovine kod domaćih elektronskih trgovaca i veb-radnji najveći problem su neregistrovani sajtovi na kojima se prodaje roba. Kada pokušate da pronađete neke podatke o firmi, shvatite da je reč o fizičkom licu koje može da navede čak i pogrešno ime i prezime, a od podataka ostavlja samo broj mobilnog telefona, koji može da promeni.
Broj žalbi na onlajn trgovce je iz godine u godinu sve veći, međutim, razlog je, naravno, i to što raste broj transakcija.
Zbog toga je, savetuje, pre kupovine preko interneta neophodno proveriti da li je prodavac registrovan. Ukoliko nije, neće vam ni izdati račun, te nećete imati kome da se obratite u slučaju da niste zadovoljni robom koja vam je isporučena.
Šta raditi u slučaju prevare
Ako je kupovina putem interneta rezultirala prevarom (pogrešno isporučena roba ili stara i oštećena roba), a nakon toga se prodavcu gubi svaki trag, odnosno nedostupan je na broj telefona s kog je pre toga komunicirao ili mu je ugašen nalog na društvenoj mreži koji je služio za naručivanje robe, potrošač se može obratiti tržišnoj inspekciji ili Ministarstvu unutrašnjih poslova.
Naravno, u većini slučajeva teško da ćete povratiti novac pošto se uglavnom radi o manjim iznosima, koji se gone privatnim tužbama iako počinilac može biti uhvaćen i optužen za prevaru. Čak i da bude tako, novac možete vratiti samo u parnici protiv njega.