OTVORITE ČETVORE OČI NA ''CRNI PETAK''! Za koji dan će vas sa svih strana mamiti da iskoristite (navodno) velike popuste - BUDITE OPREZNI!
IZVOR: B. K. - 26.11.2024 | 23:11
Mnogi trgovci ovaj datum koriste da bi oni zaradili, a ne da bi potrošačima priuštili mogućnost da nešto prištede
Ove godine za akciju ''crni petak'', čini se, nema tolikog interesovanja kao prošlih godina (mada još nije kasno), a moglo bi biti da je to posledica činjenice da mnogi trgovci ovaj datum koriste ne da bi omogućili potrošačima da nešto kupe jeftinije, već da dodatno zarade.
Za početak, recimo da ''crni petak'', koji u svetu, pre svega u zapadnim zemljama, tradicionalno donosi velike popuste, pada 29. novembra, odnosno prekosutra. Proteklih godina bilo je tu svega i svačega, od stvarno znatnih sniženja, koja su omogućavala popriličnu uštedu, do cena koje su predstavljane kao akcije, dok su, u stvari, ostajale na pređašnjem nivou.
PO ZAKONU
Jovan Ristić iz udruženja za zaštitu prava potrošača Efektiva kaže da tu akciju, odnosno ''crni petak'', nisu osmislili potrošači niti potrošačke organizacije, već prodavci, te savetuje kupce da budu oprezni, s obzirom na to da mogu biti obmanuti.
Ristić objašnjava da prodavci igraju na psihu i impulse potrošača i da zarađuju na velikom broju ljudi koji kupuju na reklamiranim popustima.
- Potrošači, uglavnom vođeni svojim impulsima i obećanjima u vezi s velikim popustima, reklamama, kreću u kupovinu. Kada bi potrošač bio stvarno jedno oprezno biće, pre nego što bi krenuo u šoping, prvo bi trebalo da se informiše o redovnim cenama da ga ne bi iznenadio popust - ispričao je Ristić.
Navodi da se dešavalo da im potrošači prijave da je cena na popustu čak viša od redovne cene.
- Imate i takvih obmana - dodaje i ističe da cena s popustom, osim procenta tog popusta, mora da ima istaknutu i redovnu cenu i cenu na popustu.
Ristić naglašava da postoji obaveza obaveštavanja potrošača i navodi da je to jedno od njegovih osnovnih prava, ali i jedna od ključnih obaveza trgovca prema Zakonu o zaštiti potrošača.
- Potrošač mora da dobije potpune i istinite podatke o proizvodu koji kupuje, uključujući i njegovu cenu - navodi on.
Ristić navodi da prodavci koriste histeriju potrošača koja se stvara, kako kaže, samim postojanjem ''crnog petka''.
Foto: Tanjug/D. KUJUNDŽIĆ
- Ima i onih koji hoće da zarade na pošten način i mi nemamo ništa protiv njih, ali je problem s onima koji to koriste igranjem na neopreznost i neobaveštenost - ukazuje stručnjak iz oblasti potrošačkih prava.
S druge strane, ekonomista Mihajlo Rabrenović izjavio je da je ''crni petak'' dobra prilika u svetu kupovine i za potrošače i za trgovce da nešto dobiju, napomenuvši da prilikom onlajn kupovine postoji veća mogućnost da kupci budu prevareni.
Glavno je da sačuvate račun
Ristić savetuje potrošače da obavezno prilikom kupovine sačuvaju račune, posebno kada kupuju na ''crni petak'' da bi, u slučaju obmane, mogli da povrate novac.
- Račun vam je prva identifikacija, sredstvo pomoću kojeg možete da ostvarite svoje pravo. Ukoliko se bilo šta desi, slikajte ono što se nalazi na računu, slikajte ono što je reklamirano, slikajte ono što se nalazi na sajtu - poručuje on.
Iako postoje trgovci koji igraju dugoročno i pošteno kako bi došli do svog cilja da povećaju plasman, pa popustima u nekom periodu žele da postignu zainteresovanost kupca da ponovo dođe, Rabrenović je naglasio da takođe postoje i trgovci koji dovode u zabludu prosečnog potrošača o kvalitetu i ceni jer lažno prikažu popust.
- Svaka od tih grupa ima svoj pristup tržištu, koji je bolji, to svako može da proceni. U vreme interneta, svakako, dobro je obavestiti se o kvalitetu i vrsti proizvoda i njegovoj ceni - poručio je on.
S obzirom na to da u potrošačkom društvu nije važno samo biti, već imati, Rabrenović je rekao da neki trgovci računaju na impulsivnost kao jednu od psiholoških osobina potrošača, stvarajući privid da će kupac ako to sada ne kupi, izgubiti nekakvu šansu.
PSIHOLOGIJA
Kako je naveo, neki trgovci daju popuste za ''crni petak'' da bi se oslobodili zaliha, ostvarujući svoj cilj da obrću kapital, ali postoje i potrošači koji tada žele da kupovinom zadovolje svoje psihološke potrebe.
Napomenuo je da potrošači treba da vode računa o tzv. mešetarima, koji ne prezaju ni od čega da dođu do svojih ciljeva i da prevarama ostvare zaradu predstavljajući svoj proizvod i uslugu onakvim kakva ona nije.
Uvek neko može da ostane kratkih rukava
Rabrenović je objasnio da u svakoj transakciji gde postoje prodavac i kupac postoji mogućnost da neko ostane kratkih rukava, zbog čega je neophodno da kupci budu oprezni, odnosno da kupuju kod pouzdanih dobavljača.
- Kada se kupuje onlajn, veće su mogućnosti za takvu vrstu situacije, za nezadovoljstvo kupca. U svakom slučaju, dobro je da postoje ovakvi momenti, trgovina na neki način oplemenjuje i unosi radost čoveku, a treba i svi da zarade u tom lancu, od proizvođača do trgovca - ocenio je on.