PRE SVAKOG ŠOPINGA URADITE OVO! Potrošačka patrola savetuje: Ovo će sprečiti da vas opelješe! (VIDEO)


IZVOR: Anđela Trifunović - 03.12.2024 | 20:00


Impulsivna kupovina: Strast i opsesija ili popunjavanje emocionalne praznine? Koliko puta ste u životu potrošili veliku sumu novca na stvari koje vam ne trebaju? Da li ste se zapitali zašto to radite? Odgovore na ova pitanja dobićete ako pogledate emisiju Potrošačka patrola na Jutjub kanalu Republika news.

Foto: Republika.rs
PRE SVAKOG ŠOPINGA URADITE OVO! Potrošačka patrola savetuje: Ovo će sprečiti da vas opelješe! (VIDEO)

IMA IZUZETAKA

Psiholozi kažu da je nepromišljena kupovina rezultat psiholoških i marketinških faktora. Tvrde da podjednako kupuju i muškarci i žene, s tim što žene uvek nađu razlog za kupovinu i kupuju sve što im se sviđa, dok muškarci gomilaju statusne simbole koji im pružaju osećaj moći. U savremenom svetu impulsivna kupovina se tretira kao vid psihoterapije. Znate, to je onaj trenutak kada punimo ormare stvarima jer nismo u mogućnosti da svoj život ispunimo ljubavlju i prijateljima. Nije to, naravno, u sto odsto slučajeva, jer svako pravilo ima izuzetke, pa i ovo. Ipak, u najvećem broju slučajeva gornja definicija je tačna.

Velika anketa koja je sprovedena u svetu (a rezultati se bez ikakve dileme mogu primeniti i na Srbiju) otkriva da uglavnom žene neplanski kupuju iz emotivnih razloga. Njih čak 41% je otvoreno priznalo da to čini. Mladi za razlog navode onlajn kupovinu i društvene mreže - njih 33,8%, a ono što je jako zanimljivo jeste da čak 15,5% kupuje iz osvete, najčešće nakon svađe s partnerom.

Definitivno, svi smo mi žrtve ovakve kupovine i činjenica je da često ne kupujemo stvari, već iluzije. Ukoliko ni vi ne možete da odolite šarenim izlozima i neodoljivim popustima, ne brinite, niste usamljen slučaj. Evo, autorka ovog teksta se odmah pronašla u priči... Samo kad pomislim koliko sam puta rekla da sigurno ništa neću kupiti, i onda dva sata kasnije imam ruke pune kesa. Fenomen impulsivne kupovine je uvek aktuelan, naročito pred novogodišnje praznike, kad najviše kupujemo ono što nam ne treba. Zato je decembar idealan da se svi kupoholičari preispitaju. Ako ste se umorili od trčanja za srećom tako što neprestano kupujete, vreme je da izađete iz začaranog kruga.

BEZ ZAMENE

Za početak, zapitajte se šta stoji iza svake vaše neplanske kupovine i šta je to što vam zaista treba. Potom napravite spisak. Onda ga još jednom pregledajte i uverićete se da ga možete skratiti. Na kraju, ako ne nađete to što tražite u radnji, nemojte po svaku cenu tražiti nešto kao zamenu. Bolje je da ostavite novac u novčaniku.

Bahati trgovci pukli na "crni petak"

Mnoge se i ove godine pisalo i govorilo o "crnom petku", koji je bio 29. novembra, ali se na kraju ispostavilo da je promet u trgovinama bio mnogo manji nego ranijih godina, baš kao što je bilo i mnogo manje gužvi i redova ispred prodavnica da bi se nešto kupilo na popustu. Razloga za to ima nekoliko, međutim, sigurno je da je jedan od ključnih bezobrazluk trgovaca. Verujući da potrošači baš i ne paze previše šta je zaista sniženo, a šta je trik, mnogi su pokušali lažno da predstave da su snizili bogzna koliko artikala, dok se, u stvari, broj stvari na popustu sveo tek na nekoliko. Ljudi su ih, na njihovu žalost, pročitali, pa su njihove radnje izbegavali u širokom luku, a potrošači su se čak i organizovali i preko društvenih mreža i čet grupa jedni druge upozoravali na to koje trgovine bi da ih obmanu. Svaka čast!

