POLOVNI AUTOMOBILI SKUPLJI ZA 30 ODSTO: Cene poludele, tek će da rastu - evo šta je izazvalo haos na tržištu


IZVOR: Republika - 20.02.2022 | 05:30


Martin Vajs radi za DAT, nemačku organizaciju koja je osnovana 1931. da bi objektivno procenjivala stvarnu vrednost automobila. On se čudi kada posmatra aktuelne trendove u branši.

Foto: pixabay.com
POLOVNI AUTOMOBILI SKUPLJI ZA 30 ODSTO: Cene poludele, tek će da rastu - evo šta je izazvalo haos na tržištu

"Tržište je poludelo", kaže Vajs i dodaje da su polovni automobili skuplji nego ikad do sada, "čak i 20 odsto više". Navodi da u nekim slučajevima cena može biti još veća - pre svega automobili sa motorima na dizel su mnogo skuplji nego u prvim godinama posle skandala sa falsifikovanim emisionim vrednostima.

Cene polovnih automobila porasle su u zavisnosti od modela i do 30 odsto, a sudeći po okolnostima na tržištu ove godine poskupljenje bi moglo da se nastavi. U Evropi je trenutno manje polovnih automobila nego kupaca, i sve to, zajedno sa problemima u proizvodnji čipova, diže cenu iz uvoza, a posebno iz Nemačke.

- Polovni automobili postali su retka roba. Za raspoložive polovne automobile kupci moraju da plate više. Cene su porasle od pet do deset posto. U nekim situacijama polovni automobili koštaju više od novih, a kada se uzme u obzir da na isporuku novih trenutno mnogo čeka, naveo je nedavno Tomas Pekrun, zamenik predsednika Centralnog udruženja nemačke automobilske trgovine (ZDK).

On navodi da ćemo i tokom 2022. godini imati poskupljenje polovnih automobila, a da se normalizacija tržišta očekuje najranije tek 2023. godine.

Prema podacima Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova, prodaja novih vozila u našoj zemlji čini oko 15 odsto ukupne prodaje, odnosno prvih registracija, a čak 85 odsto čine polovna vozila.

Pritom je skoro 80 odsto polovnih vozila starije od 10 godina, što nas dovodi do statistike prosečne starosti voznog parka u Srbiji, koja iznosi oko 17 godina.

Cena "polovnjaka" je počela da raste još početkom prošle godine. Prvo su skočile desetak odsto, kao posledica pandemije i posledičnog pada potražnje, a onda drastičnije tokom leta. Početkom ove godine nabavka pojedinih modela je uveliko bila skuplja za 20 do 30 odsto nego što je uobičajeno.

Trend se na tržištu polovnih automobila dodatno zahuktao sa pojavom informacija da će pored pandemijskog, doći i nekoliko poskupljenja prouzrokovanih drugim faktorima, kao što su izmene zakona u Nemačkoj, te nestašicom čipova na globalnom tržištu.

Nedostatak čipova koji remeti globalnu proizvodnju automobila mogao bi se nastaviti do duboko u 2022, pa čak i 2023. godine, rekao je jedan od vodećih nemačkih proizvođača automobilske industrije.