Pet važnih saveta koji će vam pomoći da uštedite

Prilikom odlaska u kupovinu definišite budžet
Jedan od najboljih načina da se odbranite od misli o kupovini nepotrebnih stvari jeste ograničavanje budžeta pre odlaska u radnju. Još bolje bi bilo da imate i mesečni budžet u kojem ćete jasno definisati koliko novca u tom mesecu imate na raspolaganju za šoping. Ovo će vas navesti da racionalnije raspolažete novcem koji imate i pomoći da se oduprete impulsivnoj kupovini.

Odjavite se sa mejling lista svih brendova i lanaca prodavnica
Još jedna efikasna strategija koja će vam pomoći da uštedite novac i ne razmišljate o kupovini podrazumeva odjavljivanje sa svih mejling lista na koje ste pretplaćeni. Drogerije, omiljeni brendovi, lanci prodavnica i tržni centri veoma vešto umeju da manipulišu našim željama i potrebama, a jedan od alata koji koriste je i tzv. mejl marketing. Kada se odjavite s liste primalaca promo mejlova, nesvesno ćete prestati da razmišljate o tome šta to novo ima u radnjama ili na sajtu, a samim tim i smanjiti verovatnoću impulsivne kupovine.

Obrišite podatke kreditnih kartica s onlajn prodavnica
Internet-kupovina je danas veoma zastupljena, i, istini za volju, ona je jedan od najlakših načina da pazarimo nešto. Međutim, mogućnost onlajn kupovine nas često navede da kupimo još nešto, pored onoga što smo planirali, posebno jer trgovci i sami nude slične proizvode ili proizvode koji se mogu kombinovati s onim što pretražujemo. Kako ne bismo upali u zamku impulsivne kupovine, stručnjaci savetuju da sa svih sajtova i onlajn platformi obrišemo podatke o svojim platnim karticama. Sledeći put kada u korpu stavimo artikle koji su nam se dopali, moraćemo da posegnemo za novčanikom, pa postoji verovatnoća da ćemo se usput predomisliti.

Pre kupovine napravite spisak
Kupovina artikala po spisku nije nužno ograničena na supermarkete, već po istom principu možete kupovati i garderobu, kozmetiku ili tehniku. Jasna lista artikala koji su nam zaista potrebni pomoći će da se fokusiramo na stvari po koje smo došli i ne dozvolimo da naš pogled odluta u smeru nečeg drugog. Naravno, kada napravite spisak, morate biti disciplinovani u njegovom korišćenju.

Pravilo 24 sata
Sjajna strategija u borbi protiv impulsivne kupovine je čekanje. Možda zvuči neobično, ali radi. Koliko ćete čekati zavisi samo od vas. Neki su vreme između "dopada mi se" i "kupujem" ograničili na 24 sata, neki na nedelju dana, a neki i na čitav mesec, zavisno od toga koliko racionalno mogu razmišljati i koliko su spremni da se odupru želji. Ono što je važno jeste da se to vreme iskoristi za analizu da li nam artikal zaista treba, da li već imamo isti ili sličan koji se ne koristi, da li će i koliko to uticati na budžet i slično. Ukoliko procenite da je to nešto što je zaista potrebno, tek tada kupujte.


Bahati trgovci pukli na "crni petak"

Mnoge se i ove godine pisalo i govorilo o "crnom petku", koji je bio 29. novembra, ali se na kraju ispostavilo da je promet u trgovinama bio mnogo manji nego ranijih godina, baš kao što je bilo i mnogo manje gužvi i redova ispred prodavnica da bi se nešto kupilo na popustu.Razloga za to ima nekoliko, međutim, sigurno je da je jedan od ključnih bezobrazluk trgovaca. Verujući da potrošači baš i ne paze previše šta je zaista sniženo, a šta je trik, mnogi su pokušali lažno da predstave da su snizili bogzna koliko artikala, dok se, u stvari, broj stvari na popustu sveo tek na nekoliko. Ljudi su ih, na njihovu žalost, pročitali, pa su njihove radnje izbegavali u širokom luku, a potrošači su se čak i organizovali i preko društvenih mreža i čet grupa jedni druge upozoravali na to koje trgovine bi da ih obmanu. Svaka čast!

 

Pet važnih saveta koji će vam pomoći da uštedite

1. Prilikom odlaska u kupovinu definišite budžet
Jedan od najboljih načina da se odbranite od misli o kupovini nepotrebnih stvari jeste ograničavanje budžeta pre odlaska u radnju. Još bolje bi bilo da imate i mesečni budžet u kome ćete jasno definisati koliko novca u tom mesecu imate na raspolaganju za šoping. Ovo će vas navesti da racionalnije raspolažete novcem koji imate i pomoći da se oduprete impulsivnoj kupovini

2. Odjavite se sa mejling lista svih brendova i lanaca prodavnica
Još jedna efikasna strategija koja će vam pomoći da uštedite novac i ne razmišljate o kupovini podrazumeva odjavljivanje sa svih mejling lista na koje ste pretplaćeni. Drogerije, omiljeni brendovi, lanci prodavnica i tržni centri veoma vešto umeju da manipulišu našim željama i potrebama, a jedan od alata koji koriste je i tzv. mejl marketing. Kada se odjavite s liste primalaca promo mejlova, nesvesno ćete prestati da razmišljate i šta to novo ima u radnjama ili na sajtu, a samim tim i smanjiti verovatnoću impulsivne kupovine

3. Obrišite podatke kreditnih kartica s onlajn prodavnica
Internet-kupovina je danas veoma zastupljena, i, istini za volju, ona je
jedan od najlakših načina da pazarimo nešto. Međutim, mogućnost onlajn kupovine nas često navede da kupimo još nešto, pored onoga što smo planirali, posebno jer trgovci i sami nude slične ili proizvode koji se mogu kombinovati s onim što pretražujemo. Kako ne bismo upali u zamku impulsivne kupovine, stručnjaci savetuju da sa svih sajtova i onlajn platformi obrišemo podatke o svojim platnim karticama. Sledeći put kada u korpu stavimo artikle koji su nam se dopali, moraćemo da posegnete za novčanikom, pa postoji verovatnoća da ćemo se usput predomisliti

4. Pre kupovine napravite spisak
Kupovina artikala po spisku nije nužno ograničena na supermarkete, već
po istom principu možete kupovati i garderobu, kozmetiku ili tehniku. Jasna lista artikala koji su nam zaista potrebni će nam pomoći da se fokusiramo na stvari po koje smo došli i ne dozvolimo da naš pogled odluta u smeru nečeg drugog. Naravno, kada napravite spisak, morate biti disciplinovani u njegovom korišćenju

5. Pravilo 24 sata
Sjajna strategija u borbi protiv impulsivne kupovine je čekanje. Možda zvuči neobično, ali radi. Koliko ćete čekati zavisi samo od vas. Neki su vreme između "dopada mi se" i "kupujem" ograničili na 24 sata, neki na nedelju dana, a neki i na čitav mesec, zavisno od toga koliko racionaln  mogu razmišljati i koliko su spremni da se odupru želji. Ono što je važno jeste da se to vreme iskoristi za analizu da li nam artikal zaista treba, da li već imamo isti ili sličan koji se ne koristi, da li će i koliko to uticati na budžet i slično. Ukoliko procenite da je to nešto što je zaista potrebno, tek tada kupujte